Varför spottar tillverkare ur sig så sjukt många modeller ?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Oceanic, 15 maj 2021.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tycker det gått helt överstyr... vissa märken tex xiaomi realme vivo med andra.. släpper så sjukt sjukt många modeller det är nästan så de släpper en ny modell om dagen... vad finns det för tanke och strategi kring detta ?
    Förutom att göra marknaden extremt rörig och att eventuellt skada sitt varumärke varför gör dom detta ?

    Apple har ju varit mästare sedan länge att få ner tillverkingskostanden... på mobiler... det har insett att de är billigare att ha färre modeller... samt färre mobiler att underhålla med mjukvaruuppdateringar.. men hur kommer det sig att android tillverkarna gör motsatsen... Måste vara ett rent helvete att förse alla telefoner med uppdateringar.. det blir en omöjlig uppgift...

    Förutom många modeller har de också extremt dåliga namn... Känns som merparten av dessa telefoner är rent av överflödiga och tillför NOLL på marknaden och gör inte något som någon av deras tidgare modeller redan gör..
    Så varför kan inte android tillverkare sluta vansinnet och skala ner på modeller... ?
     
    Kristy, Puttesson och livinl0ud gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Tycker inte det är konstigt alls men håller med att det kan bli förvirrande med alla modeller.

    Apple har 100% av sin marknad så att säga. Därmed så är folk som köper apple-telefoner illa tvungna att nöja sig med det som erbjuds. Med det sagt så har även Apple har börjat släppa fler varianter med åren, initialt var det väl bara en enhet per år sen två per år och nu är det väl flera än så.

    Å andra sidan måste android-tillverkare konkurrera mot flera aktörer och på en massa olika prisnivåer om man nu vill det... Och det flesta vill just det för att varje såld telefon innebär trots allt lite mer inkomst. Hade en tillverkare bara släppt säg flaggskepp så hade en konkurrent tagit resterande del av marknaden och det inget som säger att flaggskepp delen av kakan är större än resterande delen räknat i pengar.
     
    Gorgeous och jnsson gillar detta.
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Xiaomi är värst, 10-20 modeller som nästan har samma spec
     
    Oceanic gillar detta.
  4. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Det hade varit en sak om de skulle haft olika storlekar på ett spann mellan 5,4" 6,6" tex , men nu är de flesta uppe på minst 6".

    Men å andra sidan hade tillverkningskostnaderna förmodligen varit betydlig högre i det stora hela då antar jag.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är en riktig djungel..
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kristy och Oceanic gillar detta.
  7. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Tydlig differentiering är rationellt dels ur vår konsumentsynpunkt men också utifrån tillverkaren. (Pro-/Icke Pro, t.ex.). Tycker också dem riktigt tidiga Huawei/Honor Xiaomi/Redmi var klockrena också.

    Min gamla kärlek, Xiaomi, har nästan 3-5 olika modeller för sin flaggskeppslinje följt av 3-5 av flaggskepp-light via Redmi. Vi kan då ha uppemot 10 modeller på "nästan" samma telefonlinje. Allt detta brus gjorde att jag faktiskt avstod Xiaomi vid senaste köpet. Åkte i fällan av Consumer Hyperchoice.
     
    Johnh3 och Oceanic gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nokia/HMD Global hamnade i samma fälla och sprutande ut nya modeller hela tiden, till den grad att de nästan gick under. Nu har de i alla fall tagit ett steg tillbaka och kategoriserar dem i en C, G och X serie. Antagligen med färre släpp framöver.

    Känns lite lättare för konsumenter att välja på längre sikt.
     
  9. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Kan det inte handla om att Xiaomi osv vill tilltala kunder som vill ha en "ny telefon", om de släpper nya modeller var trejde månad så kanske medelkonsumenten väljer en sån istället för t.ex OnePlus som bara släpper en per år.

    Det är ju ett enkelt sätt att hålla sig relevanta och få publicitet för jag misstänker att produktionen av modellerna inte kräver jättemycket RD.
     
    Kristy gillar detta.
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 181
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Personligen kan jag tycka att en tillverkare max ska släppa 3 modeller per år, en ur varje budget segment (budet-mellanklass-highend). Då kan man fokusera på att hålla dessa uppdaterade i många år framöver.

    Gigantiska tillverkare som Samsung klarar av att hålla sina mobiler uppdaterade, trotts att dom släpper mängder av modeller varje år, men Samsung med dess resurser är mer utav ett undantag.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Samsung har väl rentav dragit ned på antalet modeller rätt friskt, vilket ju också lett till att de ger fyra års uppdateringar numera, både för plattorna och telefonerna.

    Jag undrar hur Xiaomi skall klara av att leverera månatliga uppdateringar för den armada modeller de lanserar på årsbasis. Måste vara oerhört dyrt. Det tar i regel också lång tid mellan MIUI-uppdateringarna för annat än flaggskeppen, och i en del fall uppdaterar de inte Android-versionen, utan nöjer sig med att enbart uppdatera UI:t, vilket gör det lite missvisande.
     
