Vem gjorde fel, mc föraren eller polisen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av maxperes, 18 apr 2012.

1. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Menar du inte "in i bomen", too soon?

From my I9100 it is sent

2. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Enligt mig gjorde båda fel, men alla är människor och alla gör fel tyvärr!

3. Ösregn

Ösregn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Snutens fel, mest idioten på hojens fel. Tur att de höjer åldergränserna för tung MC nästa år! Då kanske vi slipper mer sådant här.

4. Barbie

Barbie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Det är en självklarhet att det är bådas fel.
    Sen vem som var dummast i situationen är kanske en smaksak. Varför tar man med sig sin flickvän på en vansinnes körning med polisen bakom istället för att sakta in. Han riskerade inte bara sitt eget, utan sin flickväns liv (och många fler).

Polisen gör dock fel som pressar honom till högre hastigheter och ligger och trycker.
    Även alla jävla resurser som skickades var totalt onödigt. Dom borde avbrutit jakten tidigt.

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Under den timma som jakten pågick var det ju bara under ett par minuter som polisen var i närheten av MCn i hög hastighet, ungefär en kvart in i klippet. Innan dess följde de diskret efter i låg hastighet. Det var först efter att MCn kört om en polisbuss till höger som den började gasa på med den civila polisbilen efter. Efter ett par minuter var inte längre MCn inom synhåll för den civila polisbilen.

Jag tycker polisen gjorde rätt som försökte stoppa honom. Man kan inte påstå att han körde fort för att han var jagad av polisen, det var för att han körde fort som polisen började följa efter. När de börjat följa efter upptäckte de att registrerings-skylten saknades. Innan det börjat gå fort igen och polisen gett sig till känna hade MCn dessutom kört mot rött. Så utan någon polis flåsande i nacken hade MCn kört i ca 200 knyck bevittnat av poliserna (vem vet hur fort han kört när ingen såg?), kört mot rött och kört utan reg-skylt. Om jag förstått det hela rätt körde han även utan körkort.

Turen avslutades med att MCn körde in i avstängda körfält markerade med röda lysande kryss ovanför körbanan för att sedan köra in i en bom. Alla de som skyller på polisen, tror ni verkligen att det skulle ha slutat bättre om det inte funnits polisbilar på vägarna som blåste runt i 250 knyck långt på efterkälken från MCn?

Det är tragiskt att MC-föraren dog, men det var verkligen tur att det inte var fler som dog. Jag tror inte att färre skulle ha dött ifall polisen resonerat som så att det är nog bäst att bara låta honom löpa.

m v h Henrik

6. Kajlie

Kajlie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S20+
    Ja så var det nog!

7. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Har du körkort?
    Orsaken till att jag frågar är för att man inser ganska snabbt hur mycket idioter som finns i trafiken med allt ifrån farliga omkörningar och fortkörningar. Så mc föraren betede så hade det enbart innebarit att hade dom slutat jaga honom hade han gjort samma sak nästa gång en polis kom efter, och den gången kanske inte på MC utan i en bil!?

Polisens fel dom kanske gjorde var vårdlös körning men dom gjorde verkligen inget fel med att jaga mcn eller hur dom jagade honom. Enbart hur allmänheten blev utsatt.

8. Barbie

Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    Platta:
    Spånplatta
    Verkar som om du fått för dig att står bakom MCförarens beteende, det gör jag verkligen inte. Jag tycker bara att båda parter gjort fel. Att lägga ner så pass många resurser är fel anser jag. Och föraren fick sitt straff och det var en jäkla tur att han inte dödade något annan på kuppen med.

När helikoptern var i luften hade de bara varit att "invänta" på goda avstånd.
    Tillslut hade han ju ändå fått soppatorsk. Det gör inte saken bättre att flera polisbilar saxar sig fram mellan trafiken heller.

Och ja, de finns MÅNGA idioter i trafiken som inte borde vistas där.

9. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Nej, trodde inte att du stod bakom mc förarens beteende. Men polisen har inte pressat honom till något, allt han gjorde var på hans egna tycke och vilja. Tycker det räcker med att kolla början på filmklippet när dom först spotar mc föraren, redan där ligger han tillräckligt för fort för nått skulle hända snabbt.

