Vattenskadad skärm

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Fjällfil, 24 feb 2020.

  1. Fjällfil

    Fjällfil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!
    Jag köpte en Xiaomi mi 9t pro I oktober förra året. För några dagar sedan var jag utomhus i regnet, med mobilen i fickan på min regnjacka i galon, och upptäckte snart att det regnat in i fickan. Hur som helst, mobilen såg ut att ha klarat sig. Fram tills jag upptäckte en liiiiiten rosa fläck på vänster sida i nederkant på skärmen.

    Nästa morgon har den lilla fläcken växt till att ta upp ungefär halva tangentbordet, och har fortsatt växa. Dock funkar mobil och skärm i övrigt. Frågan är, är det värt att testa skicka in den till återförsäljaren på reparation, och hoppas att de inte märker fuktskadan?
     
    Last edited: 24 feb 2020
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Den kommer märkas. Telefoner har i regel fuktindikatorer på insidan som löser ut om vatten tar sig in. Symptomen du beskriver verkar dessutom ganska uppenbara i sig.
     
    bernard, katho och jnsson gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fuktskador är ofta rätt tydliga, så även om en fuktutlösare inte är triggad, så ser man det tydligt på korrosionen även om det bara kommit in mycket liten mängd vatten.

    Problemet är att en officiell verkstad inte gärna bara byter skärmen eftersom de lämnar garanti på reparationer, så om ett moderkort eller dylikt visar tecken på korrosion/fuktskada, så måste du betala för det med om du vill att de skall fixa den. Bara så du har det i åtanke.