Fråga: Varför tål min iPhone- resp iPad-batteri kyla mycket bättre än mina Androidtelefoner?

Diskussion i 'Allmänt' startad av d-b, 3 feb 2017.

Taggar:
  1. arneeee

    arneeee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Tror din upplevelse är ovanlig. Jag var i fjällen förra året med familjen 3 iphones 4s 5 och 6 samt 2 sony, en z1 och en z2 alla mobiler rätt gamla utom iphone 6 an. Alla försökte filma och fota. Jag kan säga att dom med iphone fick ett par bilder var och inga filmer, vi försökte även nå ungarna i backen, men deras telefoner var stendöda. Sonysarna filmade både i liften och nerför backen, utan avbrott under fler tillfällen under dagen. Enligt mig så är iphone helt oanvändbara i sverige på vintern.
     
    Last edited: 10 feb 2017
    6150 och H-M gillar detta.
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Har exakt samma erfarenheter. Och samma egentligen oavsett IPhone eller Android baserade telefoner.
     
  3. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vilka tester? Jag har haft två 4S och en SE (samt en iPad men den är ju lite annorlunda) samt en HTC Desire, Samsung S3, Google Nexus, HTCM9+ resp Xperia M5. iOS är avsevärt mycket energisnålare än Android. Att en enhet med en helt annan kvot mellan skärm- och batteristorlek har annan standbytid är ganska ointressant om man ska utvärdera den underliggande tekniken. Dessutom köpte väl Apple något patent från någon svenska som skulle ge batterier som tålde 1000 laddcykler med 80% bibehållen kapacitet.
     
  4. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    indika gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Ha ha, idioterna på Apple fattar inte hur förbannade människor blir för att mobilen inte funkar i en temperatur som är vanlig på våra breddgrader och är långt ifrån extrema.
     
    jnsson och H-M gillar detta.
  6. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag har inte iPhones men tycker att jag hör rätt ofta från iPhone-användare att telefonen dör fort om det är kallt ute. Hade gissat på att det är vanligare på iPhone, men vem vet... Juicen i batteriet måste kunna flöda, vid låg temperatur går juicen långsammare. Ju lägre temperatur, destå långsammare juice. Det är inget konstigt, så det är bara.

    Står ändå i specifikationerna att telefonen inte ska användas i minusgrader. Apple har iaf. förut haft en tendens att neka garanti på telefoner eftersom folk använt telefonen i minusgrader (vanligt svenskt väder alltså), och då ryker garantin.
    • Temperatur vid användning: 0 °C till 35 °C
    • Temperatur vid förvaring: –20 °C till 45 °C
    • Relativ luftfuktighet: 5 % till 95 % (icke-kondenserande)
     
    jnsson gillar detta.
  7. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Tester på hur bra telefoner klarar kyla? Finns flertalet där den den röda tråden är att iphone ligger i botten.
    Verkar ju vara något av vanligheterna att iphones strular vid kyla. Du läser väl det som om man menar att 100% av alla iphones inte klarar kyla.

    Angående batteritiden så skrev du "Men jag förmodar att ni även tycker era Androider har längre standby än iPhone..?" varpå jag upplyste om att det finns flertalet telefoner som har bättre standby än iphones. Otroligt många skulle man väl kunna påstå.
    Då ska det helt plötsligt inte gälla för storleken på batteriet måste vara samma? Skärmen måste vara lika stor?
    Snacka om att ändra parametrar så det passar din agenda.

    Tester visar att iphones ligger i botten av de som klarar kyla. I forum, servicecenters, nyheter, irl-historier så låter det så också.
    Jag personligen tycker allt detta tillsammans väger bra mycket tyngre än vad en enskild anonym användare på ett forum tycker. Att du tycker din åsikt är mer värd än alla tester på jorden får ju stå för dig.
     
    jnsson gillar detta.
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Nu används väl samma batteriteknik i varje telefon (i princip) dvs Li-on (LIB)? Då lär den större skillnaden vara placeringen av batteriet i förhållande till andra komponenter och också materialval för alla kringliggande komponenter och hur de olika materialen leder värme. Samtidigt som bara metall skulle låta en telefon bli kallare inuti (då metall leder värme bättre än plast) snabbare så skulle den också skynda upptiningen när det blir varmare i omgivningen.