    Kristy gillar detta.
  12. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Är det så stor skillnad på dem då? Om det bara rör sig om mindre förändringar så kanske det är trivialt att uppdatera för flera plattformar samtidigt?
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I regel är det en del som behöver justeras för varje modell då de sällan är helt identiska även om de tex. delar SoC, och då måste ju en uppdatering testas på varje modell innan den går ut. Kan bli rätt ödesdigert annars om något väsentligt skulle visa sig vara trasigt.
     
    Kristy gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ständiga uppdateringar är verkligen överskattade. Varför bör Xiaomi leverera månatliga uppdateringar på sina modeller? Räcker med bugfixar och säkerhetsuppdateringar då och då samt några nya versioner av MIUI. Det senare är dock inte superviktigt då jag tyckte att vissa Xiaomitelefoner faktiskt hade bättre flyt på MIUI 11 jämfört med 12 t.ex.. Uppdateringar är bara ett plus om de tillför något bra utan att försämra telefonen i övrigt. Inte ovanligt att större uppdateringar försämrar prestanda eller batteritid. Google har tidigare lyckats försämra batteritididen på vissa pixeltelefoner med ny androiduppdateringar. Sånt gör att man hellre varit utan uppdateringen.
     
  15. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Sant men jag tänker att mycket är automatiserat när det gäller testing så att testa en patch i en VM inte är särskilt krävande, däremot säkrar det ju ingen kvalitet...

    Jag vet inte men jag tänker att det rä väldigt få modeller per år som tillverkarna faktiskt lägger någon tid och energi på innovation och att lösa problem, mellanmodellerna verkar handla om att byta ut komponenter utan att behöva uppdatera mjukvaran för det. Kan hända att jag är väldigt pessimistisk i min analys :)
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Varför ska man som konsument acceptera det? För Windows, Mac OS och andra operativsystem vore det en smärre skandal om de inte patchades regelbundet. Finns ju dessutom möjlighet att med kort intervall fixa zero day-brister på dessa OS.

    De flesta spenderar mer tid vid telefonen/surfplattan än vid datorn sedan ett antal år tillbaka, så varför skall kraven för Android skilja sig åt från andra miljöer? De flesta har dessutom känsligare information på telefonen än på datorn.

    Bevisligen går det utmärkt att leverera månatliga uppdateringar över en längre period om tillverkaren bara har viljan, vilket illustreras av Samsung. Ser inte varför man skall ge Xiaomi eller tex OnePlus, Moto osv. frikort på den punkten.

    Det här är för övrigt något Huawei var betydligt duktigare än Xiaomi på (min P30 Pro såväl som Mediapad M5 uppdateras varje månad än idag). Överlag hade Huawei en mer konsumentvänlig inställning över hela brädet i jämförelse med Xiaomi, så på så vis var det tråkigt att de försvann.

    Dessutom utökar Google Android med fler funktioner för varje ny OS-version, så som teknikentusiast är det tråkigt att tvingas sitta och vänta på läktaren bara för att tillverkaren är lat/snål eller saknar intresse. Vill man sedan inte uppdatera är det ju inget tvång, utan valfritt. Släpar tillverkarna fötterna efter sig får det också konsekvenser på så vis att utvecklarna blir motvilliga till att dra nytta av nyheterna i nya Android-versioner.

    Det finns stora problem med andra typer av enheter som inte uppdateras därför att konsumenterna inte riktigt varit på företagen om vikten av att hålla allt nätverksanslutet uppdaterat. Tex webbanslutna kameror, skrivare, routrar, NAS osv. Det är bara i nära tid ex. konsumentroutrar börjat få funktioner för automatiska uppdateringar (dock saknar många det än).
     
    Last edited: 16 maj 2021
    iterva, Puttesson, Kristy och 5 andra gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Varför ska man acceptera att Samsung tar ockerpriser för sina telefoner? Ett betydligt större problem än Xiaomis uppdateringsintervall. Inget av det du tar upp ovan spelar speciellt stor roll i praktiken. Har aldrig hört talas om någon som har en Xiaomitelefon och på grund av det blivit hackad.
     
    Droid113 gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kanske för din räkning, men för många människor spelar det så klart en avgörande roll vid valet av telefon.

    Jag betalar gärna mer för bra support/lång livstid och håller mig i regel till tillverkare som sköter uppdateringarna av inte minst principskäl.
     
    Last edited: 16 maj 2021
    iterva, Puttesson, Kristy och 1 annan gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Puttesson, Kristy, msandstedt och 1 annan gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det kanske känns bättre med mycket uppdateringar men varför ska vi okritiskt köpa det. En relevant fråga är vilken praktisk skillnad det gör. Det är ju heller inte så att Xiaomi inte uppdaterar sina telefoner alls och att konkurrenterna gör det felfritt.

    En annan poäng är att Xiaomi håller så låga priser att man kan byta till en nyare telefon med bättre hårdvara efter 2 år och ändå hamna på samma kostnad som en Samsungtelefon som nyttjas i fyra år.
     
    General Kaos och Droid113 gillar detta.