VARNING FÖR FROYOS VÄCKARKLOCKA!!

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Waiter, 19 oktober 2010.

1. Benji_9

Benji_9 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Mockfrog

Mockfrog:

Du är väl inte så naiv och tror att allt som man skriver in till Samsung support blir gjort något med? Men klart att ju fler som nämner det så ökar chansen.

Har inte sagt dem ska göra något med saken till dagen efter.
    Men när man släpper en uppdatering som dem gjort och folk har kort sagt "problem" när det i tillägg är försenad release på uppdateringen, det är dåligt!

Men du kanske har fått ett bra exemplar, eller allt var plug & play för dig, kanske du inte bryr dig att telefonen du köpte för 5-6.000 kr helt plötsligt är oanvändbar och du hellre ha lust att få tillbaks den första dåliga firmwaren JF3 eller bara hellre använda din gamla Nokia 3310 :-) Så känner jag det just nu.

Hade jag inte hatat Apples politik och principen att jag aldrig ska äga en Apple produkt hade jag sålt denna och köpt en iphone (ja dem har också sina problem men där funkar åtminstone det mesta, inget Samsung testflaggskepp!)

Done, det va sista kommentaren från min sida.

2. Soppan

Soppan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

det är ju samma väckarklocka som i 2.1

funkar hur bra som helst.. man ställer bara in när man ska vakna och sen vilka dagar..
    fungerar precis som vilken klocka som helst.. vem vill ställa alarmet varje dag då ??

3. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Det är inte samma som i 2.1. I den gamla versionen kunde man ställa in larmet på kvällen till t.ex. 06.00, man behövde inte ställa in några dagar eller så. Då ringde den kl 06.00 kommande morgon. Behändigt som faan för mig som jobbar skift, går inte upp samma tid varje dag i veckan.

I 2.2... Ställer du in 06.00 på kvällskvisten, kommer den inte ringa förrän om en vecka, den aktiverar alltid samma dag du ställer in larmet.

Anser inte att det är en bugg, bara en ändring till det sämre. Fungerade bra på det gamla viset, förstår inte varför dom ändrade.

4. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Om du inte tror att något händer så får du stå för det och det är okej (fast du verkar ju ändå tro att det finns en chans när flera hör av sig) men min poäng var ju att hatmail har än mindre påverkan. Eftersom du frågade mig vad konstruktivitet skulle göra utgår jag från att du såg någon poäng med att vara icke konstruktiv, vilket jag absolut inte håller med om.

Jag kan definitivt bli irriterad och besviken när saker går fel men jag har aldrig märkt att jag tjänar på att göra något annat än hantera det på ett moget och konstruktivt sätt. Är jag helt missnöjd vet jag att det är bättre att försöka byta produkt. Nu har dock mitt sista problem med JP6 löst sig så jag är fullständigt nöjd.

5. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Visst är det en konstig ändring då det gamla kändes mer intuitivt så jag hoppas de tar tillbaka det till den föregående varianten framöver.

Dock är det är ju inte direkt mindre behändigt när du vet om problemet och kan göra som det sagts i tråden. Har man ett färdigt alarm som är skrivet på alla dagar kan du ju klicka på det, ändra tiden och sedan spara. Det är precis lika många klickningar som vanligt, eller till och med färre om du vill göra inställningar för snooze eller annat. Det eller ha ett alarm för varje skift, vilket går ännu snabbare.

6. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Vadå ändring? Det gamla fungerade på samma sätt, man gjorde ett larm och ställde in det på vilka dagar det skulle gälla precis som nu. Gör man ett nytt larm varje dag så är det klart man kan klanta till det som många här gjort men det är inte meningen att man ska göra så heller.

7. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Skillnaden är att den gamla hade som standard att ställa tiden på närmast efterföljande instans av klockslaget man valde. Den nuvarande ställer in den på samma dag som den ställs in på, vilket t ex ofta innebär följande vecka om man ställer in en väckning.

Jag håller som sagt med om att det finns smartare sätt att använda alarmet på så den skillnaden blir irrelevant, precis som jag skrivit tidigare, men det är ändå en liten skillnad på hur alarmet fungerar.

8. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag använder appen "Alarm Klock" (stavningen är korrekt!) som fungerar på ett normalt sätt.

9. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag förstår fortfarande inte vad problemet är eller Nackdelen med den inbyggda klockan?....

Kan någon förklara detaljerat för mig?
    För jag har då inte blivit paff eller förvånad att den inte gjorde som jag ställde in den...

-----------------------------------------
    Sent from my Samsung Galaxy S with Android 2.1 using the Tapatalk app.
    Biji Kurd o Kurdistan!

10. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Larm i Froyo

Sedan jag uppgradera har jag haft följande problem (en del har skrivit att det är användaren och inte telefonen som krånglar, detta är fel eftersom det bla. är användarvänligheten som försämrats).

• Nya larm ställs automatiskt samma veckodag nästa vecka, inte för dagen efter. Helt idiotiskt eftersom ett snabblarm är tänkt att vara just för att ringa inom kort, larm för nästa veckan ställs ju in i kalendern t ex.
    • Trots att jag raderar ett larm och larmikonen försvinner från statusraden ringer larmet ändå på den gamla tiden. Ett satt larm är alltså ett satt larm vare sig jag ångrar mig eller ej.
    • Nya larm behåller inte mina gamla inställningar, således måste jag varje gång anpassa ljudstyrkan för att inte väcka bebisen nästa morgon.

Stor tumme ner Samsung.

11. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har aldrig använt väckarklockan tidigare, men kollade den nu. Tycker den verkar kanon. Man kan tex välja att ha den endast för veckodagar, man kan enkelt avaktivera alarmet, man kan ha flera tider, osv. Klockrent helt enkelt, men självklart förstår jag frustrationen hos de som tidigare vant sig att göra på ett sätt och nu tvingas göra på ett annat. Det är ju inte kul att försova sig.

12. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Enda problemet jag har med väckarklockan är att den faktiskt ringer när jag stängt av den, vilket inte finns nån logik i. Även om jag stänger av larmet 10 minuter innan den skulle ringt.

VoodooExtreme gillar detta.
  13. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej, det är kanske inte så lätt att se det i den här röran efter allt skitkastande.

Jag skrev tråden efter att nästan själv ha missat tåget och därmed jobbet och därmed några sköna tusenlappar på kontot. Tänkte att det kunde vara snällt att höja ett varningens finger till alla som uppdaterar.

Tråden var INTE menad som en kasta-skit-på-Froyo-tråd och ännu mindre för spydiga och sarkastiska kommentarer på sandlådenivå medlemmar emellan.

Väckarklockan fungerar precis som den alltid har gjort och är riktigt bra med ett litet undantag som är lätt att missa. Inget ont om den när man en gång har vant sig. Det enda nya är förinställningarna som gäller när du skapar ett nytt larm för första gången istället bara ändra på det. Detta måste alla göra som har uppgraderat (i alla fall om man gör en system reset efteråt). Om du då bara ställer in vilken tid som larmet ska ringa på så ställs larmet till att ringa den tiden, men bara på samma veckodag som du ställer in. Sätter du alltså larmet på söndag kväll till 06:00 och inte kommer ihåg att markera vilka veckodagar som larmet ska ringa på så ringer det inte på måndag morgon som du förmodligen hade tänkt dig, utan kl 6 nästa söndag morgon ... vilket du förmodligen inte hade tänkt dig. Har du en gång skapat ett larm som ska ringa alla dagar (eller de dagar då du vill att det ska ringa) så funkar det precis som innan att du bara enkelt kan ändra tiden för larmet när du vill att det ska ringa.

Ett större problem är just nu, som några redan har skrivit, att larmet ibland ringer trots att man har stängt av det. Jag har inte hittat något system, ibland gör det så ibland inte, oavsett om jag har stängt av larmet 5 minuter innan eller dagen innan det skulle ringa. Dessutom har jag någon enstaka gång råkat ut för att det inte har ringt överhuvudtaget trots att larmet varit korrekt inställt. Jag vågar inte köra bara på Galaxyn längre utan känner mig tvungen att köra med dubbla väckarklockor för säkerhets skull.

14. Jakay

Jakay Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Är det något jag är supernöjd med (förutom GPS:en) så är det just alarmet på SGS! Utan de fantastiska inställningsmöjligheterna hade jag missat en jäkla massa saker (jag ÄR glömsk, just därför köpte jag en smartphone för att slippa ha allt i huvudet... där det ändå inte stannar... =/ )
    Så här har jag ställt in..
    Mån, Tis, Tor: 07:00 Medicin till hunden
    Ons, Fre-Sön: 09:00 Medicin till hunden... Men jag vill ha sovmorgon
    Alla dagar: 20:00 Annan medicin till hunden
    Med andra ord missas ingen medicinering, någon dag under veckan... Till medicineringsalarmen har jag en annan ringsignal än dom övriga..Detta har gjort att hunden står och stirrar på mig 10 minuter innan larmet går på, så hon har lärt sig rutinen före matte! hehehe

Mån: 19:59 Vill inte missa ett program på tv. Det skulle krocka med larmet ovan om jag satte det på 20:00...
    Mån: 22:00 Annat på tv
    Tis: 21:00 Ööh.. Annat på tv
    Ons: 21:00 Ja, här också
    Tor: 21:00 och även här..

Då har jag döpt de olika alarmen till vad det är det larmar för. Om jag t.ex sitter på möte kl 20:00 en måndag så går ju alarmen igång.. Även om jag har på ljudlöst. Då är det enda jag behöver komma ihåg att stänga av alarmen genom att klicka på den gröna klockan på alarminställningarna. Efter mötet klickar jag på den igen och larmet går igång på tisdag. Och då STÅR det ju att larmet går igång "Larmet har ställts in på X dagar, X timmar och X minuter från nu". Så för dom som ställer in larmet på söndag, med avsikt att det ska larma på måndag morgon borde ju ha sett att det står "på 6 dagar, X timmar..."

Kan ju ha varit klurigt att lära sig systemet, men då man lärt sig det är det och framförallt användbarheten med det, så är det svårt att vara utan SGS alarm! :)

15. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ja detta är däremot ett riktigt problem. Skiten stänger ju inte av sig om man trycker av larmet...Bra programmering där.

16. VoodooExtreme

VoodooExtreme Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har samma problem här... blir tokig snart.
    Finns inga inlagda alarm, ändå ligger alarmsymbolen kvar i notifikationsfältet. Och ringer varje #¤"# dag kl. 06:00...

17. Zablar

Zablar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,

Jah hade oxå samma problem. Löste sig för mig genom omstart av telefonen.

VoodooExtreme gillar detta.
  18. 1an

1an Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ingen som provat att ersätta den nya alarmappen med den gamla? Kanske fungerar med adb pull och adb push?

19. VoodooExtreme

VoodooExtreme Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ikonen borta nu iaf, får se om jag blir väckt kl. 06:00 imorgon med :cry:

20. ulrika_m

ulrika_m Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem! Någon som har nåt tips på lösning?

Last edited: 4 januari 2011