Övrigt: VARNING: Kolla bakstycket på era lurar!

Discussion in 'Xperia Z - Allmänt' started by Don MC, Jul 28, 2013.

1. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Den där 1264-4425 är antagligen det som håller bakstycket på plats. Nån sorts "tejp" med lim på bägge sidorna. Då man googlar bilder på den delen, så ser den inte ut för mycket, men vi får hoppas att den är tillräckligt stark för att hålla ihop luren.

2. Moldie

Moldie Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Exakt.
    Jag hoppas att det kommer hålla nu, men har inte allt för höga förväntningar.
    Förmodligen är det samma tejp/lim som sitter original så vi får se om det blir en rond2 till verkstaden på nån/några månader.

3. jooman

jooman Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är samma artikelnummer (1265-4425) som på min specifikation från Telecare. Tyvärr höll det inte längre än en månad i mitt fall. Baksidan sticker inte ut lika mycket som när jag skickade den på service, men jag kan åter igen trycka ned den och se att den åker ner och fastnar...så samma problem som tidigare.

Har mailat Telecare men inte fått något svar ännu. Hoppas det går bättre i ditt fall...

4. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Där stod på lappen att dom även uppdaterat mjukvaran. Vad hade du Moldie för mjukvaruversion innan du skickade in och vad finns det för version i luren nu? Nyaste officiella FW för tillfället är 10.3.1.A.0.244.

Det är möjligt att Sony försöker fixa problemet medelst mjukvaru-uppdatering. Kanske nyare FW har lägre inställning för maxtemperatur innan den påbörjar skyddsåtgärder (skruvar ner processorn). Redan drabbade lurar fixas med ny limremsa och FW-uppdatering (som ska förhindra att samma sker på nytt). Icke drabbade lurar försöker de rädda från annalkande katastrof med enbart FW-uppdatering.

5. Moldie

Moldie Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag körde 10.3.1.A.0.244 då jag lämnade in den och har 10.3.1.A.0.244 efter att den har kommit tillbaka (oförändrat). Men telecare brukar uppdatera/flasha om på rutin, det har skickats in lurar där tex. volym+/- slutat fungera och dom har kommit tillbaka flashade. Så där är jag inte särskillt förvånad.

Men jo, annars hade det ju absolut kunnat vara så. Det är en bra teori

6. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Användaren jooman skrev ju att han skickat in luren på service i början av Juli och hans bakstycke har nu åter släppt. Alltså var i såfall inte FW som fanns i Juli (10.3.A.0.423) ännu "optimerat".

Somliga har på XDA sagt att de efter 10.3.1.A.0.244 (släpptes i slutet av Juli) upplevt att luren inte längre blir lika varm som förut. Därtill klagar de att luren inte längre får lika höga poäng i CPU-tester. Så kanske Sony alltså har skruvat ner CPUn lite grann.

Detta är dock bara mina vilda spekulationer. Säkrast vore om Sony skulle komma ut med en officiell kommentar. Jag kunde godta en sådan här förklaring, ifall Sony skulle komma ut med en sådan. Total tystnad är illa, för det håller oss alla på helspänn och avskräcker dessutom potentiella nya köpare.

Skulle Sony bara ärligt erkänna och säga: "Vi har haft problem, men fr.o.m. mjukvaruversion X ska problemen vara borta. Redan drabbade telefoner repareras givetvis på garanti och vi uppdaterar samtidigt mjukvaran för att förhindra att något dylikt sker på nytt."
    - då kunde vi alla pusta ut av lättnad.

EDIT: Som sagt är detta ren spekulation och önsketänkande från min sida. Jag har ju inte (ännu) drabbats av detta fel och önskar inte heller bli drabbad av det. Om det kunde undvikas med en enkel FW-uppdatering, så vore det ju kanon. Men vi önskar i såfall få höra det av Sony själva. Det är inte kul att inte något få veta.

