Vem gjorde fel, mc föraren eller polisen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av maxperes, 18 apr 2012.

1. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Så du menar att det är polisens fel att någon "knäppgök" inte föjer hastighetsbegränsningarna ??

Man kan alltså skita i dessa ?

"ÖÖÖhhhh jag är jagad... nu skiter jag i det här... Öhhh" (small brain)"

2. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Men jag tror få personer här tycker de är fel att jaga brottslingar men man måste inse faran man utsättar andra personer i. Hur kul tycker du det skulle vara om någon du kände råkade svänga framför civilpolisen när han låg i 250?

Därför jag tycker han gör fel helt och hållet är för att dem har en helikopter efter motorcykeln. Han behöver inte ligga i 200 då och pressa. De är bättre att helikoptern åker och följer tills dem väljer att sticka.

3. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    fast en helikopter kan inte fånga bovar, utan kan bara bevaka och leda marktrupper rätt, så det kan vara en anledning att dem följde efter på avstånd för ifal dem får för sig att hoppa av eller stanna eller det värsta att dem krashar då är ochså hjälpen nära.

sen litar jag mer på en trafikpolis med kunskap att köra fort än en dåre på motorcykel desutom utan körkort, tror olycks risken är större för mc av några skäl #1 oefaren förrare(som jag nämde tidigare) #2 inga blåljus/sirener altså svårare att upptäcka #3 bil är lättare att upptäcka än mc.

som jag nämt tidigare jag tycker båda parter gör fel.

4. anCnoc

anCnoc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har haft många roliga mil bakom mig i en Honda 900, försöker att vara vän med alla bilister runt om mig. Drar gärna på om väglaget och trafiksituationen har möjlighet till det.

Efter att sett filmen så råder det ingen tvekan att har noll respekt för andra trafikanter och kör då efter eget huvud enbart, speciellt när han har en passagerare som tar extra vikt i bakänden.

Jag säger som många andra att han utan tvekan gjord allt fel och han fick ta smällen för det med, finns inga ursäkter att köra som "Ghost Rider".
    Rena turen att hon klarade sig vilket var bra.

Polisen tycker jag häller inte ska befinna sig i dem hastigheterna som som gjorde 244 km/h är tok förfort och mycket kan hända även med en bil och bra däck. Skulle dem få kasst och dra in i en bil så blir det livshotande skador oavsett hur säker bil dem har.
    En helikopter som klarar att bevaka i städer och radiobilar från båda hållen med bra komunikation kommer man långt på.

Även om poliserna har kunskap att föra ett fordon i den den hastigheten som dem gjorde så tycker jag det är fel. Dem bör agera med bättre återgärder

Last edited: 21 apr 2012
  5. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Killen kommer i över 200 blås på Nynäsvägen mot Johanneshovsbron när polisen tar upp jakten. Redan där kör han alldeles för fort.

6. niklas.berggren

niklas.berggren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Lite sent kanske för mig å lägga sig i diskussionen och jqg orkar inte läsa igenom allt.

Jag har en väldigt negativ inställning till poliser och det är just för att dom nyttjar sin bricka till annat än följa lagen, IBLAND (säger inte att alla gör det och inte hela tiden).

Men hur ofta blir du passerad av en polisbil som INTE följer lagförd hastighet? Visst dom kan åka på ett s.k "tyst larm", men inte 9/10 gånger.
    Dessutom anser jag att även dom ska/borde följa lagen och att följa efter i dessa hastigheter så bryter dom mot minst lika många lagar som MC föraren, samt sätter allmänheten MINST lika mycket i fara som mc föraren om inte mer då det gör ondare att få en bil på 1.5 ton än en mc på 500kg.

Sen SJÄLVKLART så kan även mc föraren "skylla" sig själv, då du verkligen inte ska framföra ett fordon i dessa hastigheter...

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

7. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
  8. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Läste den tidigare idag och den är RIKTIGT bra och välskriven. Personen som skrev den kan ju tänka längre än näsan räcker den saken är helt klar....

Sent from my S(E) Xperia arc using TapaTalk

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Nej, det menar jag absolut inte, vad fick dig att tro att jag menade så?

m v h Henrik

10. anCnoc

anCnoc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Intressant läsning, ligger mycket till vad jag tycker med.
    Mycket fokus på journalistiken. Programmet var väldigt riktakt åt ett håll, man klipper och ställer dem frågor som gynnar kanaler mest, tyvärr är dem flesta extremt manipulerade. Mot en yrkesgrupp eller visst typ av folk.

De utan konkurrens största riskerna är det inte polisen som utsätter vare sig allmänheten eller Christophers passagerare för – det är Christopher.
    Det skall mycket mer till än detta innan jag lägger hans föraransvar och ansvar för sin omgivning på någon annan. Poliser är högst vanliga människor av kött och blod och kan varken åläggas fylla rollen som tankeläsare, siare, trollkarlar eller strykpojkar.

