Problem: Varför skall Google Play ha tillgång till allt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lwad, 7 dec 2019.

  1. lwad

    lwad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Efter att jag ominstallerade Android i min CAT61-mobil så får jag hela tiden meddelanden om att Google Play, Google Pay mm måste ha åtkomst till olika saker. När jag kollar närmare så vill t ex Google Play ha tillgång till Kalender, Kamera, Kontakter, Mikrofon, Telefon, Kroppssensorer, Sms och Lagring. Jag har med vilje gått igenom app-listan och bara gett de olika apparna åtkomst till det som jag tycker att de behöver ha åtkomst till. Varför behöver Google Play ha tillgång till i stort sett allt i min mobil? Jag använder bara Google Play till att lada ner gratisappar och det fungerar. Finns det något sätt att slippa dessa ständiga meddelanden om att Googles appar behöver tillgång till mer saker?
     
    Kristy gillar detta.
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 489
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    ??

    Du verkar lida under villfarelsen att mobilen tillhör dig.

    Mobilen tillhör i första hand Google, i andra hand OEM dvs Caterpillar, I tredje hand Qualcomm med flera andra.

    Visst, du kan förmodligen låsa upp bootloader och installera en AOSP rom utan Googles tjänster, som LineageOS.

    Men vill du ha tillgång till Playstore mm. så är det inte mycket du kan göra.

    Du kan installera brandväggen Netguard och se vad olika appar har för sig, och blockera deras kontakter med t.ex. Facebook osv
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Google Play Services behöver alla permissions pga en massa olika orsaker som kanske inte känns helt uppenbara vid första glans.

    "ok Google; take a selfie", eller "call dad", "when is my next meeting". Kräver permission till telefon, kamera och kalender.

    Vill du dela en app från Play Store via SMS? Kräver access till dina kontakter.

    Finns nästan alltid en basic orsak till varför massa behörigheter behövs. Sen använder långt ifrån alla dessa funktioner så dessa permissions inte behövs sättas.
     
    Kristy, Psicosis och jnsson gillar detta.
  4. lwad

    lwad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svar (det var som jag trodde det var...)