    Att det låter som om iphones har sämre för att det skriks mycket mer kan lika väl förklaras för att det finns fler iphone-användare överlag bland vanliga svenssons och de som använder twitter (osv) mer och därmed ser det ut som de är fler som skriker när de bara är fler i antalet (som också kan vara duktigare att skrika).

    En liten rolig notis, kyla finns inte, kyla är bara avsaknaden av värme (rörelse bland molekyler och atomer).
     
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det stämmer inte, det har gjorts flera tester som visar att iPhone är sämst i test och slutar fungera först vid kyla.

    Det har inte bara med batteritekniken att göra heller, telefonen eller kameran kan hänga sig utan det står att batteriet är urladdat.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vad är det som inte stämmer, i.o.m du citerade all text. Tråden handlar enbart om batteriet och batteritekniken tycks definitivt vara Li-on hos majoriteten av de större telefonerna. Om batteriets teknik är densamma och vi enbart snackar om batteri-tider så lär det vara placering av komponenter, dimensionering av komponenter (t.ex höjd,längd,bredd för batterierna) och materialval som är det som spelar roll. Vad finns det för några andra okända variabler som du tycks veta?
     
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Kan vara att jag tolkade tråden lite vidare än vad trådskaparen avsåg men det är ändå ganska meningslöst att bara diskutera batteriet, när man sitter där ute på fjället med sin iPhone och ska ringa fjällräddningen eller ska filma något intressant en höst/vinterdag med 6 grader ute och mobilen låser sig så kanske man inte bryr sig om det just är batteriet eller någon annan komponent som gör att telefonen inte längre fungerar.

    Tror inte så många andra i tråden kan avgöra om det just är batteriet eller någon annan del som krånglar heller. Men om det var tänkt att vara en nördig diskussion helt utan koppling till verkligheten så får jag ursäkta att jag störde...
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER


    Helt utan koppling? Vad är det du missar? Du sitter där på fjället och ska ringa 112 och ditt batteri är helt dött. Jösses, det har ingen verklighetsförankring alls. Nu ska jag gå runt och hoppa på folk genom att vara off topic och hävda att det topic inte är förankrat i någon slags verklighet så jag får balla ur totalt med off topic för jag tycker så. Om något är det viktigare att ha batteri i en nödsituation än att man ska kunna dra en selfie och bli sur på att kameran hänger sig.


    Att sedan folk bara pekar på märken istället för att tänka objektivt på modeller och materialval, det känns lite smått dumt.

    Gör en telefon megaisolerad så när den väl blir för kall kommer den ta dagar att tina upp.
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag tror inte att det handlar om batteriteknik, det handlar snarare om vid vilken temperatur som tillverkaren valt som extrem temperatur, enligt artikeln som länkade till ovan anser Apple att 0°C är en extremt låg temperatur (i Kalifornien där de är baserade förekommer endast så låga temperaturer i bergen vintertid och då väljer man att stänga vägarna, åtminstone gjorde de så 1986 då jag var där).

    Vi andra som är realister inser att extremt låt temperatur ligger åtminstone 15-20 grader lägre.
     
    H-M gillar detta.
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Lite smått dumt var väl att försöka förneka alla tester och erfarenheter av att iPhones slutar fungera först när det är kallt med argumentet att alla batterier är av typen litiumjon och iPhones därför inte kan vara sämre än andra.

    När jag då påpekade att det finns andra fel som inträffar med en kall iPhone så var ditt argument att i den här tråden fick man bara prata om just batteriet...
     
  15. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Tråden handlade väl inte enbart om batteriet och batteritekniken utan om hur olika telefoner hanterar kyla, vilket inte bara har med batteritekniken att göra.

    Det mobilaplan menade (som jag uppfattade det) är att om det har gjort flertalet tester hur olika telefoner hanterar kyla och slutsatsen har varit att Iphones fungerar sämre i kyla så kan kopplingen också vara att många skriker för att det är fler som har problemet än att det bara handlar om att det är fler som använder iPhones.

    Om jag skulle säga att afrikaner ofta kan springa längre än svenskar är detta självklart inte alltid sant om man ska jämföra varje individ. Men generellt tycker jag ändå att påståendet stämmer.
     
