Problem: Vattenskadad Z1 Compact men inte helt död (symptom i tråden)

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av gwingis, 27 jul 2014.

  1. gwingis

    gwingis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har haft en Z1 Compact sen release dagen och nu är det så att jag har haft den i vatten några mintuter och den har fått i sig vatten. Jag har haft i den i vatten flera gånger och jag är alltid noga med att alla luckor är stängda. Såhär utspela sig scenariot då den gick sönder och fram tills nu.

    1. Den fungerade i några timmar efter badet. Sen dog den.
    2. När jag försökte starta den fick jag en enkel vibration som den brukar när man starta mobilen från ett avstängt läget. För att 2 sekunder efter ge 2 vibrationer och sen dö igen. Sätter jag den i laddaren så vibrerar den 2 gånger varje 5 sekund.
    3. Detta försvann tillslut och jag kunde starta den genom att sätta in laddningssladden. Telefonen hittade inte batteriet (1% i batteri när den startades) men efter att ha stängt av den och sen startat den så hitta den batteriet igen (~40%).
    4. Har haft den i ris för torkning och i ris. För det är väl de enda luckorna som ventilerar den interna hårdvaran.
    5. Haft på den i 2-3 timmar. Dog
    6 Starta den igenom och det enda den visar är "Sony" loggan som visas under uppstart. Finns det något sätta att stänga av den (som i att ta bort batteriet?) eller måste jag vänta tills batteriet töms?

    Någon som har erfarenheter om det här?
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Varför inte bara skicka in den på reparation? Den borde ju innefattas av garanti

    Skickat från Tapatalk
     
  3. ducce

    ducce Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Råkade ut för samma, ungefär samma symtom. jag tog ut alla kort och la den i solen med öppna luckor och då försvann fukten i den, fungerat bra efter det. men ju längre den har haft fukt i sig, störe blir skadan, framförallt om du laddat den innan den var helt torr. hadde nog oxå sänt in den vid detta laget om jag var som du.
     
  4. gwingis

    gwingis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Gjorde en hårdomstart (kameraknappen+powerknappen+någon volymknapp).
    Sen gick den att få igång. Har varit igång i 10h nu.

    Men jag ser att det fortfarande är fukt på linserna. Bara låta den torka och sen vänta med att skicka in den förens den verkligen dör? Eller ska man skicka in den ändå eftersom den nu har tagit in fukt och inte fungerar till 100%.
     
  5. ducce

    ducce Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Efterssom den inte funkar som den skall hagge jag sänt in den så fort jag kunde vara utan den, ingen anl att vänta.
     
  6. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Har varit med om liknande, min blev oxå fuktskadad men Sony bytte ut den direkt! Tog 14 dagar typ, och det var helt klart värt besväret
     
  7. gwingis

    gwingis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har fått svar på mitt ärende nu och det började med att DHL hade slarvat bort mitt paket och den var borta i 2 veckor.

    Sen gjorde Telecare en trycktest vilken den klara. Jag tycket det är BS med tanke på att jag alltid drar mitt finger längs luckorna innan jag doppar den.

    Men iallafall fine. Då vill jag ha tillbaka den eftersom den fungerar.
    Nu kommer det konstiga dock om man lämnar in den för ett ärende som den här så plockar de isär den och i mitt fall så har det ju faktiskt varit vatten i den bara att den fungerar ändå. Och enligt Sony's reperations policyn så monterar de inte ihop mobiler som blivit vattenskadade. Detta är ju helt otroligt. Min mobil fungerade ju.

    Och enda anledningen till att jag vet att min mobil skulle skickas tillbaka i delar och inte som en komplett fungerade mobil men som har haft vatten i sig är för att jag kontaktade deras support eftersom jag var nyfiken över hur de kontrollerat min mobil.....

    Tack Sony, har lämnat ett ärende hos konsumentombudsmannen.

    EDIT: Tog kontakt med Sony runt en timma efter att jag pratat med Sony(en halvtimma efter att jag accepterat en offert på en ny) och ville ha tillbaka min gamla mobil eftersom jag har "köpt" båda men det gick inte om man acceptera offerten de skrotar den då. Däremot om man inte skulle acceptera offerten utan bara ta tillbaka sin nermonterade mobil som det förövrigt inte stod något om, då skulle man få tillbaka mobilen.
     
    Last edited: 12 sept 2014
    peterhjalmarsson gillar detta.
  8. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Nu hittade jag denna tråden, startade en egen efter att ha råkat ut för liknande: När jag bytte displayskydd (fuktad display + skydd) så upptäckte jag att det har kommit in vatten innanför usb-luckan och luckan för SD-kort (som har öppnats en endaste gång). Jag vet med säkerhet att alla luckor var stängda, är jättenoga med mina prylar.

    Det som hände var att touchen började jävlas, + en massa konstigheter som att både mobildata, wifi och bt går igång. Jag lyckades stänga av wifi och mobildata men inte bt.

    Touchen är numera värdelös, reagerar ibland, mestadels inte alls, men när den gör det så inte över hela skärmen. Det går t ex inte att låsa upp skärmen utan jag måste gå via kameran för att kunna trycka på hemskärmsknappen.

