Övrigt: VARNING: Kolla bakstycket på era lurar!

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Don MC, 28 jul 2013.

  1. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    och folk gnäller på samsungs plast skal, åtminstone har vi inte dessa problem ;) fail sony...
     
    ASR gillar detta.
  2. Robert_100

    Robert_100 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag måste tyvärr hålla med

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
     
  3. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Skulle behöva lite hjälp här. Antingen skickar jag in min lur idag till DeltaService, dom har all info om hur det ligger till med bakstycke osv. Eller så väntar jag på ett svar från Telecare om det kommer gå på garantin eller inte. Cdon har hjälpt mig och skickat länkar, utförligare beskrivning på hur det ligger till osv, idag skrev cdon till mig att verkstaden kommer göra en bedömning utav informationen de fått. Men grejen är att jag åker till Rhodos på måndag, så antingen skickar jag in den idag och hoppas allt är positivt när jag kommer hem. Eller som sagt så väntar jag på svar från Telecare, vilket säkert kommer komma på måndag... Då får jag vänta ytterligare en vecka innan det händer nått :( hjäääälp!

    Edit: Jag kanske har brutal tur om jag till och med får svar av Telecare imorgon! Kanske gör så att jag gör paketet redo att skickas, så väntar jag till imorgon eftermiddag :)

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4
     
    Last edited: 8 aug 2013
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Haha.... jag menade bara att de flesta lurar som råkat ut för detta varit svarta modellen. Jag vet att det finns vissa vita och lila varianter som också råkat ut för detta. Men det är helt klart flest av den svarta.
     
  5. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Nej, dom är inte IP klassade va...?
    :ehm:
     
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    men det kvittar hur IP klassade dom är när det är såna brister som kommer fram nu eller? sen pratar jag aldrig i regn även om min mobil skulle palla det så viktiga samtal har jag inte haha :D
     
  7. Moldie

    Moldie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Uppdatering: Telefonen är nu skickad från Telecare, dom har bytt baksida & kamera (hade svarta prickar på linsen, förmodligen smuts som kommit in pga glappet i glaset)
     
    Emptiness gillar detta.
  8. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Och den gick på garanti, eller?
     
  9. Robert_100

    Robert_100 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Svarta prickar är en annan femma. Jag har också fått sådana trots att bakstycket sitter som den ska. Gick det på garantin eller fick du betala?
    Vad tyckte du om deras service? Utförde dem jobbet på ett professionellt sätt?

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
     
  10. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Ni som får era lurar garantifixade kunde väl också fråga ut servicefirman lite grann om de reparerat på så vis, att felet säkert inte dyker upp på nytt? Dvs ifall de använt sig av ny sorts lim och/eller ifall de ätgärdat de största fjädrande delarna bakom bakstycket (som trycker på glaset utåt).

    Enligt skriverierna på XDA, så säger sig en av skribenterna arbeta på en servicefirma och de har där blivit tillsagda att åtgärda just de där fjädrande delarna innanför bakstycket. Skribenten sade också att de inte fått dessa instruktioner i skriftlig form, utan bara blivit tillsagda att göra så. Så troligen (jag gissar nu bara) delar inte Sony ut dessa service bulletins åt alla montörer, utan bara till arbetsledningen. Detta anser jag vara lite oroande, eftersom det lätt blir så att montören inte får eller uppfattar instruktionen och sedan bara monterar luren på "fel" sätt.
     
    enokbengtsson och Emptiness gillar detta.
  11. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Nej men Samsung har TW och det om något är massivt fail. Men nu är det inte Samsung vi diskuterar här. Sedan så finns det vissa av oss som måste kunna svara i telefon även om det vräker ner regn....

    Sent OTA using TapaTalk
     
  12. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Nu är det väl inget konstigt med att man bara skickar ut instruktionerna till arbetsledningen. Det är ju deras uppgift att sedan delge övriga på företaget informationen.

    Detta är ju mer eller mindre regel på varenda företag så varför skulle det vara annorlunda bland Sonys servicepartners? Görs det inte så ligger ju inte felet hos Sony utan hos ledningen på servicestället.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  13. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Ja. Jag vet ju inte hur dom här firmorna gör, men man skulle ju tro att montören får en kopierad A4. Det kan ju vara fråga om flera arbetsmoment som måste utföras och då vore det bra att ha dem svart på vitt. Iaf om jag vore servicemontör, så skulle jag gärna ha skriftliga instruktioner på allt, för att försäkra mig om att allt går rätt till. De reparerar ju inte enbart XZ, utan ett otal andra fabrikat och modeller. Det är omöjligt att komma ihåg alla nya saker arbetsledningen säger under morgonkaffet.
     
  14. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Vad ska man skicka med i paketet till DelltaService? Det står "kopia på faktura, detta dokument och inlämningskvitto" vilket inlämningskvitto? fakturan och "det här dokumentet" har jag fattat :)

    Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4
     
  15. Moldie

    Moldie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER


    Insåg efter jag dragit att jag dumt nog utelämnat rätt väsentlig information.. Ja, det har gått på garantin. Sökte på mitt IMEI nummer på telecares sida och där stod det vad som var bytt (baksida samt kamera) och att telefonen var skickad från verkstaden. Jag har inte fått något kostnadsförslag på den. Det framgår inte heller vad som är åtgärdat annat än att kameran och baksidan är utbytt, det står ingenting om någon justering av antennen/annat lim eller liknande. Så vem vet, det kanske blir samma visa igen på någon månad?
    Jag ska pröva luska fram lite detaljer i vad som är gjort. (har i skrivande stund inte fått tillbaka telefonen, skriver så fort den har dykt upp och beskriver om det ser bra ut eller inte)

    Edit: Jag återkommer direkt då jag fått serviceverkstadens följesedel då det i de flesta fall brukar stå lite mer utförligt och detaljerat vad som är gjort.
     
    Last edited: 8 aug 2013
  16. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
  17. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Tror Sony sakteligen börjar erkänna problemet. Läste en tråd på Sonys supportforum där skribenten klagade över vattenskada på sin lur. Han skrev:
    Sony svarade:
    Jag har boldat den viktiga snutten. Originalskribenten skrev ju ingenting om att luckorna säkert var stängda eller skyllde på luren på något sätt. Ändå kommer Sony självmant med en sådan här kommentar.
     
  18. Robert_100

    Robert_100 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Säkert några chefer på Sony som blev drabbade av samma problem som vi och då började Sony tro på "vanligt folk"
     
  19. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Ja. Och om man lite har läst sig bland uttalanden som olika firmor gett och förstår sig på deras allmänna mentalitet, så fattar man att en sån där kommentar som Sony nu gav är ett verkligt erkännande.
     
  20. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Fan nu börjar jag bli lite orolig över vad dom kommer att säga över min lur.. Typ längst ner, två cm från botten på baksidan av luren har jag en spricka tvärsöver... Tror ni dom kommer att skylla på den för att baksidan har lossat? Eller för att den blivit vattenskadad? Man kan inte känna sprickan och den är minimaliskt ''tunn''.