Fråga: Varför stock/custom firmware?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av -Henric, 10 jan 2012.

  1. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag vet att frågeställningen i fråga varit på tal om i många trådar men hittar ingenting angående SonyEricsson.

    Jag är väl vad man skall kunna kalla relativt ny med en Sony Ericsson-telefon och vad jag läst mig till så är väldigt många jättenöjda med stock ROM.

    Så i denna tråden tänkte jag att vi kunde nämna lite för- och nackdelar med att köra stock eller en custom ROM på våra SonyEricsson-telefoner.

    Nu pratar jag alltså inte om root utan vi håller oss enbart till själva ROMen.

    Den enda anledningen som jag kan se med custom ROMs är CyanogenMod för att få senaste coola Android OS-versionen.

    Anledningen som jag kan se med stock är att den är stabil och fungerar som den skall utan märkbara buggar.

    Hoppas ni förstår min frågeställning.
     
    Last edited: 10 jan 2012
  2. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Med stock behöver du inte göra något. Den kommer med telefonen och uppdateras enkelt med Sonys egna program. Brukar innehålla färre buggar än custom.

    Med custom rom öppnar sig ofta en helt ny värld där du kan göra mer med din telefon och inställningar. Brukar också betyda att du får tillgång till nyare versioner tidigare än vad Sony erbjuder. Dock är det inte ovanligt med en del buggar eller att vissa saker helt enkelt inte alls funkar. Som tex kamera eller sensorer m.m.