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Kollade igenom filmen nu också. Kan inte säga att det fanns så många misstag som polisen gjorde. Visst en del omkörningar och sånt som inte var helt säkra. Men det är lite svårt att bedöma dem då man inte vet vad personen i den omkörda bilen tänkte samt kameran har ett ganska smalt perspektiv polisen i bilen kan mycket väll ha en bättre uppfattning.

Hur han kan bli skrämd av polisen förstår jag inte när dem legat bakom honom och väntat i typ 10 minuter innan han drar i från dem och de börjar jaga.

11. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Det var en civilare sen hadde mcn inga backspeglar heller tydligen

Under några tillfällen då stängde polisen av blåljusen vilket tycker är fel när det går i grofft över hastighetsgränsen

*Skrivet från samsung galaxy s2*Ha en trevlig dag*

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Av det man ser i filmen och det jag har läst så har polisen inte alltid varit nära honom och inte när han krockade. Så det där stämmer inte, för det argumentet kan ju få varenda fortkörare att köra fortare och fortare tills de inte längre klarar farten och situationen får en tråkig utgång.

13. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Okej det förklarar ju varför han inte såg polisen iallafall. Inte för att det ändrar min åsikt om polisen gjorde rätt eller fel.

Att dem stängde av blåljusen får du det från denna filmen eller något dem sa på tv4? För dem stängde av sirenerna men inte säker på att dem stängde av blåljuset. Man såg hur det blinkade till ibland i andra bilar.

14. Barbie

Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    Platta:
    Spånplatta
    Jag har däremot inte sett hela klippet utan bara sett bitar ifrån det.
    Som polismannen på TV sa så är ingen kapabel till att framföra ett fordon i den hastighet som polisen ligger i emellanåt. (och def. inte mcföraren)

Det hela fick sig ett tragiskt slut, däremot hellre att han dog än att han skulle dragit med sig flera andra i hans vansinnesköring. Förstår egentligen varför detta fall blivit så stort?

15. Eos95

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    tror jag såg det i vidon eller läste på ett annat forum altnavit att hörde på tv4a ska kolla upp det :)

16. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det finns tillfällen i videon som man inte kan se blåljuset men sen plötsligt dyker det upp som ren reflex så jag tror det är på hela tiden men jag kan ha missat något.

17. Eos95

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    nu hittade jag vad jag märkte var när dem "avbrött" jakten så släkte dem ner fast fortfarande med hög hastighet (dem får men kan ju diskuteras om det är lämpligt)

18. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... jag konstaterar bara att snubben på motorcykeln är ett klart "superpucko" med små hjärnresurser :P

Sen kanske oxå den jagande polisen har dåligt omdöme men det är av mindre betydelse egentligen för det är ju bara att stanna och "ta sitt straff".

19. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Men stängde dem av ljusen då :P
    Dem kanske hoppades att när dem släppte lite och motorcykel föraren inte såg någon bakom så skulle han sakta ner och då hinna ikapp dem. Men det vet jag inte.

20. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

10 minuter in i filmen säger polisen "nu dras det iväg", men det ser inte ut att gå så fort. Polisbilen kör i 40 km/h och MCn kör inte fortare än ca 4 andra MC som samtidigt drar iväg då trafikljuset går från rött till grönt. Dessa MC accelererar snabbare än bilarna och några gör omkörningar som ser lite vårdslösa ut, men de är ännu inte uppe i några vansinniga hastigheter.

ca 14 minuter in i filmen drar MCn tillfälligt upp i ca 150 km/h på 70-väg med polisbilen efter sig. Polisen har då fortfarande inga sirener och MCn tycks inte ha upptäckt att den är förföljd eftersom den sedan lugnt sänker tempot till ca 100 km/h igen.

Ca 15 minuter in i filmen kör MCn 80 km/h på samma 70-sträcka och passerar då en polisbuss till höger. Då har den civila polisbilen följt efter i ca 10 minuter. Jag skulle tro att det var där han första gången såg någon polis och då valde att försöka smita från denna polis genom att köra fortare. Därefter accelererar MCn upp till över 200 km/h.

m v h Henrik