Varför kommer det ingen ny OnePlus!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 11 dec 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus hade en väldigt bra och framgångsrik affärsstrategi med billiga mobiler med kraftfull hårdvara och så småningom också väldigt bra mjukvara som uppdaterades ofta och länge. Så varför ser vi inte att det kommer en ny tillverkare med samma affärsidé? Det saknas på marknaden! Det finns ett hål att fylla.

    OnePlus är inte den hungriga nykomlingen som är spännande längre. OnePlus är en dålig kopia på Samsung idag (inte riktigt så illa, men inte långt ifrån). Dags för någon annan att ta vid.

    För övrigt är mobilmarknaden enfaldigt trist i dagsläget, det är bara mer av samma, om och om igen. Det händer ingenting spännande överhuvudtaget.
     
    Last edited: 11 dec 2019
  2. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Antar att du jämför med Oneplus 6?
    Oneplus 6 med 128 gb kostade 6000 kr va? Idag finns Oneplus 7t med toppspecs och 128 gb för 6800 kr. Då får du också en bättre kamera med en extra ultravidvinkel, stereohögtalare och en display med mindre notch och 90 Hz. Rätt nice fortfarande, tycker jag.
     
    Dragnet, Puttesson, Maqqan och 1 annan gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet är väl att det inte är hållbart att sälja telefoner som kostar så mycket mindre. En uppstickare kan tillfälligt bygga varumärke genom att sälja telefoner utan vinst/subventionera, men när tillverkaren sedan etablerat sig och skall bekosta marknadsföring osv. blir det betydligare tuffare att gå runt. Det kräver en större organisation med folk i respektive land för att hålla igång försäljningen, och med detta växer kostnaderna.

    Bra hårdvara, mjukvara som uppdateras ofta samt garanti och service lokalt etc. går inte riktigt ihop med ett lågt pris. OnePlus har ju dessutom hållit igång telefonerna längre än vad de utlovat/levererat flera större Android-uppdateringar för äldre modeller etc.

    Om det vore enkelt hade det säkert kryllat av liknande företag på marknaden.

    Jämför man med låt säga Xiaomi så är ju tex service och support inte identiskt. Har man köpt en OnePlus i EU har man också service/garanti var man vill i EU, medan Xioami inte tar något större ansvar på egen hand, utan hänvisar bara till återförsäljaren. Går återförsäljaren/butiken i konkurs är det kört för kunden, men i utbyte får man ju också ett lägre pris än många konkurrenter.
     
    Last edited: 11 dec 2019
    Dragnet, Droid96, katho och 3 andra gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Inget hörlursuttag, sämre fingeravtrycksläsare, betydligt tyngre och obehagligt tung, alldeles för lång vilket ger obalans, kurvad skärm vilket är både sämre och mycket dyrare, fortfarande bakstycke av glas (fel!). Utvecklingen går åt fel håll även om en del saker fortfarande blir bättre.

    OnePlus 6 har många rätt, men bakstycket är av glas, inte positivt.
     
    flipp gillar detta.
  5. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Okej. Jag tycker att allt blir bättre. Men det är förstås olika vad man tycker. Vanliga 7t har väl inte kurvad skärm dock?
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, men den för lång, dålig balans.
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Visst, men OnePlus gjorde det. Givetvis borde någon annan kunna göra samma sak. Så annorlunda är inte världen idag.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, visst finns det alltid en lucka. Jag tror bara att det är ännu tuffare idag än vad det var då, för nu finns ju både Xiaomi, OnePlus, Oppo och till och med Meizu i Europa.. OnePlus får man ju säga hade mycket bra timing vid tillfället för introduktionen.

    Jag håller med om flera punkter, men precis som i andra branscher spelar mode och trender rätt stor betydelse.

    "Inifinity display" är svårt att få till utan kurvad display, varför det är på modet. Förmodligen också för att det ser mer futuristiskt ut, vilket konsumenterna gillar.

