Vem gjorde fel, mc föraren eller polisen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av maxperes, 18 apr 2012.

1. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    det händer rätt ofta att polisen kraschar men det kan beror på några saker bristfällig utbildning och inga "reptionskurser"
    hörde detta för ett tag sen 300 poliser i Stockholm saknar "körutbildning" ("körutbildning"= köra blått)

sen finns det folk som skaffar bara körkort för att få kunna söka till phs (polishögskolan) alltså har väldigt liten körerfarenhet

http://www.polisman.se/forum/viewtopic.php?t=5999 vet ej om det går läsa som icke medlem....

Last edited: 23 apr 2012
  2. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Polisen har rätt att bryta mot trafikregler även fast det inte är under utryckningskörning. Finns olika "typer" av polisbilskörning; tjänsteutövning, brådskande och trängande, ju högre angelägenhetsgraden är desto fler regler kan polisen bortse från. Det krävs inte heller att blåljus eller ljusignaler är igång för någon typ av polisbilskörning.

Jag håller med dig om att man ska göra en konsekvensanalys av körningen men det är ganska enkelt att resonera den skada som Ghostrider-wannaben kunde orsaka om han inte stoppades.

3. HEiK

HEiK Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Varför måste vissa (speciellt media) framstå MC-killen som ett offer och polisen som badguys? jag tycker det är så jävla patetiskt att det alltid skall bli polisens "fel" när det händer någonting.

Om dom hade avbrutit jakten så hade han ju kört ihjäl sig ändå.

4. modstar

modstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Håller med, en idiot utan körkort som ger sig ut i trafiken och riskerar andras liv och dom skyller allt på polisen, smart ?

5. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag tycker inte det minsta synd om killen som körde ihjäl sig. Han får faktiskt skylla sig själv.

Om någon annan hade kommit till skada så hade det varit väldigt allvarligt, men nu ser jag inga större problem. Killen skulle ha gjort fler vansinneskörningar om han inte slutat sitt liv i bommen.

Däremot är polisens agerande tveksamt. Det är väldigt riskfyllt för allmänheten att ligga i 245 km/h i tät trafik på motorvägen. Å andra sidan kan man inte släppa sådana idioter heller, för då kan de hållas helt riskfritt.

Om jag fick bestämma så skulle polisen ha rätt att med en gång preja trafikanter som vägrar att stanna. Alla biljakter innebär en risk för allmänheten och det är bättre att avsluta på ett snabbt och snyggt sätt där bara brottslingen blir utsatt för fara.

Om dessa människor visste att de blir prejade av vägen om de inte stannar så skulle de inte agera på detta sätt.

6. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Problemet ligger väl i hur man bär sig åt för att få stopp på en alltför snabb motorcyklist. Att jaga efter funkar uppenbarligen inte.
    En vägbom funkar, men med alldeles för allvarliga konsekvenser.
    Att preja mc:n slutar säkerligen också med ganska allvarliga skador på mc-föraren och pasageraren. Handlar det om en bankrånare eller en galning som just sprängt regeringskansliet och dödat nästan sjuttio ungdomar på en ö i skärgården så kanske det kan vara befogat, men kanske inte för en fortkörning.
    Frågan är: Hur får man stopp på en motorcyklist?
    I nån av Beck-filmerna byggde dom nån apparat som jag tror använde en kraftig radarsignal för att slå ut elektroniken i mc:ns motorstyrning. Tänk om man kunde konstruera en sådan "på riktigt" och utrusta polisen med.

7. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    De vet redan säkerligen att dom blir kraftigt bötfällda och blir av med körort eller körkortstillstånd ifall dom har nåt sånt när dom blir stoppade, så en sådan vetskap tror jag att dom antingen struntar i eller gasar ännu mera för att undvika att bli prejade.

Det finns ju en del märkliga lagar i olika delstater i USA, till exempel den att ifall två inbrottstjuvar blir överraskade av ägaren och en av dem blir ihjälskjuten så är det den överlevande inbrottstjuven som döms för mord.
    En annan sån lag säger att vid en polisjakt så är det den person som polisen förföljer som är skyldig till allt som händer, även om en förföljande polisbil dödar ett barn eller skjuter sjutton skott i fönstret till ett gym.
    Men det är i USA.

8. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

En inte helt oangenäm tanke att "skurken" får ta all skit eftersom det är "skurken" som genom sitt agerande är grunden till det hela och sätter nivån på spektaklet.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Man måste ju erkänna att tankesättet är korrekt. Till viss del i alla fall. Det ställer ju en hel del press på polisen att alltid sköta allt snyggt så det inte blir problem i efterhand men grundtanken att "Gör du något du inte får så tar du alla konsekvenser!" är ju rätt logisk.

Risken är att polisen aldrig granskas och en polisstat är närmare.

Men det är rätt sjukt att polisen blir belastad för saker som en brottsling gjort mot sig själv. Helt vanvettigt. Alla verkar tro att människor är idioter och är såpass lättpåverkade att man drar in i en vägbom HELT på grund av att polisen jagar efter. Folk är fullt kapabla att ta egna beslut. När de tar besluten åt det positiva håller tvekar aldrig folk. Så snart en människa tar ett kasst beslut skall däremot andra beskyllas då det då skylls på utomstående faktorer. Galet.

Summa summarum: Ge fan i att köra som en idiot och riskera andras liv så blir det bra. Att han inte ens hade nummerskyltar på säger mig att han inte hade tänkt att köra särskilt lagligt när han åkte hemifrån...