Diskussion: Varför ska Androidtillverkare kopiera iPhone X?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johnh3, 21 feb 2018.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 835
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Apple hade väl sina skäl varför de gjorde en notch eller en urgröpning på displayen. Men nu ser man ett flertal android tillverkare som utan anledning verkar vilja hoppa på den trenden. Främst garagemärken med dåligt självförtroende (typ Vernee). Men även en del större märken.
    Jag har inget emot att man tar nån ide här eller där från iPhone/Apple om det tillför något.

    Men varför ta en av de sämsta sakerna och försöka implementera det? o_ODe har i vilket fall som helst inte lika avancerade sensorer som iPhone X.
    Skärmklipp.PNG
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det blir patetiskt tycker jag, många har även kopierat hur kamera modulen ser ut på baksidan alltså vertikal.. det blir bara så uppenbart patetiskt för mig..

    Men det är mkt följa jon i den här branchen, oavsett vad samsung och apple hittar på för dumheter så ska det kopieras rakt av... samsungs 18:9 skärm som redan de flesta genomskådat som idioti har blivit det nya modet, notchen är dock vedervärdig.. känns uppenbart att det är utfällbart selfie kamera som är lösning.. redan i år kommer vi nog se telefoner med denna lösning...
     
  3. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Vad spelar det för roll, hade du köpt en Vernee-telefon om de inte gjort en "notch"?

    Vad hade Apple för skäl att göra en "notch" på sin iphone x som Vernee inte har? Enda skälet jag kan se är att man vill att telefonen ska se speciell ut. Det gör den.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Skälet är att dom laggt mkr resuserser på face id teknologin... som knappsat vernee har gjort...
    Apple har ju hårdvara i notchen medans tex vernee förmodligen har en vanlig selfie kamera med mjukvaru algoritmer för face unlock.
     
  5. papichulo

    papichulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Telefon 2:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Google Nexus 7 2012
    Platta 2:
    iPad 4
    Övrigt:
    Google Chromecast
    Nu var det väl ändå Essential som var först med notch... :P
    Om det kan bidra till mer skärmyta och man kan lösa det med notifieringar på ett bra sätt så är jag all for it, men visst kan det kännas som att visa tillverkare som ni säger mest gör det för att rida på Apple-vågen. Xiaomi har ju valt att lägga en liten kamera nere i hörnet istället, då har jag nog hellre en notch...
     
    TazZy, jonko och Finskpinne gillar detta.
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Att mindre märken nästan rakt ut säger "Vi har kopierat iPhone X och har också en notch, titta på oss!!" är ju givetvis inget annat än att försöka locka till sig intressenter då man nämner Apple och iPhone samt ett hett ämne. Basic marknadsföring helt enkelt när man inte har chansen att konkurrera på högre nivå.

    Hade större tillverkare likt Samsung gått ut och sagt själva att "Apple gjorde ett sånt jäkla bra jobb med notchen så vi kommer också köra på det", så hade det snarare fått omvänd effekt och kunder hade troligtvis sett det som att Samsung officiellt erkänner sig själva som lillebror till Apple, fast man vill få dem att tänka tvärt om.
     
    dannejanne, bernard och katho gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    Exakt, det är det enda det handlar om.
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 014
    Mottagna gillanden:
    1 956
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Exakt som bilvärlden med. BMW och Audi blir ständigt kopierade
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 835
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  10. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    eastbound gillar detta.
  11. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Får se om jag kan förklara min tankegång.

    Från dag ett har Apple haft telefoner som varit på den dyrare sidan av skalan (utan att räkna in lyxmarknaden). Apple har hållit den inställningen sedan 2007. För många så innebär att inneha dyra prylar (och inte minst visa upp de) en symbol på status, oavsett om man har ekonomin för den eller inte.