Last edited: Aug 15, 2013
  7. Moldie

Moldie Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hoppas att det är så, angående FW.

Men visst är det som du säger lite illa varslande att vi fortfarande inte fått ett officiellt uttalande. Men eftersom att "nyheten" verkar ha spridits till allt fler sidor måste dom ju snart agera.

Det vore tungt att behöva skicka den igen

8. DSD

DSD Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag väntar fortfarande på min telefon, men den är skickad ifrån Telecare och skall väl anlända till DeltaServices innan de skickar den vidare.

Det känns tråkigt om det är så att samma fel kan uppstå igen.
    Jag hoppas som er på att Sony har fixat detta via firmware så det inte återupprepas...

9. Emptiness

Emptiness Adult Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    F***N vilken tid det ska ta då!
    Förlåt, men nu är jag fan trött på att vänta på att Sony ska säga ja eller nej!

10. Emptiness

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Ahh, skönt. fick precis bekräftat från Sony Kundservice att de godkänt det som garantiärende. Nu är det bara att vänta på Telecares åtgärder.
    Skönt!
    Bra där Sony! :)

11. Robert_100

Robert_100 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Skönt, visst blev det vattenskada för din del pgav att backstyket lossnade?

12. Robert_100

MINA ENHETER

Ni som har fått kameran utbytt pga. svarta prickar, fick ni veta varför det blev så?
    Är det damm som tränger sig in via USB/laddar kontakten?

13. Emptiness

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Japp, den blev permanent vattenskadad enligt status på servicen. De väntar nu på en swap enhet.
    Fy fan vad skönt! Det finns rättvisa och hederliga företag ändå, vilken varm lurvig känsla! ;)

14. Natac

Natac Infant Droid Medlem

Telefon:
    Google Nexus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    Google Nexus 5
    Har en vit från 3, 13w10.
    inköpt i april, inskickad till telecare i juni, lagad, och nu börjar hörnet krypa upp igen...
    Har misstänkt värme från första början, då telefonen har en dålig vana att spontanboota efter en stunds spel / surfande på krävande sidor t.ex. aftonbladet, feber.se, fz.se...

är man dessutom för snabb med att ens låsa upp knapplåset kan det hända att den bootar om direkt igen.. rekordet är 5 på raken...
    Kan nämn att jag kör allting stock.
    Börjat bli mäkta trött på detta mög till highend-telefon...

15. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Ja me tiden att telefonen utsätts för vatten så släpper limmet till slut och det som ska täta, tänk om vi kunde få telefoner som är 100% vattentäta och som inte ger problem efter ett par månader bara, jag skulle kunna ge mycket för en sån telefon om den hade super konstruktion och kvalite.

16. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns andra tillverkare än Sony (eller Samsung för den delen).

17. Robert_100

MINA ENHETER

Fick du veta vad som orsakade det?
    Jag tänker skicka min, kommer och stå själv för kostnaderna eftersom jag inte har garanti.
    Men jag befarar att drabbas igen av samma problem efter ett tag!!

18. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Hur kan du inte ha garanti på en telefon som inte varit på marknaden mer än ett halvår?

19. Robert_100

MINA ENHETER

Lång historia :)
    Jag köpte min utomlands, Sony säger att den inte omfattas av garantin men Telecare service säger att den gör det. Vet inte vem ska jag tro!
    Telecare vill ha ett riktigt kvitto där det står mobilens IMEI nummer, men på kvittot står bara "Sony Z Lila".
    Så jag antar att dem inte godkänner mitt kvitto!

20. Moldie

Moldie Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej tyvärr inte, jag brydde mig tyvärr inte om att fråga heller då jag var mest orolig för bakstycket.

Märligt, förut (sony ericsson, ej sony) vill jag minnas att tex. regenersis verkstaden inte behövde kvitto om produktionsdatumet inte hade passerat 1år, annat än vid reklamation.

Robert_100 likes this.