Varifrån kommer reklamen i Google Podcasts?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 19 jan 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag märkte något otroligt konstigt nyligen.
    När jag lyssnar på poddar i Google Podcasts så brukar avsnitten ofta börja med ett reklaminslag och en karakteristisk "pling", sen börjar avsnittet. Även mitt under avsnittet kan det ibland avbrytas med en sådan pling, följt av ett reklaminslag. Mycket av det jag hör i poddväg tillhör Acast eller annan poddplattform, jag har alltid antagit att det var deras pling och reklam jag hörde. De borde ju livnära sig på att spela lite reklam, så inget konstigt antagande där.
    Men så lyssnade jag på två brittiska poddar nyligen, en från BBC och en annan som jag inte minns, engelskspråkiga. Då hörs samma pling - och reklaminslag PÅ SVENSKA, mitt under det i övrigt engelska avsnittet. BBC har väl knappast reklam under sina poddavsnitt, och knappast på svenska. Så varifrån kommer den förbannade reklamen? Plinget och typen av reklaminslag är identiska, det får mig att förstå att någon ensam aktör ligger bakom alla dessa annonser jag hör.

    På Youtube ser man tydligt när det är reklam och kan trycka "skip" efter några sekunder. Men reklamen jag hör i Google Podcasts är inbränd i avsnittet, när avsnittet börjar vid 00:00 så är det ofta med reklamsnutten och ifall jag spolar tillbaka så spelas exakt samma reklam upp vid samma tidsmarkering, det är så att säga inte inlagt över avsnittet så som Youtube gör på ett tydligt sätt, utan verkar inbränt i själva podstreamen, vilket gör det hela ännu mer konstigt. För BBC:s avsnitt har ju knappast inbränd reklam på svenska. Så vem använder denna bluffmetod för att lägga in reklam, så att användaren inte ska syna det? Är det Google Podcasts som hittat på detta förledande sätt?

    Någon som förstår detta?
    Vissa poddar jag hör, t.ex. Sveriges Radio, har aldrig spelat reklam och inte heller det där plinget. Så det där plinget och reklamen verkar inte komma på alla poddar, bara vissa. Jag funderade på om det kan vara något reklamnätverk trots allt som implementerats av den som skapat poddarna jag hört. Men BBC är ju också public broadcaster likt Sveriges Radio, och borde inte tillhöra något reklamnätverk, alltså borde den tesen vara motbevisad med tanke på reklamen under BBC-poddarna medan SR inte har reklam.

    Är det Google som lurar på användarna reklam i Google Podcasts? Genom att på något sätt "bränna in" reklamen i avsnittet, så att det för användaren framstår som att det är skaparen av avsnittet som lagt till den?
    En sista tanke är att jag tror att vissa äldre avsnitt jag hört (flera år gamla) har haft samma reklam som nya avsnitt, men inte helt säker. Det skulle tala för att den senaste reklamen bränns in i alla avsnitt, oavsett ålder. Ännu mer konstigt.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har aldrig fått reklam i Google Podcast, och har inte heller hört något om att det ska ha kommit. Jag lyssnar bara på en podcast.
     
  3. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Kallas för "dynamic ad insertion":
    Dynamic Ad Insertion - What it is and Why You Should Be Utilising it
     
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 296
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Mitt tips är Antennapod, öppen källkod och gpodder stöd. Finns på F-Droid.
     
    bernard gillar detta.
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    10 984
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    En hel del poddar lägger in reklam i sina avsnitt om man lyssnar på dem via plattformar där det inte finns andra reklammöjligheter. Vissa väljer att köra reklam där de talar om produkten/tjänsten själva, andra använder förinspelade grejer. Det är dock inget som har specifikt med Google Podcasts att göra. På Youtube finns det färdigt stöd för att lägga reklam, så där kan de förlita sig på den annonseringen istället för att lägga in specialare i ljudspåret.
     
    bernard gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Det skulle kunna vara detta som förklarar fenomenet jag sett (hört).

    Men i så fall blir jag nyfiken - varför spelar den reklam på svenska för mig? Jag har så gott som alla inställningar inställda på engelska i både Google-konto och telefon, så hade varit mer naturligt med reklam på engelska. Ad-nätverket som används har ju uppenbarligen stöd för både svenska och engelska, med tanke på BBC-avsnittet jag nämnde, med svensk reklam.
    Har också svårt att se att Google Podcasts (och andra podd-appar) skulle dela min plats/landsinformation med en utomstående part. Ändå tycks ju just detta ske på något sätt, eftersom någon komponent på något sätt visste att den t.ex. skulle spela svensk reklam när jag hörde BBC-podden, där engelsk reklam hade varit betydligt mer naturligt.

    Någon som vet vad t.ex. BBC använder för ad-nätverk i så fall? Blir lite förvånad över att en public broadcaster som BBC deltar i ett sånt nätverk. Jag fick alltså exakt samma annonser (på svenska) och samma karaktäristiska "pling" på BBC som på flera svenska podcasts, så de delar uppenbarligen någon slags grund, såsom ett ad-nätverk. (Reklam-nätverk eller vad kallas det på svenska?).
     
  7. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Gissar på att det är så enkelt som att din ip-adress är svensk när du laddar ner filen. Oklart om BBC aktivt har valt reklam. Kan bero på vilken url du väljer att lyssna från. Google Podcasts kan ha lagt på det om du sökt upp podcasten från appen. (Gissning, då jag inte lyssnat på podcasts själv)
     
    N6290 och jnsson gillar detta.
  8. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Teknikföretagen snokar väl för fullt i våra telefoner? Alltså även om du har menyer på engelska så är det väl kanske så att du ändå kommunicerar på svenska och kör ett svenskt tangentbord i telefonen?
    Mvh Foliehatten
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Skulle kunna handla om IP-adress, som du säger. Bra förslag.
    Om någon av er har en VPN till utlandet och använder Google Podcasts, så vore det intressant om någon ville experimentera lite mellan olika IP-adresser knutna till olika länder och se hur det påverkar reklamen. Särskilt om någon känner igen min beskrivning av det karakteristiska plinget så vore det intressant att höra vilket språk reklamen sedan är på, efter det plinget, om någon hört ett annat språk än svenska där.

    Teknikföretag - i detta fall Google - vet självklart var jag befinner mig och vilket land och språk jag hör till. Däremot är det en annan fråga om Google delar denna information med en utomstående part. Tvärtemot vad de flesta verkar tro så delar inte teknikföretagen information om sina användare med utomstående, och de säljer inte användardata till någon. De använder datan endast för att rikta annonser, vilket sker helt internt inom företaget, men de ger inte bort datan till någon annan. Varför skulle de dela data eller sälja data? Sådan data är ju deras levebröd, vore ju direkt korkat att låta någon annan få datan och på så sätt tappa sin särställning och sitt levebröd.

    Hur som helst, om Google Podcasts visar min IP-adress för podcast-nätverket vid nedladdning eller streaming så är det kanske inte så förvånande som jag först tänkte. Om jag laddar ner direkt från podcast-nätverket och podcasten aldrig cachats av Google Podcast på vägen, så är det antagligen helt naturligt att de ser min IP-adress.