Varning för 32GB-kort! (Och andra gången Spotify dödar en partition)

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av doktorn, 28 dec 2010.

  1. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Hej allesammans.

    Så här är det. Jag hade ett 16GB kort förut, när Spotify till Android var nytt och häftigt. Då dödade synkningen till offline-läget mitt kort. Jag lyckades då rädda själva kortet med massa pill med omformatering (den ville inte synas som enhet i datorn).


    Nu till ett större problem - 32GB kort. Det är jättebra när det funkar, men vilken katastrof nu när Spotify dödade det här kortet också!
    Telefonen vägrade att gå igång med SD-kortet insatt, så det var bara att plocka ut det.
    Hurra! (eller fan inte igen), tänkte jag, och skulle se om jag kunde rädda innehållet från datorn istället (tankade ju hem dungeon defenders när det var gratis och vill inte tappa det).

    Men min Hama kortläsare vägrade att se kortet (32GB ger problem antagligen?)!
    Då kom jag på att när jag köpte ett R4SD-cartridge till min spontanköpta DS, så fick jag med en noname MicroSD läsare.
    Den lyckades läsa kortet och radera det, men den klarade inte av att skriva tillbaka till kortet - ständig avmontering.

    Så nu sitter jag och har kopplat in telefonen till datorn och hoppas på att fler fel inte ska uppstå på länge...
    Skrivhastigheten på Nexus One är verkligen ingen höjdare... (35 minuter för 3,64GB - återställer bara det viktigaste).


    Till min hjälp för att få tillbaka kortet till sitt ursprung har jag använt:
    OSX, Windows, Ubuntu, noname MicroSD kortläsare, Nexus One, 32GB SanDisk MicroSD-kort.

    I slutändan fick OSX dra största lasset (filerna hade räddats dit). Windows gör mig veterligen den bästa formateringen till FAT32 (minst strul för andra system att läsa och skriva till), men hade problem med att se kortet genom kortläsaren.
    Förhoppningsvis kommer nu telefonen att se det OSX-formaterade kortet - Jag litar inte på Androids formatering.

    ------------------------------------------------------------------------------------

    Med detta vill jag varna andra för att kanske uppdatera hårdvaruparken hemma med en ny minneskortläsare som klarar de här större korten. Använder du Spotifys spellistesynk är det inte frågan OM det händer, utan NÄR det händer...