VARNING - NexusSense

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av treuse, 27 maj 2011.

  1. treuse

    treuse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om du flashar någon version av Nexus Sense, så kommer ditt IMEI nummer bli korrupt.

    Om du gjort det tidigare kommer det också att ha blivit korrupt, och kommer inte längre att stämma överrens med det som finns vid batteriet eller på lådan.
     
    otto, DreamHawk, Erknlssn och 1 annan gillar detta.
  2. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Tack för heads up! Har läst bla på xda att man bör backupa katalogen efs som ligger i root. Strular en rom till denna mapp brickar man telefonen utan chans att reparera, ens genom att skicka in den.
    I mappen ska div telefonunika delar ligga, bla någon form av imei
     
  3. Blu3D

    Blu3D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Se för guds skull till att använda root explorer och gör en backup av /efs. Kan ju hända att andra roms gör samma sak i framtiden.
    Hoppas de hittar en lösning!

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  4. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag testade att lägga in version 0.2 för ett tag sen och mitt IMEI ser inte ut att ha blivit ändrat. Verkar bara vara senaste versionen (0.3) som gör det.

    Tur det! :D
     
  5. treuse

    treuse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, det verkar bara vara den senaste versionen som har felet.

    Tyvärr fick jag lära mig att skapa en backup den hårda vägen. Fungerar dock fortfarande men man vet ju aldrig när tele2 blacklistar mitt nya IMEI, som vanligtvis bara används i failsafe mode.
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Hittade guden supercurios förklaring till vad efs innehåller: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7509851&postcount=24

    Och hur man backupar... (kräver root o busybox). Citationstecknena ska inte vara med.

    1. Koppla in med usb
    2. Kör igång en cmd (om du har Win)
    3. Skriv "adb devices", din telefon ska dyka upp
    4. Skriv "adb shell" för att starta adb. Vänta och tecknet "$" ska dyka upp.
    5. Skriv "su" för att få root-tillhörighet. Kolla telefonskärmen och godkänn förfrågan från Superuser. Tecknet "$" byts ut mot "#" --> du har root-tillhörighet (kommer direkt hit för mig när jag skriver "adb shell" dock?).
    6. Kopiera och packa ned /efs till /sdcard/ genom kommandot "busybox tar zcvf /sdcard/efs-backup.tar.gz /efs"

    Att köra en restore på detta lämnar jag åt framtiden dock, men nu har jag en backup...
     
    Last edited: 27 maj 2011
  7. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack. Har nu gjort backup jag med.

    Men varför har Samsung ett sånt uselt system? Att om man bara tar bort en fil så blir telefonen obrukbar. Borde göras en sticky om att man måste ta backup på efs innan man börjar flasha custom ROMs. Jag hade inte en aning om det här och jag antar att fler inte har det heller.
     
  8. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Gäller detta endast Nexus S eller gäller det fler/alla Android telefoner?

    EDIT: Då menar jag problemet med att det ligger massa telefon-unika saker i /efs
     
  9. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vet inte, men kolla gärna! Bara klicka dig in i /efs och skriv här vad som finns. På våra Nexus S finns det ett par filer, bla en som heter något i stil med "imei". Vad jag har fått fram tror man att filerna lagrar en hårdvaruspecifik/signerad krypterad kod som inte går att återskapa.

    Detta är inget problem egentligen, men man får väl vara mer vaksam än tidigare vilka roms man laddar hem. Nu när mappen är uppdagad har nog hela communityt full koll på det och kollar nog källorna på romsen den flashar in, om möjligt är nog problemet ännu mindre än förut...
     
    Last edited: 1 jun 2011
  10. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är inget uselt med samsungs system. Det finns massor med sätt att göra telefonen obrukbar på när du rootat. Det är en av anledningarna till att telefonen inte är rootad när du får den. Att du är oinformerad om något som görs på rootnivå gör inte att samsung får mer del i "skulden" om något går fel. Sabbar du telefonen med något är det ditt eget fel, du valde själv att kringgå de säkerhetsspärrar som lagts in på telefonen för att det inte ska hända.

    Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000
     
    Last edited: 1 jun 2011
  11. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Det är inget "problem" alls. De måste ju finns någonstans. I /efs ligger bland annat produktkoden och imei:t. Om imei:t blir korrupt eller på annat sätt inte stämmer överens med en kopia av det som sägs finnas någonstans i hårdvaran, kan det leda till att telefonen får ett imei som är blacklistat av operatören/operatörerna. Det verkar dock inte som om alla operatörer delar samma blacklist så det finns en chans att det funkar på andra nät.

    För att svara på din första fråga. så nej det gäller inte bara nexus s. Problemet verkar dock vara mer förekommande hos samsungmobiler. Galaxy spica hade vid ett tillfälle samma problem men jag minns inte orsaken. Dock lyckades en utvecklare på xda skapa nya imei till personer som förlorat sitt. Problemet uppstod hos galaxy s för ett tag sen, tror orsaken var en icke officiell version av froyo. Guiden av supercurio som nämns lite längre upp skrevs som svar till de första rapporter av folk som förlorat sitt imei.
     
  12. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Okej tack för infon. Nej jag vet att det inte är ett problem egentligen men har inte hört att någon annan telefon som har något sånt viktigt liggandes i rooten på telefonen, man tycker ju det borde finnas smartare sätt bara :)
     
  13. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

  14. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Varför verkar det bara vara Samsung-enheter som råkat ut för det här då?