Varför saknar Google förmågan att få saker användarvänliga?

Diskussion i 'Google Play' startad av Tjalle Tvärvigg, 26 apr 2021.

  1. Tjalle Tvärvigg

    Tjalle Tvärvigg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Är det bara jag som funderar på varför de bara verkar gå halvvägs och sen struntar i det? Ta en sån sak som e-böcker, de har en plattform (Play) som är som gjord för att sälja digitala produkter som e-böcker.
    De har ett hyfsat utbud, tom med på svenska (inte deras fel att det utbudet är skralt) men sen tar det stopp. En så självklar sak som att man via inställningar eller filter kan lista enbart svenska böcker saknas helt.
    Samma sak i Google Filmer - och där måste man dessutom se upp så att man får en film med svenska undertexter (jag föredrar det fortfarande).
    Och som de håller på och stökar runt med Google Musik - där man helt plötsligt slängs över till Youtube Music - de uppmanar ju i praktiken oss användare att gå över till Spotify.

    Lite obegripligt är det . Med lite ansträngning hade de kunnat konkurrera rejält med Spotify/Apple/Amazon men det känns som om de inte vill.
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tycker i det här avseendet är Google rätt likt Microsoft, blir ofta halvmesyrer som inte får utvecklas fullt ut. Typ Groove Music som skulle bli en Spotify konkurrent:
    Groove Music - Wikipedia

    Det gäller även hårdvaran:
    Baby Steps Don't Win the Race (Premium) - Thurrott.com

    Google med sina Pixel, Stadia satsningar etc..Har inte lyckats heller.

    Kanske beroende på företagens konstruktion. Sökmotorn är viktigast för Google och affärsvärlden mest viktigt för Microsoft.
    Allt utöver det har en tendens att hamna i bakgrunden.

    Apple och Amazon känns mer fokuserade i förhållande till konsumenterna i slutändan.
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Föredrar att köpa från leverantörerna utav mediet, vilket aldrig egentligen är Microsoft, Google eller Apple som bara tillhandahåller plattformar (man försöker låsa in så gott man kan).

    Valfrihet är bra och där är Google och Microsoft #1 idag (fungerar oavsett plattform), Apple #5.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det hela är egentligen mycket märkligt då de som du säger har alla förutsättningar att lyckas.

    Det är lite som den ena handen inte vet vad den andra gör. Oftast tycks det inte finnas en övergripande plan, utan det framstår som att de bara kastar mängder med saker på väggen för att se vad som fastnar.

    Deras A/B-testande ska vi ju inte heller tala om, där man kan ha ett UI i tex Google Play ena dagen och ett annat andra dagen för att tredje dagen gå tillbaka igen. Det blir ju lagom irriterande att hela tiden försöka orientera sig i en sådan miljö. Normalt sett brukar sådant ske i betagrupper. Det är ett ständigt pågående ommöblerande.

    De behandlar också alla marknader förutom Nordamerika och UK rätt styvmoderligt. Vi får i regel aldrig någon ETA när något nytt släpps, utan får i ovisshet vänta på att få ta del av alla nyheter som introduceras på hemmaplan.

    Till och med Microsoft är bättre än Google på att släppa hårdvara internationellt, tex Surface-serien, som ändå är rätt nischad.
     
    Last edited: 26 apr 2021
    Johnh3 gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tycker Google har en lång historia av konstiga namnändringar m.m ofta till det sämre. Gillade Android Market som namn och loggan de hade på appbutiken. Google Play som det sen blev, tänker på lek eller nåt oseriöst med det.

    Google Plus och en massa andra grejer som inte slog också.
    Man kan väl säga att Apple TV Plus tjänsten inte heller är en hit för Apples del. Men de har ofta uthålligheten med att fortsätta och sakta bygga upp saker över tid.

    Google har inte haft den uthålligheten.
     
    bernard gillar detta.
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Google testar ALLT och misslyckas ofta vilket gör det väldigt rörigt. Bara alla olika meddelande-servicar som har funnits/finns typ hangouts. Sen till råga på allt så köper man ett annat märke och då finns ett annat UI ovanpå det redan röriga

    Jag är medveten om att jag är ganska svart/vit och statisk person och tyvärr passar det inte mig på sikt. Det är verkligen roligt att installera en ny android-lur för att utforska och upptäcka nya roliga saker. Men på sikt orkar jag inte med att det där "roliga" och "fria" som bara ses som omständligt i min värld
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    En sak som Google har lyckats väldigt bra med är Android TV. Finns i Sony, Philips, TCL samt i Nokias nya TV apparater. Även i TELE2.s boxar. Till och med TiVo har gått över till Android.

    Jag tror vi får se en konsolidering på det här området inom kort. Blir svårt med egna "hemmasnickrade" system i längden typ WebOS som enbart LG använder. Eller Panasonic TV som har Firefox.

    Apputvecklare lär prioritera de största systemen som får snabbare uppdateringar än övriga.
    LG verkar uppdatera sina TV apparater rätt sällan och lämnar de åt sitt öde (lite som med deras mobiler). Till och med de stora apparna har problem som SVT Play som inte kan visa vissa filmer längre.
    LG.jpg
     
    Last edited: 1 maj 2021