    Last edited: 14 feb 2017
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Läs igen, gör om gör rätt. Läs allt jag skrev igen för du har bevisligen inte läst något utav det.
    Det är inte märket som automatiskt gör så att det skulle vara ett dåligt batteri, nu tror jag det är den tredje gången där jag skriver vilka variabler som spelar roll och märket är inte med. Utan det har med modellen och specifikationer såsom materialval och även dimensioner. Men varför skulle du läsa tredje inlägget om du inte läst något annat.
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är samma batteriteknik, alltså är det specifikationer på batteriet och andra komponenter, precis som placering som spelar roll och även materialvalet. Då de leder värme olika bra. Det har inget med en tillverkare att göra mot ett helt operativsystem, det man borde jämföra är MODELLER. Eftersom de har olika batterier (nu syftar jag på specifikationer såsom mått och vilken laddning de kan hålla) och olika materialval. Att börja skrika APPLE ÄR VÄRDELÖST I KYLA är larvigt, kom med specifika modeller istället.

    Grundproblemet drabbar alla mobiler oavsett tillverkare då de använder samma teknik, du kan ha en monsterisolerad telefon men när den väl blir för kall så kommer den ta extremt mycket längre tid att fungera igen. Ur ett annat perspektiv: en telefon som snabbt blir kall är också en telefon du snabbt kan värma upp och använda igen.


    Nej, eftersom det jämförs mellan en tillverkare och sedan ett operativsystem som används av många tillverkare. Så är det som att jämföra hela Asiens möjlighet att springa längre än en liten skitstadsdel ute i ingenstans. Och då kritiken i sociala medier används som bevis på att det stämmer, så är det som att jämföra att hela asiens population TILLSAMMANS väger mer än en håla med 30 invånare.
    Kul att du själv skriver att det självklart inte alltid är sant, men att man ändå kan generalisera så det stämmer.
     
  18. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    iPhones har inte gjorts i så många modeller. Om det har gjorts tester som jämför de senaste modellerna iPhones och de senaste från Android tillverkare och slutsatsen visar att iPhone modellerna har hanterat kyla sämre så betyder det väl ändå att iPhones hanterar kyla sämre hur mycket man än gillar äpplen?

    Som du säger grundproblemet finns för alla modeller. Men nu diskuterar vi vilka telefoner som hanterar problemet bäst.
    Den som skriker mest i denna tråd tycker jag är du.
     
    Last edited by a moderator: 14 feb 2017
  19. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har rensat och modifierat en del inlägg här i tråden för att hindra att den tar ett sidospår. Tänk på att vara schyssta mot varandra och inte jaga upp er över petitesser, internet är fullt av puckon.

    Som ett inlägg till debatten vill jag inflika någonting jag inte ser någon av er ta upp och det är mjukvarukontroller av batterikapaciteten.

    Det är ju nämnligen så att kyla gör att strömmen flödar något saktare och en smartphone som blir svulten på energi riskerar att få korrumperad data på disk. För att undvika att produkten beter sig märkligt osv kan en tillverkare välja att stänga av enheten vid olika temperaturer och i det här fallet är det tydligt att gränsen på en iPhone ligger lite varmare än vad vi i norden föredrar.
    Som många påpekat finns det en hel del variabler som styr detta, hur telefonen är byggd, nuvarande laddning (mah), invändig temperatur osv osv.

    Ta nu och behandla varandra med silkesvantar framöver så slipper vi stänga ämnet för gott :)
     
    Last edited: 14 feb 2017
    Heleg, H-M, Psicosis och 2 andra gillar detta.
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    (Källa: The low temperature performance of Li-ion batteries, S.S. Zhang , K. Xu, T.R. Jow)
    (Källa: Electrical characteristics of 18650 Li-ion cells at low temperatures)

    Det är inte något magiskt som gör så att bara apples LiOn blir dåliga vid låga temperaturer. Kan vi släppa det nu?

    Det är definitivt aldrig att rekommendera att ladda sin telefon i minusgrader (LiOn), för snabbladdning rekommenderas flertalet plusgrader. Det tycks också vara standard att neka laddning vid minusgrader om telefonen inte används till ett nödsamtal.