Användaren jooman skrev ju att han skickat in luren på service i början av Juli och hans bakstycke har nu åter släppt. Alltså var i såfall inte FW som fanns i Juli (10.3.A.0.423) ännu "optimerat".
Somliga har på XDA sagt att de efter 10.3.1.A.0.244 (släpptes i slutet av Juli) upplevt att luren inte längre blir lika varm som förut. Därtill klagar de att luren inte längre får lika höga poäng i CPU-tester. Så kanske Sony alltså har skruvat ner CPUn lite grann.
Detta är dock bara mina vilda spekulationer. Säkrast vore om Sony skulle komma ut med en officiell kommentar. Jag kunde godta en sådan här förklaring, ifall Sony skulle komma ut med en sådan. Total tystnad är illa, för det håller oss alla på helspänn och avskräcker dessutom potentiella nya köpare.
Skulle Sony bara ärligt erkänna och säga: "Vi har haft problem, men fr.o.m. mjukvaruversion X ska problemen vara borta. Redan drabbade telefoner repareras givetvis på garanti och vi uppdaterar samtidigt mjukvaran för att förhindra att något dylikt sker på nytt."
- då kunde vi alla pusta ut av lättnad.
EDIT: Som sagt är detta ren spekulation och önsketänkande från min sida. Jag har ju inte (ännu) drabbats av detta fel och önskar inte heller bli drabbad av det. Om det kunde undvikas med en enkel FW-uppdatering, så vore det ju kanon. Men vi önskar i såfall få höra det av Sony själva. Det är inte kul att inte något få veta.
Last edited: Aug 15, 2013