Fråga: Varför tål min iPhone- resp iPad-batteri kyla mycket bättre än mina Androidtelefoner?

Diskussion i 'Allmänt' startad av d-b, 3 feb 2017.

Taggar:
  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    För att ni tycks vara så inne på att hata Apple så ni vägrar inse och blundar att alla lion batterier som finns i telefoner har samma fysiska begränsning. Ni tycks på riktigt tro att fysiken skiljer ett märke med andra.
    (lär precis som med minneskretsar också bara vara några fåtal giganter som också tillverkar dessa battericeller).
    Mjukvara kan inte ta bort vad avsaknad av värme har för fysisk åverkan på cellerna.
     
    d-b gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Helio x10 är känd för att leverera kass batteritid.
     
    jnsson och Psicosis gillar detta.
  3. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Ok ger er lite exempel bara.

    http://kikn.com/iphone-vs-android-sioux-falls-cold-weather-test/

    http://www.huffingtonpost.com/2014/01/08/iphone-cold-temperatures_n_4561746.html

    Lite uttdrag bara för de som inte orkar läsa.

    Toronto’s Global News recently ran an experiment to see how iPhones reacted to the cold. They took two iPhones of the same model and left one outside in the cold (where temps barely edged above zero Fahrenheit ) and took the other one inside. Thirty minutes later, the iPhone that was inside had gone from 100 percent battery life to 99 percent, while the one left in the cold had dropped to 86 percent from 100. When they tried to use the cold iPhone it shut off.

    It’s not just the iPhone that struggles in the cold. Finland’s MikroPC tested 15 cell phones to see how they would fare in increasingly cold temperatures, and all of them eventually failed once they got cold enough. The first to stop working was the iPhone 4S, which died at 14 degrees. The Samsung Galaxy II lasted the longest, not shutting down until the temperature reached -31 degrees. (Fahrenheit)

    Om det är många människor som säger att deras Apple telefoner har problem och stängs av när det blir minus 15 och många som säger att deras android telefoner funkar ok i kalla temperaturer kan det inte vara så att det faktiskt är så?

    Kan ju inte vara så att alla android användare hatar Apple därför ljuger om att deras telefoner funkar ok när det är kallt?
    Eller menar du att Apple användarna ljuger?

    Men varför finns det då knappt något exempel på en Apple användare som skriver att deras funkar som den ska när det blir riktigt kallt och inte stängs av när det blir för kallt.

    Jag förstår inte varför det ska vara så att man hatar Apple för att man säger de är lite sämre inom ett visst område? Jag gillar Apple.

    Ni får gärna googla själva lite istället efter fler tester då jag tyvärr inte orkar göra det åt er.
    Jag tror de har med att batteriet har dålig kalibrering i kyla kombination med storleken på batteriet då Apples telefoner ofta har mindre mAh kapacitet.

    Jag lämnar denna tråden nu. Känns aningen upprepande.
    Jag tycker iallafall att ni som bor i Norrland borde läsa igenom lite inom ämnet och bygga upp en egen uppfattning.
     
    Last edited: 14 feb 2017
    Asawi gillar detta.
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    @OneBlue@OneBlue, det har inget med någon kalibrering att göra. Det handlar om fysik och kemi, batterier tål helt enkelt inte kylan. De blir dåliga redan vid 0C, det spelar INGEN ROLL var telefonen sätts ihop. Det handlar helt enkelt om begränsningar i själva battericellerna. Alla tappar laddning dåliga temperaturer. Men fortsätt att skrika på ett märke och ignorera riktiga vetenskapliga artiklar om begränsningarna som alla har och skrik bara på ett märke och tro att det har något med att designen görs i Californien.

