Varför vet folk inte vad som är bäst?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ftangstrom, 5 jan 2014.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Stämmer det verkligen? 6 månader kan inte höra till vanligheterna. Tycker det släpps småuppdateringar i varje fall varannan månad. Hur mycket som är fixat i dem vet jag inte, men det brukar vara mestadels säkerhetshål enligt changelog.

Sen ska man komma ihåg att OSX är långt mycket mindre utsatt för säkerhetshot än Windows så jag skulle vilja säga att Apples datorer är det tryggaste oavsett.

Jag kör en Macbook Air med Mavericks och kan verkligen inte förstå vad du pratar om måste jag erkänna. Vad är det som är låst? Alla program från Apple saknar helt kopieringsskydd. Det är bara att ta ett paket och dra över det till en annan dator så kan du köra programmet direkt. Utan vare sig installationer eller serienummer. OSX-program från andra utvecklare kan dock ha diverse skydd, men det kan knappast Apple lastas för. Det vill alla utvecklare göra oavsett plattform.

Ang. filsystemet så finns det definitivt fler låsta kataloger i windows. De allra mest vitala är låsta även i OSX, men du kan ändra i alla andra, även de som hör till förinstallerade program. Jag har båda OS:en på datorn så jag vet.

När det gäller support för gamla modeller så tycker jag också att Apple är överlägsna. Du kan köra Mavericks på en Imac/Macbook Pro från 2007. Hur många PC-datorer från samma tid klarar W8 på ett bra sätt?

Sedan har Windows flera andra fördelar. Inte minst i form av större utbud av mjukvara. Jag använder det själv regelbundet då jag behöver köra program som inte finns till OSX. Men att enbart vara hatisk tycker jag är löjligt. Alla produkter har för och nackdelar. Ingen är bäst för alla.

2. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

http://www.macworld.com/article/1140873/apple_java_security.html

Det är räddningen som du säger.. Men användarantalet ökar.
    Föredrar linux själv framför alla företag som använder stängd kod.

3. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Absolut, men det kräv både kunskap och rätt mycket intresse för att få Linux att fungera bra. OSX har ändå officiell support från många håll.

4. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Det är väl allmänt känt i den här tråden att iOS är bäst?

5. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Är det ett skämt? Du måste skriva ut ironi isåfall för är svårt att läsa.

Är det inte ett skämt så är det klassiskt troll och då finns 2 alternativ. 1. Ingen svarar på ditt inlägg mer än vad jag skrev nu. 2. Stäng tråden.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

6. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    En fråga när vi ändå är OT. Om man inte har råd med Mac Och har en gammal windows dator som suger. Är ett tips att byta till Linux då? Är det enkelt med Linux? Fungerar linux ungefär som Windows? Räcker med korta svar eftersom det skulle kunna skriva en uppsats om frågan.

7. Drkosmos

Drkosmos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har kört Linux en del innan och jag tyckte det var lättast att börja med Ubuntu.

ftangstrom gillar detta.
  8. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Jag skulle säga att mint mate är bättre än ubuntu då mate är en fork på gnome2. Men det beror ju på vilket tycke o smak man har på skrivbordhanterare.
    I linux så är det fritt att välja.

Mint bygger på ubuntu, så 99% av all ovärdelig hjälp på nätet som finns i överflöd till just ubuntu funkar på mint också.

Linux är inte svårt. Det är bara annorlunda mot windows.
    Ska man bara surfa lite o skicka mail o sådant vanligt användande så krävs inga kunskaper alls. Bara installera o använda.

