Varför ska jag INTE köpa en SamsungGT? (iPad2 istället?)

Diskussion i 'Samsung' startad av lebear, 29 aug 2011.

  1. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Såg att det fanns en tråd om iPad vs. Galaxy tay (7"), så jag väljer att starta en ny eftersom det gäller de senare modellerna.

    Jag är just nu i valet och kvalet att välja mellan en Galaxy Tab 10.1 och iPad två (16GB, Wi-fi, enbart!). Båda enheterna ligger på strax över 4000 kr, och eftersom jag har det ganska risigt med pengar kan jag inte sträcka mig längre än så.

    Jag har läst så mycket jag kan om de båda enheterna, och lutar starkt åt en GT eftersom jag redan är så bunden till Google/Android via olika appar. Jag vill ha en så smärtfri synkning som möjligt mellan dator/telefon/surfplatta.

    De råd jag är ute efter är därför från er som använt någon av, eller helst båda, enheterna och kan ge en bild av användarupplevelsen. Jag kommer att använda den i huvudsak för läsning av eböcker, pdf:er, och via dedikerade appar för bl a The Economist och Financial Times (dvs, den ska tjäna som produktivitetsplatta för skola och jobb).

    Något jag hört om GT (eller Honeycomb generellt) är att den ska vara lite slöare, och att den fryser och laggar en del, medan iPaden känns mer robust mjukvarumässigt. Jag undrar i så fall om det gäller även vid lättviktsapplikationer eller vid typ spel och HD-video? Ja, alla nackdelar med GT ni kan komma på mottages tacksamt, och påpeka gärna vad som gör iPad2 till en bättre platta än GT.
     
  2. kallebanan88

    kallebanan88 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 aug 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är grymt nöjd med min Galaxy Tab 10.1 den flyter på ruskigt bra och är ju trots allt dual core, Honeycomb är grymt bra när man lägger in appar, kamera har den ju också samt att den spelar fullhd filmer, pdf:er. Största pluset är att den stöder FLASH vilket Ipad2 INTE gör.

    Jag har min tillsalu nu för 4000kr är en 4dagar gammal då jag behöver pengar. kvitto från nyköp ingår.
     
  3. Shire

    Shire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har du versionen med 3G eller utan?
     
  4. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Well, till att börja med så har du ju redan Androidtelefon, och de appar du köpt till den kan du köra gratis på din Androidplatta.

    iPad 2 har inte Widgets. Hela den fina skärmutan används till programikoner, nätt och jämt fler än vad det ryms på en iPhone 4...är inte det ganska märkligt? Känns lite Windows 3.1...

    Möjligheten att köra Flash på webbsidor (när jag vill) har jag stor glädje av.
     
  5. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Du vill ju veta vad som är negativt med Galaxy Tab.... Here we go:

    Market är skit, finns massor appar som inte fungerar på honeycomb. Apple har mycket bättre utbud/stöd.
    Sämre byggkvalitet och risken att få en hel/halvdefekt platta är faktisk hyfsad stor. (skärmproblem)
    Sämre format ifall man läser mycket på plattan.
    Mycket mindre tillbehör.
    Högre värdeminskning.
     
  6. Silvercliff

    Silvercliff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Håller med om de tre sista punkterna, men apputbudet har jag då inga större klagomål på, och byggkvalitén på Galaxy Tab 10.1 är bra nog, så länge man inte får ett exemplar med newtonringar (oljefläckar). Mitt exemplar har inga sådana.

    Bjuder på en till fördel förresten, rejält mycket högre upplösning. (30% högre)
     
  7. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har också funderat på att köpa en Galaxy Tab 10.1, men är lite orolig över hur icke-fulländad den är. Den saknar t.ex. både förmågan att visa bild i TV:n, möjligheten att fixa mer minne samt USB-uttag, som jag har förstått det - för att inte nämna att allt för många verkar uppleva skärmdefekter. Ligger det även till så att fingeravtryck stannar på skärmen? Ledsamt.

    Jag skulle vilja ha en platta att använda i skolan, men plattorna i dags dato verkar vara i bebisstadiet, dvs. att de ej når upp till sin fulla potential, till skillnad från t.ex. min SGSII, som erbjuder allting som man kan önska av en mobil.

