Varför så många bootloopande Nexus/Pixel? Hur tänka angående extratelefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av N6290, 2 apr 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag har ägt dessa Google-telefoner genom åren: Nexus 5 (flera exemplar, 2 st kanske), Nexus 5X (3 eller 4 stycken) samt Pixel 1 (1 exemplar). Så gott som alla dessa har slutat i bootloop (kanske 5-6 stycken). Enda undantagen är en Nexus 5X som jag hann sälja och en som blev stulen. Idag äger jag Pixel 3a, men den funkar fint än så länge.

    Nexus och mer specifikt LG hade ju bootloop som ett känt problem. Men att en Pixel 1 bootloopade för mig förra våren efter ett-två års användning kändes inte som ett bra tecken. Har Pixel liknande problem med bootloop tro? De jag känner med Samsung har aldrig upplevt något problem med bootloop, jag har upplevt det mycket, känns som att det problemet är betydligt ovanligare hos vissa tillverkare. Att en (1) Pixel i min ägo bootloopat är väldigt dålig bevisning för något, det skulle ju behövas större underlag för att bedöma frekvensen av bootloops för Pixel-telefoner. Därför frågan: Är det någon som upplevt att just Pixel skulle vara mer drabbat av bootloop än andra märken som säljs idag? Borde man lita på Pixel-telefoner, att de fungerar flera år i sträck? Även anekdotisk bevisföring tillåten, dvs egna exempel som ej statistiskt betyder något :)

    Med denna inledande fråga ställd, så undrar jag vidare:
    Jag funderar på att skaffa en extra-telefon att ha liggande hemma i byrålådan, samt att ta med på vissa längre resor. Den är tänkt att ha de viktigaste apparna förinstallerade, Bank-ID, Swish, Kivra, min bankapp, ev. PFC, plus inloggad på mitt Google-konto och kanske något mer av vikt. Om olyckan är framme, stöld eller bootloop eller annan förlust av min vanliga telefon så ska jag skademinimera genom att ha förberett denna reserv-telefon som "plan B". Mardrömmen vore att stå utan telefon och utlåst från alla digitala tjänster (pga 2FA) på en flygplats utan tillgång till biljetter. Då är frågan vilken telefon man borde köpa till detta syfte. En något äldre modell hade ju varit fördelaktigt och billigare. Lite kapitalförstöring att köpa senaste modellen och ha i en byrålåda. Jag är inte mycket för begagnat egentligen, känns opålitligt, föredrar nytt där jag vet hur telefonen behandlats (tvångstankar). Jag gillar verkligen Pixel, tycker inte om andra tillverkares skal, så därför är jag sugen på en sån. Då undrar jag om man borde vara orolig för att en Pixel man köper bootloopar till sist.
    Är det någon som sett om lite äldre Pixel-telefoner (typ 1-3) säljs nya i någon svensk butik (eller pålitlig/enkel utländsk butik)? Jag såg att CDON hade Pixel 3a för 4000 kr ungefär, rätt överkomligt, länk nedan. Men billigare/något äldre modell också intressant.
    https://cdon.se/hemelektronik/googl...b-64-gb-microsd-single-sim-nano-sim-p59691023
    Fler tankar, hur har ni resonerat kring extra-telefoner, någon som löst problemet på spännande sätt? Hur hade ni gjort för att få tag i en Pixel om ni var i mina kläder, tagit den för 4000 på CDON eller annat sätt? Har lite fobi för okända små-butiker (finns såna listade på prisjakt/pricerunner som har Pixel) men kanske en rädsla jag kan bortse från.

    Den jag köper får gärna ha tillgång till e-sim, det är inget krav men ett stort plus. Hade Pixel innan 3a-modellen e-sim?
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    I mitt fall har jag en Sony Xperia L4 som en extra telefon:
    Sony Xperia L4 Dual XQ-AD52 (Mobiltelefoner)

    Har en något äldre Android version men Sony uppdaterar den ändå, fått 5 systemuppdateringar. Inget bloat utan i princip stock Android.

    Nokia 5.4 skulle kunna vara ett alternativ också:
    Nokia 5.4 mobiltelefon | Nokia-telefoner
    (Finns även i 128 GB version)

    Pixel känns för dyrt om man köper gråimporterat i Sverige.
     
    Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Tack för tips! Ska fundera.
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Hade en bootloop endast på min Nexus 3 eller 4 typ aldrig haft en bootloop på en Pixel telefon så har man kört Google Pixel XL, Google Pixel 2 XL, Google Pixel 3 XL, och Google Pixel 4 XL.

    Min Google Pixel XL har jag kvar fortfarande första telefonen och den är typ 4-5 år vid det här laget använder dessa fortfarande för testa mina egen byggda Customs Roms för Pixel telefonerna, aldrig haft problem med dom.

    Men bootloopsen bruka ju gå normalt sätt på reklamationsrätten den är ju 3 år. Tänk på när de byter moderkortet i telefonen för fixa bootloopsen så förlängs reklamationen med ytligare 3 år på just den delen som de byter.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte fått någon bootloopande Nexus eller Pixel telefon. Har haft Galaxy Nexus, Nexus 4 och Nexus 5 (även morsan har haft en Nexus 5 utan problem) samt så har jag en Pixel 1. Däremot har jag skickat in en Nexus 4, för att den inte ville ansluta till 5GHz Wi-Fi nät
     
    Last edited: 3 apr 2021
  6. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag har haft ett gäng Pixel och Nexusar ända från Nexus One, plus en Nexus 7 platta... ingen har bootloopat någonsin...
    Det ända som bootloopat för mig är en Huawei P10 vill jag minnas..
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Galaxy nexus x2, nexus 7, nexus q (om den räknas hoho), pixel, pixel XL, pixel 2, pixel 4. Inte en enda bootloop.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Märkligt att våra upplevelser skiljer sig så mycket. Varenda Nexus jag haft (och en Pixel) har ju bootloopat, förutom de jag blivit av med på annat sätt då. Ni har omvänd upplevelse. Även några familjemedlemmar till mig har haft samma bootloop-problem med Nexus, det var en gång som flera Nexus bootloopade på samma vecka rent av i familjen.

    Hur som helst, anekdotiskt verkar det som att Pixel inte har detta som något större problem iaf (inte alls lika illa som Nexus ofta beskrevs). Detta bygger jag dels baserat på ovanstående info, dels baserat på annat jag läst. Tack för input.
    Inga fler tankar om hur jag borde resonera angående extratelefon, är det puckat att köpa en helt ny telefon för att direkt lägga den i byrålådan som extratelefon? ;)