[VARNING] Extendedcontrols

Diskussion i 'Applikationer' startad av miii, 24 aug 2010.

  1. miii

    miii Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänkte för första gången för några veckor sedan testa lite nya homescreen på min hero. Allt gick bra tills jag installerade appen extendedcontrols. Den har gjort att jag helt i onödan har betalat för fri mobilsurf, då den ändrade i mina mobilt-nätverk-inställningar så att internet inte fungerade över huvud taget.

    Var precis påväg att köra en hard reset idag då jag tröttnat på problemet, men en sökning på google stoppade mig. Först kollade jag om loggen sa något, vilket den inte gjorde, sen tog jag en sökning på google och fick fram fler som hade problem med att mobila nätverket inte ville starta. Nån skrev att man skulle kolla om apn-inställningarna vilket jag gjorde direkt.

    Där ser jag att extendedcontrols har varit och kladdat. Ungefär såhär stog det:
    APN: online.telia.seextendedcontrols
    APN-typ: defaultextendedcontrols

    Personligen förstår jag inte att en så pass omtalad app (som även kostar) ska kunna göra såhär?

    Jag vill varna er andra att den här appen kan ställa till med problem för er, men som tur var så går det att åtgärda genom manuell ändring av inställningarna

    *EDIT*

    Efter att jag hört anledningen till problemet så kan jag berätta att detta är en medveten ändring, läs mer i nedanstående inlägg.
     
    Last edited: 24 aug 2010
  2. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Den har samma funktion som apndroid. Så jag tycker inte det är något att varna för.
     
  3. honoka

    honoka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    De flesta program som hantera datatrafik osv fungerar sådär. De ändrar i APN-inställningarna för att förhindra att telefonen förbrukar datatraffik. Inget farligt alls.
    Tänk dock på att återställa inställningarna innan ni avinstallerar en sådan applikation.
     
  4. miii

    miii Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Aha okej, glömde skriva det men det kan naturligtvis ha varit någon anledning, som nu var fallet. Tack för att ni upplyste mig iaf!

    Tycker dock det är mycket osmidigt att inte ändra tillbaka vid avinstallation. Var ju faktiskt så pass nära att köra en hard reset och alt. lämna in telefonen.