Diskussion: Varför ska Androidtillverkare kopiera iPhone X?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johnh3, 21 feb 2018.

  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag TROR notchen ifråga är den svarta "flik" som går ner en bit på skärmen på iPhone X.
     
  2. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    IMG_20180224_232410.png
     
    katho gillar detta.
  3. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Telefon A har lånat designelement från telefon B och det är som vanligt oförlåtligt. I det här fallet handlar det om den lilla svarta ytan i skärmens överkant som innehåller högtalare och kamera.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  5. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Inget konstigt. På Android sidan är det endast Samsung som går med vinst och andra med stora röda siffror varje år. Så nåt måste göras, även det innebär kopiera andra populära märken.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vi ser redan trender emot notchen. Uppfällbar kamera, kamera under glaset m detta händer redan i år så snart är det iPhone X tur att se hopplöst omodern ut i designen. Mi mix 2s blir första telefonen med 100 procent screen to body ratio. Meizu blir första telefonen med med selfie kamera under glaset.

    Vivo var först med utfällbar kamera både essential och Xiaomi kommer sannolikt används samma lösning i årets modeller.
    Så dessa innovativa tillverkare har alltså uppfunnit lösningar där inte längre en notch har ett existensberättigande överhuvudtaget så det känns trist att några Android tillverkare så som oneplus och oppo ska förnedra sig själva på. Detta vis.

    Vivo Apex var utan den mest intressanta telefonen i år och på mwc.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Många konsumenter föredrar det som ser bekant ut ("familiarity principle"). Utseendet på iPhone X är bekant för de flesta och därför kommer telefoner som liknar iPhone X förmodligen sälja bra. Vivo och Oppo har kopierat iphonedesignen de senaste 4-5 åren och haft massiva framgångar, det är väl något slags bevis på att den strategin fungerar (åtminstone i Asien).
     
    Last edited: 5 mar 2018
  8. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Notch, sensorflärp, etc - kärt barn har många namn.
    Vi har en tråd inne på ASUS-delen av forumet, om några har mer frågor eller återkoppling kring varför flärp, och hur hanteringen sköts på Zenfone 5 , då vi är en av de första efter Essential på Android att använda denna typ av skärm.

    Så här hanterar vi flärpen med ZenFone 5 , med t.ex. Chrome Browser.
     

    Bifogade filer:

    Finskpinne gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Om Asus och andra vill kopiera flärpen så okej. Blir bara lite smått löjligt att de samtidigt hånar Apple på sitt MWC 2018 event, vi har en mindre notch än fruktföretaget som det stod på skärmen.;)
    Sånt gör firmor med dåligt självförtroende. Inget man slår sig på bröstet och skryter om.

    Ryktas dessutom att Apple tar bort notchen helt nästa år:

    Skumt rykte hävdar: Apple dumpar flärpen nästa år

    Skulle vara den ultimata parodin. Vad ska då alla android tillverkare då göra som har infört flärpen? Jag tycker dålig design är dålig design oavsett om Apple eller andra gör det.
     
  10. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Nu var det ju apple som kopierade android...
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Om du menar Essential mobilen så gjorde de det. Tycker dock den notchen var relativt begränsad (men jag gillade inte den heller) Sen tog den riktiga kopieringen fart i och med iPhone X.
    Visst kanske lockas några att köpa en mobil som kan påminna om den. Jag tror lika många stöts bort också.
    Så om de tror att de får en försäljningsboost med en gimmick som flärpen, är jag nog tveksam.


    Det positiva är ändå att Samsung avstod och gick sin egen väg. Så de har min respekt.:)
     
  12. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Om apple väljer att ta bort dom så fort så är det ett erkännande för att det var en framtvingad nödlösning. Vilket det är I mina ögon. Ser långt ifrån bra ut.
     