    Glaset på bakstycket har också med trender att göra och ser bra ut på bild eller i en glasmonter. Det är förstås billigt och enkelt att formge med, vilket spelar in. Trådlös laddning är också svårt att få till om man inte använder glas.

    Batteriet är den komponent som väger mest, och det är ju något som hela tiden skall förbättras för varje generation eftersom konsumenterna efterfrågar det. Högre kapacitet == mer vikt. Oundvikligt.


    Sanningen är nog så simpel som att OnePlus tyvärr sålt färre telefoner om de valt att prioritera funktion före form, varför de gjort som de gör.

    Den optiska fingeravtrycksläsaren är också en sådan sak som låter bra och som ser häftigt ut på bild och som i alla fall inledningsvis fick telefonerna att stå ut lite, trots att den inte fungerar bättre än en kapacitiv. Även här avgör mode och trender.

    En telefon som uppfyller dina krav hade förmodligen inte setts som så lockande av någon större publik bredvid telefonerna med kurvad display, optisk läsare etc.
     
    eastbound, Ompan, Kristy och 2 andra gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det känns ändå som att likriktningen är alldeles för stor. Alla mobiler är ju i stort sätt likadana. Det borde finnas utrymme för en tillverkare att göra något annat, alla kan inte gilla det samma. Det faller på sin egna orimlighet. Det finns tillräckligt med människor på jorden som vill vara annorlunda för att det ska finnas ett utrymme.
     
    Kristy gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tillverkarna är först och främst intresserade av att maximera sin vinst. Hade deras konsumentundersökningar och testpaneler visat att en modell i stil med OnePlus 6 sålt idag, så hade den garanterat existerat.


    Håller med om att likriktningen är tråkig. Vi får väl se vad vikbart innebär under nästa år :)
     
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jojo, men ingen liten tillverkare kommer att kunna konkurrera med Samsung och Apple genom att göra samma sak, alla vill ha originalen. Vill man konkurrera med de stora så måste man visa att man har en egen väg. Annars blir man bara en dålig kopia.

    OnePlus visade att de hade en egen väg. Inte så mycket idag.
     
    Kristy gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är knepig fråga, men se på tex Sony eller LG som försökt att gå sin egen väg. Moto lyckades inte heller.

    Jag tänker då på 21:9, eller LG:s modulära G5 eller Motos modulära Z-serie.
     
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag får väl köpa upp mig på ett lager med OnePlus 6 så jag klarar mig livet ut helt enkelt! :D:D:D

    Jag skämtar. Det kommer givetvis att komma massor av ny teknik som man vill vara en del av i framtiden, jag hoppas bara att mobilerna blir bättre konstruerade också. Jag är inte imponerad av det som finns 2019.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ingen poäng att sörja gamla OnePlus när väldigt prisvärda flaggskepp från Xiaomi/Redmi och Oppo/Realme finns. Att önska en mjukvara som liknar stock-android känns väldigt 2013. Realme X2 Pro och Mi 9T Pro är löjligt mycket telefon för pengarna. I övrigt håller jag med om att det är trist med likriktningen. Alla telefoner har mer eller mindre samma skärmstorlek, är gjorda i samma material o s v.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Duger inte, mjukvaran uppdateras inte tillräckligt.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tycker tvärtom. Ju mindre anpassningar som MIUI/EMUI ju bättre. Hade det inte varit för mjukvaran på Mi 9T hade jag behållit den.
     
    Ara gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    MIUI uppdateras ofta. Jag kör Xiaomi EU på mina Xiaomilurar och då är det en ny uppdatering varje vecka. Underliggande androidversion är inte så intressant på MIUI.
     
    katho gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du har 100% rätt.
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, smaken är minst sagt olika. Dock var jag en fan av stock-android en gång i tiden, men jag vande mig mer och mer vid MIUI och nu efter många är känns nästan alla andra UI fel. Dock tycker jag Color OS6 på Oppo och Realme är helt ok. Hade nyligen Pixel 3a XL och Oppo Reno Z, gillade UI:t på Reno bättre.
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du är köpt av kapitalet med andra ord.