Att polisen tyckte det var roligt att jaga är väll inte mer än mänskligt, men att agera efter vad som är lämpligast och agera smart och inte föra ett fordon i tokhöga farter med flera filbyten på en väg som inte gjord för det.

11. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hur tänker du när du skriver att polisen ska/borde följa lagen? Enligt lagen så får ju polisen, under vissa förutsättningar (som för övrigt var uppfyllda i det här fallet) bryta mot trafikregler (även andra lagar också med tanke på polisens våldsmonopol) och således följer de ju lagen. Polisen får bryta mot ungefär alla trafikregler under vissa förutsättningar. Alltså bryter de inte mot några lagar alls till skillnad mot Ghostrider-wannaben. Om det var rimligt att följa efter honom är ju en annan fråga som också kan diskuteras men som ej ska förväxlas med polisens befogenheter.

12. Khayman

Khayman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Vad är det här? Aldrig riskera livet på någon man jagar???
    Den här killen på motorcykel riskerar ju livet på en jäkla massa människor och får man inte stop på honom kommer han göra det igen och igen för att han tycker det är ballt!
    Det är synd när någon dör men den killen viste vad han gav sig in i när han körde så fort och försökte sticka från polisen.
    Polisen gjorde rätt när dom försökte stoppa honom.
    Skulle polisen inte försöka ens så skulle det ju bli fritt för idioter som den killen och då jäklar skulle du se många olyckor när andra apar efter.
    Hade den här killen inte stoppats så kunde han var orsaken till något liknande senare: http://www.svd.se/nyheter/stockholm/13-aring-dog-i-svar-mc-olycka_6287232.svd

Last edited: 23 apr 2012
  13. Khayman

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Du säger det så mycket bättre än jag :)

14. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Om du vill kan jag fylla ett helt inlägg med bilförare som kör ihjäl folk eller bilförare som orsakar dödsolyckor där de misstagit mc för moppe eller bara svänger vänster utan att blinka osv.
    Kan även hitta en drös av JO anmälningar ang förföljning och efterjakt både när det gäller bilar och mc.

Att köra för fort och/eller med ogiltig skyltning, kanske tom har man stulit hojen. Ska det brottet motsvara i att man hetsas till att köra ihjäl sig..
    Propotionsbegrepp.

Tyvärr behandlas hojåkare som kriminella, har varit med när mcåkare provoceras av polis där de antagligen hoppas att de ska bryta mot lagen.

15. Khayman

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det var ju knappast så att polisen provocerade den här killen till att försöka åka i 300km/h och sticka ifrån polisen!
    Allt är ett aktivt val från den här killen, måhända gjorde han fel val men det kan han inte svara på idag.
    Killen kanske hade snott motorcyckeln, killen kanske hade ogiltig skyltning men han valde att köra i 300 och försöka sticka från polisen som försökte stoppa en galning på vägen.
    Ja inte var det polisen som tog livet av honom när han bränner in i väggen i så hög hastighet.

16. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Om man ska tänka som dig så kan ju jag sätta mig i en bil och köra för fort, börjar polisen jaga mig så kör jag bara ännu fortare sen så kanske det går så pass fort att jag tappar kontrollen och kör in i ett träd och får svårare skador och då kräver jag skadestånd för att det var polisens fel att jag körde så fort... Sounds legit?

From my I9100 it is sent

17. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Rent juridiskt sett skall alla (även utryckningsfordon och poliser) följa trafikens lagar. Dock böjer man lite på det där och låter poliser och andra utryckningsfordon överskrida hastighetsgränserna.

Det skulle heller inte vara speciellt hållbart :P

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vadå böjer sig? Det är reglerat i lagen att de får köra "för fort". Ta en titt i TrF. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/Trafikforordningen/

Ta en titt i kapitel 11.
    Orkar du inte läsa så mycket text kan du alltid ta en titt på svaret här: http://arbetarbladet.se/torget/1.1855023-far-polisen-verkligen-kora-for-fort-utan-blaljus-pa-

Edit: råkade citera fel paragraf.

19. niklas.berggren

niklas.berggren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Joo, vid utryckning har polisen laga rätt att bryta mot trafikregler, men när man gång på gång på gång pågång blir omkörd av polisbilar som 9 fall av 10 inte är på utryckning, då börjar man undra? Sen finns det väl alltid en synpunkt om att man ska tänka på skadorna som kan åstadkommas via deras agerande?

20. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Sen borde inte poliser köra såna hastigheter om de inte klarar av det. Man har ju läst skräckhistorier om poliser (och deras bilar) som skadats av höga hastigheter.

Minns ni denna händelse för en massa år sen?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisbil-voltade-i-stockholm_3546929.svd

Jag gör ett antagande att de låg i en ganska hög hastighet.