Varning för kablar (och alla andra produkter) från Temu.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av 40%, 21 jan 2025.

1. 40%

40% Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    TLDR: Köpte 5 – 10 USB-C kablar från Temu, minns inte exakta antalet. Mindre än 1 år senare är det ingen som fungerar och en av kablarna verkar ha förstört batteriet i min Macbook Pro. Denna varning känns aktuell även för andra liknande marknadsplatser som Shein och Wish. Sheins kläder ofta har farliga mängder av giftiga ämnen.

Hej Swedroid!

För ≈1 år sen hade jag brist på USB-C kablar så jag köpte en 5-10 kablar från Temu. Från olika säljare, i olika prisklasser. Inklusive lite dyrare kablar med broderad sladd och en liten skärm som visar elförbrukningen (bild på liknande produkt nedan).

Mindre än 1 år senare är det ingen kabel som fortfarande fungerar utan problem. Värt att notera att majoriteten av dessa kablar har varit "stationära", dvs legat på ett ställe utan transporter/ böjningar/ packningar. Två kablar verkar glappa någonstans, så att laddningen går igång och stängs av många gånger per minut. Jag såg inte detta i tid och detta glappande verkar ha förstört batteriet i min bärbara dator. Macens laddare (själva brickan) verkar ha något säkerhetssystem som slutar ladda när glappet upprepas lite för ofta. Men kabeln verkar har orsakat skada ändå, batteriet behöver bytas ut omgående enligt en varning från datorns operativsystem.

Hela Temu är byggt så att undermåliga produkter får konkurrensfördelar i den marknadsplatsen. Man väljer produkt på pris+bild+beskrivning. Man vet inte riktigt vem man köper av – Temu är en samlingsplats för många olika säljare. Garanti och returrätt finns, men om produkten verkar hålla ett par veckor, så är garantin och returrätten inte riktigt aktuella längre. Tidsfristen för retur har gått ut och det är inte värt att hålla på med ett garantiärende.

Temu:s struktur skapar ett system där säljare har starka incitament att "ta alla genvägar" för att spara några ören. Ta genvägar på bekostnad av kvalitét. Skitprodukter, så länge det inte märks direkt är vad Temu ger incitament för. Alla genvägar och alla besparingar är attraktiva för Temu:s säljare så länge det inte skadar "första intrycket". Dessutom säljer man mer, om man har billigare produkter av samma sort vs andra säljare på Temu.

Jag är inte den första som varnar för Temu.
    Borde kanske kollat skitstället innan mitt köp, men nu är det som det är.

Last edited: 21 jan 2025
    Bmik, fkt67 och Kristy gillar detta.
  2. 40%

40% Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Om Shein och Temu

Bmik och Kristy gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 678
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är bäst att köpa kablar från etablerade märken av den enkla anledningen att de är mer rädda om sitt varumärke. Har du inget varumärke att vårda, så kan du bara skapa ett nytt så fort det gamla fått dåligt rykte, och behöver aldrig ta ansvar för dina produkter. Vissa aktörer utnyttjar detta för att sälja hur usla produkter som helst om och om igen, de byter bara branding.

Jag brukar hålla mig till BlitzWolf, Baseus, Ugreen, Aukey och Anker för kablar och dylikt, om man vill komma billigare undan, men det gäller ju all elektronik egentligen. Innan man köper något är det bäst att se till att det kommer från en aktör som öht bryr sig om varumärket och har en vettig historik, så det existerar incitament att leverera produkter som håller över tid (...i alla fall mer än ett år).

Last edited: 21 jan 2025
    Bmik, 40%, Kristy och 5 andra gillar detta.
  4. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 159
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Gillar också sladdar från sign som hållt jäkligt bra och vid mätning utan tvek håller lovad kapacitet. Ofta riktigt vettiga priser.

mortuus, 40%, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. Adr1aniii

Adr1aniii Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag brukar köpa kablar från Aliexpress men då är det bara lite mer kända märken som Baseus, Ugreen och Essager och kablarna fungerar som dom ska, hade inte vågat köpa kabel från NO BRAND märke, kan vara farliga och börja brinna också.

40% gillar detta.
  6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det finns ett uttryck i stil med att man är: för fattig för att handla billigt.

Det kan låta som en paradox - om något är billigt borde även den med en liten ekonomi ha råd (om behovet finns), men poängen är förstås att om något är mycket billigt brukar ofta något annat få stå tillbaka, som t.ex. kvalitet, med följd att man kan tvingas köpa samma sak igen. Nu går det förstås inte helt att undvika, det behöver inte sägas men riskerar påpekas - ja, även sådant av förment god kvalité kan gå sönder. Men man bör fundera om man själv har bidragit till något genom t.ex. val av produkter.

Det sagt, personligen känner jag bara till några av de märken på kablar etc. du nämner; men d är så d fungerar med det mesta, d är beroende av vår användning, av vad vi stöter på över tid. Men jag har mycket svårt att begripa hur så många som, enl. uppgift, 71 % av svenskarna har handlat på temu eller shein. Men visst, vi är teknikglada, nyfikna, vill ligga i framkant, å är kanske lite oroliga över att inte vara "moderna" (allt förstärkt av att vi numera snabbt förmedlar å visar upp för varandra via nätet).

(Sedan är det en annan sak att en del ska vara lite fina i kanten, men d om något är ingen nyhet under solen. :) Kaffemaskiner minst 5-15 papp, rakapparater minst 5 papp etc. [eller som en nyvald miljöminster i UK som fick erfara lite negativ uppmärksamhet, när denne ganska nyligen struttade runt i ett par handgjorda gummistövlar (om än en gåva - ytterligare en pikant sak i historien) för 6 papp].)

bernard, 40% och Kristy gillar detta.
  7. 40%

40% Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Det här var bra.
    Sorterade fram dessa varumärken på prisjakt och voila!
    Tack.

bernard gillar detta.
  8. Minismurf

Minismurf Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Amazon har ganska mycket av dessa märken med. Köper Ugreen själv, och är mycket nöjd. Även köpt liknande från andra mer seriösa aktörer där, och fick problem efter en månad då den slutade ladda. Inget problem, en ny kabel skickades på posten dan efter av återförsäljaren och den håller sig väl 3 år senare.

40% gillar detta.
  9. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    939
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Undviker TemuShein, skräp som förstörde markenden för airmail.

Om man använder laddare längen, så väljer man något som håller länge.

Last edited: 4 feb 2025
    mortuus och 40% gillar detta.
  10. Intedennitror

Intedennitror Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Temu har ju dessutom förstört Google. Försöker man söka efter en produkt så är varannat sökresultat från Temu.
    Vanligtvis svär jag lite och undrar vem det egentligen är som handlar från Temu. Jag vill inte ens ha deras app i min telefon, än mindre deras skräp i mitt hem.

40% och Kristy gillar detta.
  11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 914
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop