Varför säljer inte SONY telefonmodeller med DUAL SIM i Sverige?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av moto moto, 10 sept 2015.

  1. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Jag är väldigt sugen att så småningom uppdatera till Z5 Premium Dual SIM,
    http://www.sonymobile.com/global-en/products/phones/xperia-z5-premium-dual/
    men kommer troligtvis vara tvungen att antigen köpa den via e-Bay eller någon butik i Sverige som grå-importerar luren.
    Det skulle kännas enormt mycket tryggare att kunna köpa den via Sony direkt. Varför kan man inte det???

    Jag har Z3 dual som jag är supernöjd med men är lite skraj på vad som kan hända om det blir strul med den. Den har ändå kostat en del och Z5 Premium Dual lär inte bli billigare.
    Kommer att behålla min Z3 minst ett år till men skulle kännas oerhört skönt att så småningom kunna uppgradera till en hi-en dual sim mobil som säljs officiellt i Sverige.
    Det enda hi-end dual sim mobil som jag hittat och som säljs officiellt här är HTC One (M8) Dual sim för hutlösa 6790:- (kampanj pris???) https://www.dustinhome.se/product/5010796503/htc-one-m8-dual-sim-16gb-gunmetal-grey/. Den funderade jag att köpa men då jag kunde köpa Z3 Dual 1500:- billigare via Swedenmobile och jag tyckte att den var en bättre lur än HTC One så blev det en Z3.
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    europe överlag verkar vara en klen marknad när det gäller dual sim men med tanke på förfrågan senaste året iaf så kanske det kommer att ändras i framtiden. Jag skulle gärna ha jobbsimmet i min privata lur med så man slapp kånka på 2 telefoner jämt det är så satans irriterande
     
    kupster gillar detta.
  3. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Finns ju flera HTC Har också Dualsim telefoner där några har sålts i sverige, bla via Dustin.
    Men tyvärr verkar de inte vara någon större succé för just dem.
    Hade själv innan en M8 Dualsim när jag jobbade och de va guld att ha både privat och Jobb nr i samma telefon.
     
  4. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Ja, det har jag skrivit där uppe, HTC One (M8) är den enda hi-end dual sim lur som finns att köpa officiellt i Sverige. Men jag valde Z3 då jag ansåg den vara en bättre mobil som kostade mindre. Hade min arbetsgivare köpt mobilen så hade det blivit HTC pga support och garanti.

    Jag kommer så länge jag jobbar ha mobiler med dubbla sim, suveränt att inte behöva krångla med en privat- och en jobbmobil.
     
    kupster gillar detta.
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Självklart finns det en del personer som har det här behovet, men det verkar vara så få att det inte lönar sig att sälja dem här.

    Jag tänker att efterfrågan kommer att minska ännu mer på grund av att arbetsgivare oftare ger ut riktigt bra telefoner och då med flat rate-abonnemang eller så kommer smarta BYOD-lösningar eller att allt sköts hos operatören så man där kan koppla samtal och sms hur man vill.

    Varför inte en lösning där alla har varit sitt personligt konto och så kopplar man allt genom det. Se Google Voice. Tyvärr funkar inte Google Voice i Sverige.

    Jag hade tidigare två abonnemang och två telefoner (en med Android och en med iOS), men genom vidarekoppling och synkning av data så behövde jag bara ha med mig en av dem åt gången. Jag alternerade mellan dem två veckor i stöten.
     
    moto moto gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 751
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har hört att operatörerna inte är så förtjusta i dual SIM-telefoner och att det skulle vara den främsta förklaringen.

    Det kan ju tyckas bra för operatören om kunderna skaffar flera abonnemang, men i regel blir det väl så att man kombinerar/skräddarsyr de mest fördelaktiga abonnemangen från respektive operatör i sådana fall, vilket förmodligen inte är så önskvärt från operatörens sida.

    Finns det någon operatör i Sverige som säljer dual SIM-telefoner? Om inte skulle det ju tala för ovanstående i alla fall.
     
    Last edited: 10 sept 2015
    e7andy och hemskasven gillar detta.
  7. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Anledningen är väl att de flesta köper sin mobiltelefon av en operatör som vill kunna låsa den? Att ha två simkort från samma operatör tar ju bort en del av finessen att kunna ha större täckning. Här i Asien säljs säkert 80% av telefonerna med dual sim, även rena budgetlurar har det. Iphone som saknar det tappar stora marknadsandelar. En nackdel finns det, det tar lite mer av batteritiden.
     
    bernard gillar detta.
  8. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Det med flatrate på jobbet (har redan det) hjälper inte mig då jag inte vill att folk ska nå mig privat via mitt jobbnummer om du förstår vad jag menar. Jag har dessutom bytt arbetsgivare 3 gånger senaste 5 år och att då blir det att informera alla mina kontakter om det nya numret lite bökigt.

    Google Voice är en bra grej men som mycket annat funkar det inte här hos oss. Naturligtvis kan man skaffa amerikanskt nummer, vidarekopplingar mm men det vill man inte hålla på med.

    Det bästa vore ju att slopa SIM helt och hållet men vi är inte där än och jag tror att det dröjer nog lite till. Jag vet att det finns alternativa lösningar, vidarekopplingar och liknande men det är för omständligt och fungerar inte utan att göra avkall på något.
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag är likadan. Mitt jobbnummer är inte mitt privata nummer och jag byter jobb lite då och då. Därför hade jag vidarekoppling. Det som strular med vidarekoppling är SMS, men det löser man nu enkelt med PushBullet. Problem uppstår om man har en arbetsgivare som har avancerade säkerhetslösningar som ställer mystiska krav på telefonen.

    Jag hade gärna sett bra telefoner med dual-SIM.