    Här i västvärlden finns den status biten, men den är kanske inte alls lika stor som i andra länder där avståndet mellan fattig och rik är större. Själva egenskapen att man har en iphone eller ipad utstrålar "rik" i t.ex. asiatiska länder (kan tom. varit sms lån för att köpa den enheten)

    Många kinesiska tillverkare som rent av kopierar apples yttre och kör android på sina enheter siktar just på den marknaden som vill "visa sig rik" utan den dyra prislappen.

    Hoppas min tankegång är förståelig.
     
    Droid82 gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    IPhone har ingen status beträffande ens ekonomiska situation att göra i dagsläget. Utan det är mer ett mode man är med bland de populära och trendiga folket.
    Vem som helst kan köpa en iPhone med abbonemang på 24 månader. Hade alla betala telefoner kontant hade vi nog sett större skillnad och betydligt större del skulle ha budget Android "loser" lurar.

    Vad det gäller Kina så ja.. Läger är lite annat där..man har också en helt annan inställning till att kopiera varandra där. I Kina handlar det det mindre om vem som var först utan mer om vem som lyckas göra det till lägst kostnad med motsvarande kvalité. I väst gee vi inte respekt till någon copy cat alls då vi har respekt för patent system och annat, så att case först med en viss teknologi eller design är viktigt, då copy cats anses ha noll respekt. Nu finns det ju givetvis folk som inte bryr sig om detta. Jag själv bryr mig mindre om vem som var först, utan bäst produkt vinner och jag tänker inte betala ocker priser dvs över 10 lax för en telefon när det finns liknande för halva priset.
     
    General Kaos gillar detta.
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det är dock en gigantisk skillnad mellan ”bäst produkt” och ”liknande”.
     
    Finskpinne gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Beror ju på vad man anser vara bäst produkt.
    Jag själv föredrar större batteri framför bättre kamera. Tummar man inte på kameran blir listan på mobiler snabbt väldigt kort dock.

    Vad som är bäst produkt för dig och mig är väldigt inviduellt annars hade inte hade jag suttit med en Xiaomi mi mix och du en iphone och oavsett budget så hade jag inte valt en annan telefon i dags läget. Man får 3 st mi mix för priset av en iphone x. Just saying.

    För mig har mi mix tusen gånger mer status en iphone som inte säger något om dig som person det utstrålar inte något speciellt förutom att du har kreditvärdighet som räcker för att köpa något på krita för runt 10 lök.
     
    General Kaos gillar detta.
  15. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Varför tar du för givet att han har köpt den på krita?
    Är inte det rätt dömande?

    Just saying..
     
  16. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Du har visserligen en poäng, man bör inte generalisera.

    Som motargument så känner jag en del personer som har iPhone, men bara ett fåtal av de köper telefonen kontant, de flesta på avbetalning.
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Gäller i och för sig stort sett alla jag känner med Android också...
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Köpa med abonnemang är väl rätt standard egentligen? Man kanske inte har råd eller möjlighet att casha en lur bara för att många av oss kan det.

    Lite fel att tycka att någon inte ska få ha en dyr lur bara för man inte kan just casha den. Abonnemang behöver man mer eller mindre så påslaget för en telefon blir inte så jättestort, speciellt inte när många operatörer kan subventionera många telefoner heller.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är inte alltid ekonomiskt eller subventionerat med abonnemang men det beror givetvis på vilket abonnemang man behöver. För mig lönar det sig att betala kontant + skaffa t.ex. Vimla.

    Sorry för OT.
     
    Larsgmb, Oceanic och jnsson gillar detta.
  20. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Ska man säga något positivt (eller negativt) om Apple så är det att företaget nog kan komma undan med vad som helst. Man kan diskutera om funktioner som en "notch" och avsaknad av 3.5" hörlursplugg är bra, men när Apple gjorde det blev det mer normaliserat. Nu ska telefoner se ut så.

    Man får väl hoppas att Apple släpper en tegelsten med 7 dagars batteritid eller annat åt det hållet så vi får in vettigare funktioner på marknaden