Behöver man något program utöver det som kommer förinstallerat så går det att hitta det mesta väldigt enkelt o nybörjarvänligt i "programbutiken" http://toastytech.com/guis/mint11softwareman.png
    Många windows program går också att köra via wine som är förinstallerat. http://www.winehq.org/about/

Stock mint mate konfiguration är en startmeny ned till vänster ala kde/windows.
    http://4.bp.blogspot.com/-u8UfCsk18...AL3Y/S850U9RJcb8/s1600/linux-mint-14-mate.png

Jag föredrar dock att ta bort den o köra med gnome2 menyerna.
    http://www.linuxuser.co.uk/wp-content/uploads/2012/05/mintmateweb.png

Suse, fedora & ubuntu baserade distar skulle jag tro är bäst att börja med.
    Arch, slack etc bör man nog vänta med tills man fått lite kunskaper i linux även om det finns utmärkta steg för steg guider för att installera dessa.

Last edited: 10 jan 2014
    Davil gillar detta.
  9. Spindrift

Spindrift Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Pengar och marknadsföring. De stora jättarna plöjer ner astronomiska summor i att framhäva sig själva. Sen förekommer det säkert fult spel bakom kulisserna oxå, varför skulle denna blomstrade marknad vara undantagen?

10. RealHumanBean

RealHumanBean Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Touchwiz är ju något av det sämsta jag stött på, de som rekommenderar s4 är okunniga. Jag kan acceptera note 3 med rombyte är ett bra alternativ men vet man vad håller på med så är s4 inget att ha. G2, note 3 och nexus 5 är de enda telefonerna värda att skaffa idag om bortser från iPhoneanvändare.

11. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Lol, varför är Note 3 ett bra alternativ, men inte S4?

12. Spindrift

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Iphone är inget alternativ, iaf. inte för mig. Snacka om att vara ägd.. Men uttrycket "it just works" är säkert värt mycket för många. Har du dessutom flera Apple produkter hemma så är det ju smidigt. Skulle gärna se kameran från 5s i en Android men... HTC har iof. en som är bra men tyvärr lite dyr telefon.

Sent from my Ramosi9 using Tapatalk

13. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    syftar du på HTC One så är den inte speciellt bra. Tanken är fin och dom är på rätt spår, men den är inte generellt bättre än något annat androidflaggskepp. Bara i mörker.

14. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Precis

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

15. Spindrift

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Javisst, i mörker presterar den något bättre än flera andra. Snabbheten är en viktig fråga oxå.

16. RealHumanBean

RealHumanBean Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad har s4 erbjuda för finesser jämfört med något annat flaggskepp på marknaden? Då man inte kan använda touchshit och lär byta rom ändå så har du ingen nytta av plastig telefon med dålig batteritid. Note däremot har bättre batteri samt större skärm att erbjuda och pennan om någon bryr sig om den ens.

17. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Vi har en riktigt hardcore Applenörd på jobbet. Han vägrade titta på Android och WP under flera årstid. När man pratade om det så var det skygglappar direkt, även om man tog upp saker som var direkt bra även för honom. Men vi har nu jobbat tillsammans i ett par år och långsamt men säkert har ju även han lukrats upp. Jag har jobbat hårt på att få han att åtminstone öppna sina vyer lite. Har alltid varit viktigt för mig att ge en så ärlig bild som möjligt. Jag har inget tålamod med fanboys som ljuger eller överdriver.

Hur som helst, han trodde att Apple var bäst på precis allt. Han tyckte storleken var perfekt och de flesta andra klassiska argumenten. Men det hela bottnade i att han aldrig ens hade kollat på något annat.

Jag tog fram en app på jobbet som endast funkade med Android, då hela företaget kör med Samsung. Så även min kollega blev tvungen att ha en extra telefon. Han proppade den full med alla möjliga widgetsar och öste på med allt och sedan när mobilen gick på knäna så var mobilen skit för så där gjorde minsann inte iphone. Den laggade aldrig enligt honom.

Försökte förklara att han inte ens kunde köra Widgets på sin iphone så varför inte behandla Samsungen som om den vore en iphone då? Lägg ut bara genvägar på hemskärmarna och låt de vara? Gick inte få han att ändra på sig. Skygglapparna som sagt.