    Fortsätt ignorera vetenskapliga artiklar och fortsätt bara tro bloggar "OCH GOOGLA SJÄLV" (när jag gav namn på artiklar som källa). Jösses. :cry:
     
  5. ORCA

    ORCA Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6p
    Telefon 2:
    Sony xperia ultra
    ROM:
    Scrubbers
    Platta:
    Samsung tab s8.4
    Vet inte riktigt hur jag plötsligt såg denna tråd, antar för att det stod iphone och ipad. Men häromdagen så skulle tösen iväg och rida och lovade att höra av sig när dom kommit fram. Hon har en iphone 6plus, luren har hon i en yttre jackficka. Det ringde men från ett okänt nummer det var tösen som ringde för hennes iphone hade dött, hon hade runt 20% kvar sa hon innan ritten. Mobilen startade efter ett tag i rumstemperatur igen på ungefär samma procent, vet ej varför dock den gjorde så. Själv har jag aldrig råkat ut för nått liknande varken med iphone eller nån Android lur, men jag bär alltid mobilen i en väska och närmare kroppen.
     
  6. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Har aldrig sagt att det finns batterier som inte påverkas dåligt av kyla. De testade olika modeller i kalla temperaturer för att se hur de påverkas av kyla. Vissa stängdes av tidigare än andra. Hur mer vetenskapligt vill du ha det?
    Det handlar inte om var de sätts ihop utan hur de sätts ihop. Gammal bild men visar ändå att iPhone stängs av mycket tidigare än majoriteten av andra telefoner.
    Finns säkert nyare jämförelser men nu orkar jag inte leta. Kan leta imorgon om jag har tråkigt.
    Vi kan väl ändå hålla med om att alla telefoner har begränsningar men att olika telefoner uppträder på olika sätt när de hamnat i för många minusgrader och att det förmodligen har med designen i Californien att göra att iPhones uppträder så?

    [​IMG]


    https://discussions.apple.com/thread/7460113?start=0&tstart=0
    Om du vill läsa om vad andra iPhone användare tycker då jag enligt dig hatar Apple.
    Dock 30 sidor lång tråd, över 4000 personer upplever i den tråden att deras nyare Apple modell telefoner stängs av med hög procent kvar när det inte ens är så kallt och många av dem också använt sig av diverse android telefoner innan utan problem i den temperaturen.
     
    Last edited: 14 feb 2017
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är nog ännu värre nu, "errors/problems with the phone" inträffar vid +10 istället för -10 på iPhone 6S.

    Var med tjejen i London och så skulle vi filma en sak, hennes iPhone 6S slutade fungera efter några minuter sedan gick det inte att få igång kameran igen. Enligt henne var det normalt att den inte fungerade när det var kallt (var runt +6 då tror jag). Så jag fick filma med min Xiaomi-mobil istället som inte hade några som helst problem att filma en lång stund i samma kyla.
     
    arneeee gillar detta.
  8. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Svårt för en lekman ( som dessutom lämnade Iphone personligen redan vid 4s) att veta vad som stämmer här. Men barnens halvgamla Iphones klarar inte lägre temperaturer. Tycker mig också ha hört att det klagats i bekantskapskretsen. Men enligt knoddarna funkar det om de har powerbanks med sig. Gäller att inte glömma den. Mobil kan ju vara livsviktig
     
    arneeee gillar detta.
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Batteriet blir ju varmt av att laddas samt att powerbanken ökar mah så det känns ju fullt logiskt tycker jag.
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    När du kopplar in en powerbank är det ju det batteriet som driver telefonen och inte det interna, därav inga haverier.

    Så länge powerbanken ligger i en varm innerficka (eller tål kyla bättre än telefonen) är man safe.
     
  11. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Oavsett hur det ligger till med just Iphone så tappar alla mobiler kraft i kyla så en powerbank inte dum att ha med under vinterhalvåret. Om man är mån om att kunna nå/bli nådd och nå internet. Saker man nästan tar för givna idag
     
    indika gillar detta.
  12. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Du kan ju inte börja blanda in externa batterier? Förklaring på detta känns ju rätt överflödig...
    Skulle dessa Nokia/Microsofttelefoner vara 30 gånger större och verkligen ha ett 15Ah batteri inbyggt så skulle de antagligen ha bäst telefoner/batterier om man mäter standby. Förstår inte vad det är som är så svårt att förstå.
    Jämföra en surfplatta med en mobiltelefon kan man väl göra, inget som hindrar en från att göra det. Men vi snackar inte om 2 olika kategorier utan 1 kategori, mobiltelefoner.

