Vecko-mat-app

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av mgman, 29 sept 2010.

  1. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Jag söker en app som jag kan använda för att se vad jag/vi skall äta till middag.

    Alltså. Jag och min fru veckohandlar, kommer på maträtter iförväg som vi skall äta varje dag, men kommer aldrig ihåg vad vi skall äta.

    Rätterna finns ju så klart nedskrivna på en lapp som ligger i köket. Men kan vara kul att veta vad jag skall äta när jag åker hem från jobbet eller liknande.

    Även om vi bestämt i förväg vad vi skall äta blir det ofta att vi byter.

    Ibland blir det till och med så att vi äter på stan efter jobbet eller köper hem take away.

    Appen skall alltså dels kunna visa hela veckans mat på en skärmbild, men skall vara enkel att redigera när vi vill byta dag på maträtterna eller om vi köper hem mat/äter på stan.

    kan man synka appen mellan två telefoner vore det grymt då min fru också behöver äta och hon glömmer också vad vi kommit överens om... :)

    Någon som har en bra idé på en app?

    Jag lägger in arbetsschema via google kalender och synkar detta till min kalenderapp+widget. En lösning vore ju att ordna en ny kalender som heter middag och skriva vad vi skall äta. Men det kanske finns någon annan lösning?

    Svar tas tacksamt emot.
    mgman

    @ droidgren: helt ok att flytta :), kan du inte snygga till rubriken också samtidigt med (appförslag) i början?
     
    Last edited: 29 sept 2010
  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Låter med som ett app förslag tycker jag.. *
    Flyttar till Appförslag*
     
  3. png

    png Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Vi håller på med något som liknar det du efterfrågar. Appen heter "Vadblirdetförmat" och är kopplad till en webbsite med samma namn. Vi har precis släppt första BETAn av appen på market. Det går inte att regga sig på siten - men det går BARA via appen. Men sen kan du logga in med samma konto på webbsiten. Du får mycket gärna testa - men glöm inte bort att det är en BETA, det kommer vara en hel del buggar. Vi vill inte sprida appen för snabbt innan vi fixat buggarna.

    Kort beskrivning av appen:
    - Du lägger in egna recept via webbsidan www.vadblirdetformat.nu eller använder andras
    - Du kan lägga upp veckomenyer, antingen att du väljer från favoriter/sökmotorn eller låter appen slumpa åt dig
    - Du kan skapa shoppinglistor automatiskt från en veckomeny eller från ett ensamt recept.
    - Du kan sen gå på ICA och handla och bocka av grejor i shoppinglistan
    - Du och din sambo kan dela på ett konto (använda samma inloggning). Ni kan till och med vara inloggad en på webbsite och en på mobilen samtidigt (om du glömt något kan din sambo gå in på siten och lägga in det i shoppinglistan).
    - Du kan söka recept på vad du har hemma (ingridienser)
    - Det finns en widget som visar dig vad du ska äta ikväll (jätteful, men fungerar)
    - Du kan även fotografera din mat och lägga upp på siten

    .. mera kommer. Officiell release siktar vi på att ha i början av november. Vi har testat på Hero, Desire, X10 mini och Tattoo. Appen skall fungera på Android 1.6-2.2
     
  4. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Låter riktigt trevligt, ska testa detta när tid finnes.

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  5. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER


    Brilliant!
    Denna kommer garanterat användas när mat-idéerna tryter och det gör dom ju rätt ofta.
    Laddade ner på min X10 mini pro och funkar fint vad jag kan se.
    Men märker att det är en beta då inte så många recept finns inlagda ännu, fick t.ex pizza två gånger samma vecka när jag slumpade men det gör ju inget :P
     
  6. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    @png
    tack, skall genast kolla in detta. Skall försöka återkoppla också när jag sett närmare på den och försökt och använda den.
    mgman
     
  7. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    @png
    Går ju inte att skapa konto. Händer nada efter att ha fyllt i uppgifterna för att skapa nytt konto via appen. vad är det för regler på vilken email man får uppge och hur lösen får se ut?Har provat med två olika mail som användarnamn och två olika lösen. Funkar inte.

    mgman
     
  8. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hade också lite strul vid registreringen på liknande sätt som du beskriver.
    Visade sig att det låg ett mellanslag bakom mitt förnamn, tog bort det och sen gick registreringen galant.
     
  9. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    förslag till appen/hemsidan:

    Då vi brukar göra vår veckohandling på torsdagar så vore det toppen om man kunde välja att skapa sin shoppinglista från vilka dagar man vill och inte bara strikt veckovis.
    Dvs man skulle t.ex välja att göra en shoppinglista från onsdag v40 tom fredag v41 utifrån den matlista som man redan valt eller slumpat fram.
    Ett förslag som skulle göra min vardag ännu enklare... :)
     
  10. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    @tps. Nu funkade det vid registrering.

    Håller också med tps. Vore bra om man kunde få avgöra själv vilka dagar listan gäller för. Vi brukar köra fre till tors.

    Tips 2. Skulle vilja få möjlighet att manuellt skriva in mat på de olika dagarna. Och inte gå via recept även om jag förstår att databasen kommer bygga på inlagda recept.
     
  11. png

    png Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för att du är med och testar! :-)
    Vi märker att det verkar inte framgå riktigt att man lägger in sina egna recept, alltså idén är att man utgår från den egna receptbanken som man får lägga in via webbsidan och sen kan komplettera med recept från andra användare. Det är därför det är lite dåligt med recept, för idag är det bara mina.
     
  12. png

    png Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Först vill jag passa på att berätta storyn bakom denna app. Det är nämligen så att vi på firman har två läger - iphone och android lägret. Små vassa kommentarer om dagarna utvecklades till en beef som nu har blivit en programmeringstävling. Vi fick i båda lägrena en enkel kravspec på en app till siten www.vadblirdetformat.nu. Så - ni hjälper oss att få androidlaget att vinna genom att komma med bra idéer och tips! :-)

    Superbra idé! Det fixar vi i nästa release..

    Också en bra idé - det lägger vi gärna till


    Hmm, den buggen visste vi inte om - tack för info!
     
  13. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Kul att man kan hjälpa till.
    Ser fram emot nästa release.

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  14. mille7

    mille7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej

    Tänkte att jag inte skulle starta en ny tråd.

    Har det kommit någon ny app med denna funktionaliteten?

    //mille
     
  15. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Vi kör på keep här hemma. Vi har två delade listor, en för matschemat och en för handling.
     
  16. Elin Andersson

    Elin Andersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    teligoo
    Telefon:
    Samsung galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    teligoo
    Telefon:
    Samsung galaxy S5
    Telefon 2:
    Iphone 4
    Jag kör på Evernote food och delar dagliga recept/inköpslista till min sambo genom den. Passar mig då jag redan är en aktiv evernote användare! Det blir såklart en del klippa och klistra. Vill man att det ska gå fort/slippa engagera sig så kanske det inte är rätt app :) Då jag gillar att skriva och fixa med grafik så har jag inga problem med det. Nackdelen är att inga recept finns på svenska när man söker..
     
  17. Niklas Haglund

    Niklas Haglund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2015
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Är också ute efter lite samma sak som TS.

    Man ska givetvis kunna skapa en profil där man anger vad man äter och inte äter. Vegeterian, Kosher o.s.v. Man bör även kunna köra "Tumme upp" på saker man gillar och tvärtom på saker som man inte är så förtjust i.