    Så nu har jag den på torkning (vilket jag hoppas att den gör, torkar alltså) men jag gissar att det är k-ö-r-t. Och jag kommer inte att skicka in den av just den anledning som TS har beskrivit. Jag är helt övertygad om att Sony kommer att blejma mig, fast jag vet att jag inte har gjort något fel.

    Så jag måste köpa en ny lur imorgon. Kul värre.
     
  9. gwingis

    gwingis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Skicka in den via din återförsäljare, antar att de inte har lika strikt policy som Sony. Men sen får du också ifrågesätta om skadan är ett garantiärende eller självförvållat.
     
  10. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Jag badade med min i Turkiet, tog kort på barnen i poolen, max 10 min och telefonen var aldrig djupare än 20 cm. Givetvis var luckorna stängda hela tiden och jag kontrollerade det noga. Telefonen dog efter detta, tog upp den och torkade den och kunde konstatera vatten under alla tre luckor. Den fick ligga i solen med öppna luckor och torka och efter ett par dagar var den torr som fnöske, men den startade aldrig igen.

    Felanmälde via Sonys hemsida och skickade in den så fort jag kom hem. 5 dagar senare kom ett paket med en ny telefon.

    Skrev givetvis ett följebrev och förklarade vad som hänt, men helt utan frågor och dessutom väldigt snabbt fick jag en ny. Notera att jag även hade upplåst Bootloader och Custom ROM (Cyanogen Mod) på den vattenskadade telefonen.

    Mycket nöjd med hur Sony hanterat detta, men missnöjd att telefonen inte tål vatten som den skall. Fr o m nu skall jag endast i undantagsfall öppna USB-luckan för att ladda.
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Om min skulle vara fuktskadad så heter jag fankens Ola. För min flärpa har i stort sett nästan aldrig varit öppnade förutom då i egenskap byte av minneskort eller koppla in mobilen för uppdatering. Annars är luckorna alltid stänga. Varför öppna dem, när dockan finns. Men ja, min lur dog idag efter att ha fungerat utan problem (förutom då de buggar som lollipop medförde då). Men det påminde lite om din beskrivning, men den blev plötsligt väldigt varm efter ett par uppdateringar. Sedan slutade on/offknappen att funka. Försökte starta om och det gick. Men problemen fortsatte. MObilen var brännhet. Jag bestämde då för att testa att kyla stänga av luren och kyla ner den i rinnande vatten. Och luckorna var helt klart stängda. Finns inget rosa bakom dem vad jag kan se. Ingen fukt bakom kameralinserna heller. Men när luren var nerkyld satte jag igång den igen. Men problemen fortsatte. On/Off knappen var som den inte ens fanns. Sedan började dödsrycken. Kallar dem så för mobilen vibrerade 3 gånger. För att sedan helt sluta. Just nu låter jag den ligga för jag hoppas att det var kanske något säkerhetsfunktion för batteriet som kanske kickade igång eller något. Så att den kanske går igång igen. Fans, det är nu man önskar man hade en mobil som man kan ta ur batteriet.

    Jag testade föresten att installera om luren, men det gick inte heller. Den vaknade, men verka som något lagt av inne i luren. Men vet inte vad. Har aldrig tappat den.
     
  12. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Väldigt varm, vilken del av telefonen?
    Kan vara fukt, kan vara batteriet som gett upp.
    Testa garantin.
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    I stort sett hela ryggen var jättevarm möjligen närmast batteriet. Det lustiga är att detta skedde i samma veva som en solstorm. På minuten. 19:23 så skickade solen ut plasma mot jorden som kom ur en klass4 elektromagnetisk storm. Och som vi alla vet så tar det 8 minuter för dessa att nå jorden. Just då satt jag på pizzerian och undrade "What the fuck?" ungefär.
     
  14. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Håll inne resetknappen tills mobilen vibrerar tre gånger.
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Gjort, händer ingenting.
     
  16. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Ogillar starkt att du postat dina problem i precis alla trådar här på forumet. Blir bara förvirrat. Bäst hade det givetvis om du hade startat en ny, egen tråd.

    Solstormen kan vi avfärda. Inga andra problem rapporterade samtidigt och ska inte vara tillräckligt med energi som når jordytan för att förstöra en telefon.

    Min misstanke går mot batteriet, att det har blivit skadat/produktionsfel. skicka in på service, hoppas på att garantin håller.
     
  17. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
  18. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, eftersom min mobil uppförde sig snarlikt som i denna tråden, skrev jag även här. Och nu måste jag faktiskt rätta dig. T o m Sony affärdar inte att EMP kan slå ut en mobiltelefon. Det står t o m på den organisation som övervakar just solens humör så att säga, för att skicka ut varningar till allmänheten i världen skriver att en G4-Solstorm faktiskt kan slå ut både mobil och elektronisk utrustning. Så där har du faktiskt lite fel.

    Kan bara hoppas du har rätt. För om du har fel och min misstanke om en EMP då är min garanti förverkad.
     
  19. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Tycker du inte det är lite långsökt att enbart din mobil skulle bli EMP skadad vid en solstorm?
    Om den varit så kraftig att den kan orsaka EMP skada hade det nog stått spaltmeter i tidningarna för det hade knappast blivit ett lokalt fenomen kring din mobil ;)
     
    Tomaro gillar detta.
  20. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Ungefär samma som jag försökte säga utan att gå rakt på sak. Torde varit några fler som drabbats av problem om solstormen slagit till med sådan kraft.