    En relevant jämförelse är att det är en mobiltelefon. Ska man börja blanda in sakerna du listar så hamnar ju iphonetelefonerna ännu sämre till med tanke på att de är grymt stora med tanke på sina skärmstorlekar. Vikten är ju skapligt hög på dessa också. Då priset är bland de högsta i mobilvärlden ser jag inte hur detta skulle göra saken bättre. Om något snarare sämre.

    Sedan känns det lite som du argumenterar lite med dig själv då många androidtelefoner har runt 4000mAh och inte mycket tjockare eller större än en iphone.

    Hur som helst så stöter man på din typ lite då och då på internet. Häver ur sig att iphone har bättre standby, blir motbevisad och då kommer en massa kriterier som måste uppfyllas. Skärmtypen måste vara exakt, vikten ska vara precis lika, antalet högtalare måste vara samma, måste ha fingeravtrycksläsare, måste vara i aluminium.
    Skulle inte förvåna mig att någon i framtiden kommer med att jämförelsetelefonen måste köra ios.
     
    Last edited by a moderator: 15 feb 2017
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Nu får man väl hoppas att tillverkarna har kretsar och skydd för det, men det går att permanent skada LiOn-batterier om man laddar om det är minusgrader. (Batteriet blir såklart varmare när man laddar, men om batteriet fortfarande är kallt så kan det ta permanent skada).
     
  14. arneeee

    arneeee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Vet inte om jag missat att någon har skrivit om hur varm telefonen är som man testar, men bara rent logiskt tror jag en z3plus klarar sig fin fint i kallt väder då processorn håller värmen uppe. Så logiskt handlar det om att telefonen klarar kyla bättre om den har skal på sig och om den är "tunn" i konstruktionen och om hur stort batteriet är samt hur varm processorn blir vid den saken man använder den till (Z3+ 4k filmning kanske funkar klockrent vid minus 30 ? ). Vilken sort kanske har mindre betydelse. MEN ! Iphones är smäckra och har väl en rätt kall processor vad jag har för mig. Många jag sett med iphone har helst ett mycket tunt skall eller inget skal, då detta inte är snyggt. Summan blir en sämre vintertelefon. Oavsett om den heter apple med dom egenskaperna eller om den heter päron.
     
  15. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Intressant teori och den skulle kanske gälla om man använder Z3 plus intensivt. Men i stand by eller staminalöge tror jag inte att processorn håller någon vidare värme? Det vi diskuterar är väl att kunna använda telefonen snabbt för att kunna ringa, surfa eller fota ofta ganska korta sekvenser. Kanske om tex Z3 plus omedelbart blir varm när man sätter igång en. Jag vet faktiskt inte. Jag är böjd att tro att Apple valt att stänga ner lite tidigare då de vill skydda batteriet och telefonen. Fast blir bara spekulationer från min sida
     
  16. arneeee

    arneeee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    I standby ligger vanligt vis telefonen mer skyddad i en ficka eller så med värme från kroppen, problemen kommer när du tar ut den och börjar tex fota eller filma då den dör helt plötsligt på 40% batteri som en iphone 6 gör. Men det är helt korrekt har du den ute under standby ja då spelar det ju ingen roll......men varför i allsindar skulle man ha det ?
     
  17. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag menar om den ligger i en ytterficka där kroppen ger lite eller ingen värme alls så blir blir det som "att ha telefonen ute i stand by". Men visst vet man att man har en känslig mobil så är det väl troligen ett innerfack på jackan som gäller.

    Var själv ute och åkte skridskor på sjöis idag. Lekte en del med mobilen. Inte Så kallt men blåste lite. Tappade väldigt lite laddning men kändes något segare. Annars inga problem. Sonens IPhone 6 hade inte grejat det ( 18 mån gammal)