Varför så lite intern lagring kvar?!?

Diskussion i 'Blade' startad av bladefan2011, 19 jun 2011.

  1. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej allesammans!

    Jag har en ZTE Blade med Kallt Kaffes Swedish Spring RLS4b. Allt fungerar utmärkt, men jag har problemet att telefonen börjar gnälla om utrymmesbrist.

    Kollar jag i Phono så visar den följande:

    Totalt minne: 208 MB, Använt 170 Mb, och Fritt 37 Mb.

    Detta är efter att jag kört History Sweeper, samt flyttat alla appar som jag kan flytta till minneskort. Och efter att jag tagit bort Angry Birds och Fruit Ninja...

    Lägger jag in Google maps uppdateringen så gnäller den genast om utrymmet. Är det verkligen normalt att ha 37 Mb ledigt att lägga in appar på. Finns det något man kan göra för att slippa det här problemet?

    Tack på förhand för svar.
     
  2. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Du kan partitionera om internminnet om du skulle vilja då det finns lite överflödigt minne på /system partitionen och på så vis få någonstans runt 100mb extra (det inkluderar även ompartitionering av /cache partitionen (behövs ej med cm7), lite mindre annars). Brukade ofta få slut även jag med standardpartitionerna, nu har jag någonstans omkring 60-70mb ledigt...
     
    bladefan2011 gillar detta.
  3. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ändå uselt med Android. I Windows Mobile så kunde man med alla appar (utom Gamelofts spel) välja att lägga dem på minneskortet. Vissa saker som t.ex. shells och Today Screen plugins (launchers), systemverktyg, tangentbord och widgets etc skulle man såklart ha i internminnet. Detta blev dock aldrig i närheten av fullt, trots mycket mindre storlek än i Bladen.
     
  4. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Frågan då blir ju hur jag gör det, och ännu viktigare, hur kan jag göra en komplett backup så att alla program och inställningar osv kan återställas om jag måste partitionera om? Vill inte behöva sitta och manuellt ominstallera och konfigurera om hela telefonen igen.
     
  5. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Google ska ju automatiskt återställa inst. och appar när man loggar in. Detta om man haft den inst. på.

    Efter första totalåterställningen funkade det perfekt. Efter rep. försökte jag byta till wifi mitt i och då kom inte alla appar med. Vid nästa försök vägrade Google också.

    Kollar jag på Market på webben, så ser jag att Google tror jag har 2 olika Blade. Nåväl, återställ med 3g på och det bör funka.
     
    Last edited: 20 jun 2011
  6. Whettingstone

    Whettingstone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är inte Android som är problemet längre. I 2.1 (?) så gick det inte att lägga appar på minnekortet men det går i och med 2.2.

    Stöter du på en app som inte går att flytta är det den som utvecklat appen som inte skrivit den för att kunna köras från sdkortet. Vissa appar, som du säger, går inte att köra från kortet pga att de förändrar någon systemfunktion.