    Jag vet ärligt talat inte vad jag borde göra. Tankar?
     
  8. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Galaxy Tab har självklart USB-kontakt. :) Du kan även koppla in ditt USB-minne till den via medföljande kabel.

    Om man råkar ut för en defekt skärm är det bara att lämna in den så får du en ny på en gång, iaf hos Telia.

    Två av mina grannar har Galaxy Tab 10. 1 och jag har pillat på den en del. Honeycomb är lite ovant i början när man är van med Androids mobila UI. Jag blev imponerad av den och hade lätt kunnat tänka mig en själv, men nu återstår det faktum att jag tappat bort mina guldbyxor och får prioritera annat.
     
  9. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/samsung_galaxy_tab_detaljerad_specifikation.pdf

    Huh. Det verkar den fan ha! Den har till och med tv-ut. Jag undrar var fan jag har fått min information ifrån.
     
  10. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Du behöver speciell adapter / kabel för att kunna koppla till USB minne och TV:n dock. Något som inte Bredbandsbolaget skickade med till min GT så även om specen är rätt behövs det extra tillbehör.
     
  11. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Säljs det i Sverige? Det är bredbandsbolaget jag funderar på. Konstigt att man ska behöva köpa vitala tillbehör själv.
     
  12. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    kjell o company har bland annat. Telia butiker har ju också verkar det som då de skickar till de som inte fått med i deras paket.
     
  13. stefanli

    stefanli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag tycker HDMI adpater är den vital del. Hade laddare inte ingått så hade det vait värre
     
  14. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag beställde en på Telenor! Jag hoppas inte att 2gb används allt för snabbt, men, vad fan ... Man har liksom internetabonnemang till datorn samt surfabonnemang till mobilen. Känns jävligt onödigt att ta ytterligare det dyraste alternativet för en platta.
     
  15. LeBär

    LeBär Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade båda för inte så länge sen. Sålde galaxyn tillslut, mest för att jag gillar att kolla spel o filmtrailers online, och hör o häpna ipad 2 klarar flash filmer betydligt bättre än galaxyn. Galaxyn hackar så fort det är hyffsad kvalle medan det är silkeslent på ipaden. Jaja innan flamberingen börjar så ja, ios har inte flash, men den klarar 95% alla flashfilmer som finns på alla websidor jag besöker.
    I galaxyn är det tydligen tegra2 plattformen som inte klarar högupplösta filmer, kommer köpa en androidtablet när nästa generation kommer som inte är baserad på tegra2.
     
  16. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Det är inte flash om du ser det med safari i ios ;)
     
  17. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Tack för responsen! Jag har gjort lite ytterligare research, och har fortfarande svårt att bestämma mig. Ett par frågor har tillkommit:

    Eftersom jag tänkt läsa väldigt mycket på den undrar jag hur ögonvänlig skärmen är. Vad jag förstår är skärmen "bättre" än på iPaden, i termer av upplösning och färgåtergivning. Det betyder dock inte att den är mer skonsam mot ögonen, särskilt under långa läspass. Är det någon som t ex läst en bok på den som kan kommentera på det?

    Sedan undrar jag när det är tänkt att wifi-only versionen ska komma ut i Sverige. 1:a oktober verkar vara ett preliminärt datum på flera ställen, vilket är en lång väntan!

    Har tittat lite på eBay, och det verkar gå att få den väldigt billig som "manufacturer refurbished", vilket kan betyda en massa saker men oftast att enheten varit defekt men reparerad av tillverkaren till nyskick utan problem. Har någon erfarenhet av sådana enheter och hur pålitliga de är? (dvs, om reparationen verkligen innebär att den är som ett nytt ex).

    Hur fungerar det med garanti? Har man alltid minst ett års tillverkargaranti var man än köper den? Så om nåt skulle strula är det bara att höra av sig direkt till Samsung.
     
  18. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Skärmen är nog likvärdig om inte bättre än ipad2.
     
  19. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Du har lagstadgad rätt till garanti där du köpt produkten - vilket kan strula till det om du köper begagnat.
     
  20. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag läser i KOBO med svart bakgrund och nedtonat ljus. På detta sätt har jag läst i timmar utan problem.