Sedan kom ios7, hela hans uppfattning om iphone svängde i princip över en natt. Det laggade lite här å där och han blev riktigt irriterad. Även om lagget skulle ha blivit avhjälpt med en uppgradering ifrån hans ip5 till en ip5s så gillade han inte utseendet. I de skedet var han mer mottaglig för att titta på andra lösningar.

Jag satt å snackade lite med honom vad de va han inte gillade med Samsung och vad det var mer specifikt vad han uppskattade med Apple. De han förklarade för mig var att han ville ha de stilrent och inte mycket av allt utan mer fokus på några få men utmärkande bra saker.

Vid denna tidpunkt hade jag fått min Nexus 5. Jag hade haft en lite smålaggig S3:a innan. S3:an tror jag inte skulle imponera på något pga mjukvaran som rullar på den, även om jag själv nu körde CM10.2 på min. Hur som helst, jag visade upp min Nexus 5, lät han känna lite på den och prova lite olika saker. Visade fördelarna med lite olika saker som jag vet Apple inte har och som han har irriterat sig lite på. Som exempelvis hur lätt de är att ladda över filmer och bilder ifrån telefonen.

Slutade iaf med att vår lilla Applenörd på jobbet köpte sig en Nexus 5. Han har nu haft den i nästan en månad. Jag frågade honom härom dagen hur han upplevde bytet. Han sa att han var sjukt nöjd. Han hade äntligen fått ordning på sin hemskärm med alla lösningar som han gillar. Han hade exempelvis lagt upp bankdroid som visade hur mycket pengar han hade på alla hans konton och organiserat alla appar som han använder ofta i prydliga mappar osv. Så han satt och berättade hur mycket mer nöjd han var idag än tidigare. Han berättade också att han var glad att han hade valt en Nexus. Han hade inte pallat en Samsung med allt oönskat skräp som hänger med som man inte tillåts avinstallera. Han stör sig mycket på såna saker.

Nu i veckan fick han sålt sin ip5 också. Så han ska inte tillbaka någon gång snart. Han har dock kvar sin ipad mini men han har även en Tab 3 via jobbet.

Det enda han har varit lite besviken över är tillgängligheten på tillbehör för Nexus 5:an eller android överlag. Det finns mycket skal och sånt men om du vill ha tillbehör som är lyxigare där minsta lilla detalj har en tanke och inte bara funktion så är dessa mycket svåra att hitta. Men ingen deal breaker om vi säger så.

Var inte meningen att sväva iväg allt för mycket här men jag kände min lilla berättelse kunde hållas till topic rätt bra. ;)

18. Frodo74

Frodo74 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Ressurection remix
    Intressant tråd, och jag håller faktiskt med de flesta här i vad ni skriver. Detta ämne är något som går applicera på i princip vad som helst.

Något som jag blir mycket trött på är dock argumentet att det ska prioriteras andra saker. Visst är det bara en telefon, men om familjen och allt är så viktigt, då kan de hålla sig till en gammal Nokia.

Jag skulle dock vilja vända på en del saker, jag tvekar t.ex på att köpa Nexus 5, för den börjar bli lite väl mainstream. Nu känner folk till vad det är för telefon, trist. Att man vill ha det som andra har är ju bara korkat, det är väl roligare att ha något som andra INTE har. Min N4 får hänga med en stund till, den var åtminstone en okänd lur.. Hehe

Tack för ordet!

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

19. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Håller inte med på det. Jag vill ha en mainstream telefon. Då kan det ju finnas mer tillbehör som är mer tillgängliga. Överallt ser man skal och annat till iPhone och S4. Men tyvärr inte N5. Förståligt såklart men jag skulle vilja att alla köpte samma telefon som mig.

Tokskickat från min Nexus 6 via Tapatalk

20. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Ingen på mitt jobb visste iaf vad en nexus 5 va. Men umgås man med folk som händer på swedroid så givet. Men köp en Oppo n1 eller nåt fett. Kan ju vara en intressant upplevelse. Htc och samsung går ju iaf fett bort och även Nokia och äpplet. Inte lätt när man har dessa krav