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Om de inte hade tekniken för att få bort flärpen, så tycker jag fortfarande att denna lösning är ett bra steg i utvecklingen tills den kan tas bort

    Alternativet hade troligtvis varit sämre
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Den kommande Android P ska ju ha support för flärpen i själva mjukvaran. Så det är ju bra. Problemet är att det kommer en massa mobiler nu som man nästan kan garantera aldrig kommer att få P, de får den android version de levereras med och möjligen några mindre uppdateringar/buggfixar på sin höjd. Vernee M7 och en hel del andra märken. Så man kommer att få en sämre upplevelse än iPhone X.
    图片11.png
     
  15. gyllen

    gyllen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att dom härmade Apple.. tror inte andra tillverkare började utveckla sina telefoner efter dom sett ajfån X. Det handlade väl mer om att maximera skärmyta och det blev ett naturligt steg. Även om man tycker att det är fult så får man ju lite extra yta att lägga klocka, notifikationer m.m. på. Sen handlar det väl om hur man utnyttjar ytan. Tycker inte om fullscreen video med en flärp i.
     
  16. Majoo93

    Majoo93 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Är det Apple som härmat android eller tvärtom ?
     
  17. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Tycker det är en dålig funktion & en dålig "lösning" på ett icke-problem med en notch, så som Iphone X och Essential kör. Det är också extremt fult. Något som petar ner på skärmytan. Jag menar, Samsung & många andra kan sätta kamera/sensorer ovanför skärmen utan problem?

    & Sen till diskussionen kring S8/S9 samt Edge.

    Jag gick ju ifrån Nexus 6P till S8+, sedan S9+. Jag trodde aldrig att jag skulle äga en Samsung telefon, då deras främre knapp var så sjukt ful & stor, och enkel att komma åt när man har "halv-tajta" byxor. Även Edge tyckte jag illa om, från S7 Edge. Testade S7 Edge och tryckte hela tiden med handen på sidorna.

    Men med S8+ så var detta inte ett problem öht, samma med S9+. Jag tycker att dessa telefonerna lätt är de snyggaste sen HTC One M8 med sin Aluminium kropp.

    Men egentligen: Vem bryr sig om de mindre telefontillverkarna kopierar Apple & deras skit? Apple kopierar Android med i princip allt. Sen ser jag inte ens de mindre tillverkarna som ett alternativ till köp. Dels för att många av våra operatörer inte tar hem dessa och sen för att jag har läst mycket om att säkerhetsuppdateringar & dylikt är snålt.

    Någon kanske kan fylla in där? Både N6P och dessa två Samsung telefonerna jag har/hade får uppdateringar var månad. Får dessa diverse kina-telefoner det? OnePlus osv osv.
     
  18. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Ja, Samsung och många andra kan ha kameror/sensorer ovanför skärmen, so what? Poängen är att skärmen ska ta upp så mycket yta som möjligt, det ska inte finnas något ovanför skärmen. Du missar helt poängen.

    Andledningen till att Apple har notchen är för att det nästan inte är något utrymme varken ovanför eller under skärmen, de har inte plats med tekniken på ett annat ställe i nuläget med andra ord, notchen behövs för att inte ändra designtänktet. Många av androidtillverkarna sätter in en notch men har fortfarande dödyte under och ibland ovanför skärmen, vilket gör att det känns mer som att "inspireras" av Apple än något annat.

    "Apple kopierar i Android med i princip allt". Det går bägge vägar. Se på t.ex. Samsung som plötsligt skulle ha svar till Animojis, alla tillverkare lägger mer fokus på ansiktsigenkänning efter Face ID, notchen. Apple kopierar en del, precis som alla andra. Apple sätter dock tydliga trender som följs i Androidvärlden.
     
  19. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Nu var ju inte Apple först ut med flärpen iof men vill man maximera skärmen är det en lösning. Mimix2/s har en annan och andra kineser är.på G med div andra idéer. Tror att essential var först på den kommande pop Up selfiekameran som säkert också kommer ,[emoji41]
     
  20. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Det är väl ingen som hävdar att Apple var först med flärpen heller, eller? Det är dock ganska självklart att det är Apple som har gjort den "populär", det är inte särkilt troligt att alla tillverkare som nu implementerar flärpen gör det för att Essential Phone hade den.

    Ja, flärpen lever nog inte särskilt länge, mycket intressant på gång på området att maximera skärmytan! :)
     
    zztop007 gillar detta.