Vem gjorde fel, mc föraren eller polisen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av maxperes, 18 apr 2012.

1. älgrobert

älgrobert Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nix han körde utan regskylt

Skickat från min Desire HD via Tapatalk 2

2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Nu var ju mitt svar menat med en portion ironi därav " ;) " på slutet men det kanske inte gick in på "din nivå" ;)

Sent from my S(E) Xperia arc using TapaTalk

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Han kör ihjäl sig själv och riskerar sin flickväns liv istället för att sakta in när polisen sätter efter honom.

Det enda filmen visar är att helikoptern ser honom köra in i en bom. Ingen bil jagar honom när han kör ihjäl sig.

Polisen kan inte lastas för hans idioti.

4. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Ok, får be om ursäkt att jag "brusade" upp mig :)

Men har dock själv vid ett par tillfällen varit nära att bli påkörd/krockad med polisbilar,
    då dom själva kör som idioter för att hinna ikapp en fortkörare

5. LaRoux

LaRoux Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ni som klandrar snuten...

Kör tillräckligt fort o vårdslöst så slipper du undan, är det så ni tänker?

Sent from my U20i using Tapatalk

6. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag vill bara följa diskussionen. Men kan väl lägga in att jag tycker det är hans fel, jag bryr mig inte om folk kör lite vårdslöst så länge dom inte riskerar någon annans liv, vilket den här personen gjorde (alltså han riskerade sin flickvän och även andras liv).

From my I9100 it is sent

7. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Då ser jag att polisen gjorde det enda möjliga för att upprätthålla lagen. Kanske dem gjorde andra fel när dem jagade men jaga tycket jag dem skulle.

Har själv hamnat mitt i en polis jakt och varit nära på att krocka pågrund av det. Men då hade alla inblandade polis bilar blåljus på och tycker nog polisen gjorde rätt. Vid detta tillfälle skadades igen och dem fick tag på dem de jagade eftersom deras bil började brinna.

8. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    När jag såg klippet och texten på aftonblaskan blev jag fundersam på vart samhället är påväg.

Sen när är det ok att köra utan regskyltar? Köra mot rött? Köra i 200-250 km/h?
    Är det inte polisens uppgift att ta fast fortkörare? Att ta fast de som kör utan regskyltar?

Självklart är det inte bra att 22-åringen avled men det kan man inte anklaga någon annan för förutom han själv.
    Polisen må ha sagt onödiga kommentarer i klippet, men adrenalinet pumpade och de ville stoppa honom. (Vem blir inte förbannad om man är påväg och köra om och den framför kör sakta? Jag brukar också kommentera deras körning då). Om det var någon som provocerade var det motorcykelföraren, när han pekade finger.

Aftonbladets artikel är verkligen vinklad mot att allt är polisens fel, men jag är inte förvånad att de skrivit en sådan artikel.
    Att tv4 skulle haka på trodde jag inte dock, trodde bättre om dem. (Ska nu tillägga att jag inte sett kalla.fakta utan bara läst här: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter...d=63F954F594F7F0DF97A1B06A317C8714.mobil-www5 )

Funderar på om jag ska ta bilen till jobbet istället för bussen/tåget.
    Det kommer ju gå mycket snabbare för mig att köra i 200 km/h på motorvägen.
    För det är ju okej, eller hur? Kommer en polis efter mig kör jag ännu fortare för att de inte ska få tag på mig. Det är väl så man ska göra? Om polisen kommer i fatt mig, som de lär göra, så går jag till aftonbladet och säger att poliserna har gjort tjänstefel för att de stoppade mig när jag bara körde i 200 km/h. Då har de något att skriva om och alla vet ju att de nästan nappar på vad som helst.

Med andra ord (om det inte framgått i texten) motorcykelföraren gjorde fel.

Långt inlägg men måste skriva av mig såhär på morgonkvisten.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Last edited: 19 apr 2012
  9. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Ni som har kommenterat har faktiskt rätt nu när jag tänkter efter :P Anledningen till att jag blev arg var p.g.a kommentarerna poliserna sagt, men som förgående talare så, vem blir inte förbannad?
    Det var någon som skrev att kalla fakta avsnittet var riktat så allt verkade vara polisens fel, det stämmer ju dock. Det får ju iaf mig (så dum som jag är) att vara emot polisen i det läget...

Sent from my sandwich using a Nexus S

10. Drkosmos

Drkosmos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Alla människor har ett val, och i detta fallet får killen på hojen skylla sig själv, hade han bara stannat så hade inget av detta hänt.
    Sen är det väldigt onödigt av Polisen att riskera andra människors liv på detta viset.

Men killen får skylla sig själv.

Sen kan man diskutera vinklingen i programmet för den vara bara löjlig.

11. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Att man kör i 300km/h och riskerar medtrafikanters liv samt flickvännens liv är oförsvarbart. Killen körde vansinnigt fort redan innan polisen hakade på. Han hade inget på vägen att göra. Han valde att gasa istället för att stanna vilket ledde till döden. Han kunde ha valt att stanna.

I min värld så är killens död en konsekvens av hans eget handlande och inte polisens.

12. inact_0003

inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Regelrätt "biljakt" eller efterföljande som det heter. Lite ouppmärksamma trafikanter men det är inte så lätt att lämna företräde i en bil dundrandes i 200+.

Det var ju inte poliserna som satte ut bommen som han körde på... så hur det kan vara polisens fel vet jag inte.

Isf kan hans mamma anmäla Trafikverket för att gett han körkort (om han hade) eller hojförsäljaren för att ha sålt hojen etc. etc.

Det enda bra ur hela den här soppan är att han faktiskt inte körde ihjäl någon annan, dig eller mig. Jagad eller ej så körde han ju vårdslöst från första början.

Edit: Hade han bara insett att "Okej, nu är det kört, jag stannar" så hade det tafatta rättssystemet gett han böter och indraget körkort, som man kan ta igen.

13. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Nu får du nog faktiskt förklara dig lite, vad ska polisen göra med filmen som visar två okända (båda hade hjälm) personer som kör som galningar med en mc? Ponera att dom hade reggskylt, det enda polisen kan göra i det fallet är att åka hem till ägaren till motorcykeln och påpeka att dom sett hans motorcykel köra som en galning. Ägaren nekar helt klart att han kört och polisen har inget att göra än låta galning komma ut på vägen igen och nästa gång han försöker bli stoppad köra som en galning och slippa undan.

Och ringa in vägblockering för det första tar det väldigt lång tid att få ihop poliser som ska hinna fram till "rätt plats" för att hinna ställa upp. Och hur lätt är det inte för en mc att ta cykelväg, gångbana, vad som helst för att undvika att bli stoppad av polisen? Och i följ av det riskera fler människors som går helt utan skydd. Hur skulle cenariot sett ut om dom gjort en vägblockering när han kom i 300km/h? Då hade det nog varit rätt självklart vilka som vollade till döden.

Ser hellre polisen köra fort för att stoppa en fartdåre än att låta fartdåren köra som han känner för, jag tror knappast att den killen körde lagligt även om polisen inte skulle vara efter. Hellre än polis med lite mer vett än en 22årig kaxig kille som både kör utan mckort? och reggskylt = utan försäkring?

14. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Du reagerade på en otroligt vinklad "dokumentär", inte alls ovanligt. Hemligheten är att hela tiden vara källkritisk, framförallt när det gäller blaskmedia som Aftonbladet och TV4.

Jag har inte sett programmet, bara reklamen till det men redan där såg man hur otroligt vinklad skiten var.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

15. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Båda gör fel.När helikoptern kommit ska snutbilarna lägga ner och sluta köra som idioter.

Sedan är de roligt hur dåliga många poliser är på att köra bil jämfört med ambulans/brandbils förare.

16. Evilomatic

Evilomatic Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Källa på det? Nähä inte det...det var bara din personliga åsikt....precis som alla andra här inne.

Jag tror poliser kör bättre än gemene man, jag har heller ingen källa på det ,men jag åker förbi sörentorp (polisskolan) ett par gånger i veckan och då kan jag iaf se med egna ögon att dom åker runt o har olika övningar med sina bilar.

Biljakter är ju inget nytt direkt så man kan ju ana att dom förmodligen både övar och praktiserar på det regelbundet

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

17. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Är de konstigt att de är min personliga åsikt? Du kan ju också kolla hur ofta poliser är inblandade i olyckor jämfört med ambulans/brandbil och dessutom hur mycket bättre tränings ambulans/brandbils förare får.

Jävligt idiotiskt början på ett inlägg i ett forum. Man börjar undra om du vet vart du är.

18. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Hela filmen finns här: http://www.youtube.com/watch?v=sBdXMgdqAHM
    Den är drygt en timme lång. Jag tycker inte poliserna kör dåligt, i slutet av filmen gör de visserligen ett väldigt tveksamt försök till att i högerfilen passera en kollega som de inte tycker kör tillräckligt fort, men för övrigt tycker jag att de kör ganska OK och jag har också lite förståelse för deras "mähä"-kommentar i stundens hetta.

m v h Henrik

19. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Polisen gjorde rätt. Felet ligger hos MC-föraren och ingen annan. Såklart.

20. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det där med polisen kör "sämre" än ambulans/brandbil är nog för att dom har olika uppdrag. Polisen måste hänga på för att se vart föraren tar vägen medans ambulans/brandbils -förare har en plats att komma till som dom vet hur och vart dom ska köra. Det hade varit intressant att se hur en ambulans/brandbils -förare hade hanterat samma situation.