Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

1. edsbyn

edsbyn Guest

haha, komiskt va?
    Nej men som jag sa. Jag skrev det inlägget precis efter att min desire kommit in i brevlådan. Och då tycker man det är häftigt med alla widgets mm. Och då tyckte jag ju att den var minst lika bra som min 3gs med den öppenhet osv. som alla ni skriver om :P

När jag då kanske två veckor senare ville ladda ned nåra apps från app store till min 3gs, kom jag under fund med att jäkla vilken skön touchkänsla den gade :)
    Där låg min desire ljusår efter. Tycker jag då alltså. Och sen när jag jämförde nackdelar/fördelar iphone/android, så förstod jag att android inte var min grej. Iphones känsla var helt enkelt magisk när man hade vant sig vid android.

Men om android kan använda gpu:n i sin nästa version av android. Så måste man tänka efter.

Men just nu rockar iphone 4 :cool:

2. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Sälj Desiren, blir värd mindre ju längre du väntar.
    Hoppas du blir nöjd med Iphone 4.
    Valde mellan Iphone 4 och SGS, valde den senare pga ett antal skäl som gör den bättre för mig. Touchen är lika bra på båda.

3. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Visst. Det driver utvecklingen vidare, men det tillför inget nytt. Det var inte Apple som utvecklade multitouch, inte ens knipzoomen, de har inte hittat på en enda av alla de saker de gjort, det enda de gjorde var att lägga in det i en mobiltelefon och patentera det för mobilt bruk.

4. edsbyn

edsbyn Guest

Du tror att du vet mycket du.
    Du har ingen källa på det du skriver så ingen (i alla fall inte jag) tror dig.

5. edsbyn

edsbyn Guest

Jo men jag måste ha den tills fyran släpps i sverige. Ska bort på landet nu ett tag så då är det bra med en portabel surfmaskin. Så behåller den ungefär tre veckor till :P 3gs:en sålde jag för en vecka sen.

6. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Multitouch-tekniken fanns åtminstone 1982 och pinch-to-zoom kom 1983, båda innan Apple lanserade sin första Macintosh.

Uppenbarligen fungerar Apples propaganda rätt bra när folk tror att de uppfann teknikerna med iPhone, trots att den första kom runt 25 år efter teknikerna skapades.

Ett exempel på källa hittar du här. Det torde vara enkelt att hitta fler med Google.

7. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ok mina 2c om Apple och iphone.

Vad har Apple för affärsmodell? Jo, de väljer att "tänka annorlunda". Precis som Google så har företaget en kultur av att prova nya ideer och se hur långt man kan ta tekniken. Deras modell bygger på att de konstruerar dyra men bra produkter. Deras datorer t.ex kostar mycket mer men ger en högre kvalitet både på hårdvaran och mjukvaran. Dessutom lägger de en mycket stor vikt vid designen. Apple har några av de bästa designers som finns.
    Allt detta har gett dem en trogen skara användare. Men det finns nackdelar med företaget också.

Precis som alla andra företag eller nästan mer, drivs de av att tjäna pengar till sina aktieägare. De väljer att ha en stenhård kontroll på hårdvaran och mjukvaran. De gillar att "låsa in" produkter och tjänster för det ger dem stora inkomster. Pengar som de behöver för att kunna klara forskning och utveckling. Jag skulle säga att en stor del av deras framgångar senare år beror mycket på Microsofts misstag. MS har inte förnyat sig på ett bra sätt och de har inte haft några alternativa planer. Det kan man se på deras misslyckande med mjukvara för mobila plattformar.MS har helt enkelt inte en kultur av att "börja om och tänka nytt".

iPhonen var en mycket stor framgång för Apple. De tog deras nya operativsystem OSX och kombinerade det med en mobil. Där valde de att använda det bästa som marknaden kunde hitta. Telefonen blev dyr men bra. Den blev så bra att den sålde massor även att den var relativt dyr. Detta blev något av en chock för mobilbranchen som precis som MS var splittrad och fokuserade mest på att få ner tillverkningskostnader för sina telefoner. De operativsystem som fanns var mest lämpade för att ringa med och inte att användas som handdatorer. Detta ändrade iPhone på.

Apple arbetar med att hämta in tidigare koncept och förfina dem. Så iphonens multitouch är inte en apple uppfining. Det har funnits tidigare. Så är det med de flesta Apple "innovationer". Vad är det då som gör att det blir en så bra känsla på "touchen" på iPhonen. Jo det är kombinationen av en bra skärm med en bra digitazer. Ett OS som är bra på grafik och att operativsystemet har stöd för ett GPU accelererat GUI. Så är du ute efter den känslan på din mobil så är iPhone till dig.

Fördelarna med Android är många med främst är det den höga takt som nu hårdvaran och mjukvaran utvecklas. Jag tror att det kommer att bli svårt för Apple att stå emot Android när Google kommer med nya saker hela tiden och tillverkare av hårdvara strider med knivar om vem som kan tillverka mobiler som både är prisvärda och kraftfulla. Det främsta vapnet Android har är öppenheten och sättet på hur mjukvaran utvecklas. Nackdelarna är att det blir inte en "totalupplevelse" på samma sätt som iPhonen kan erbjuda.

8. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag har inte sett dig källange något för dina påståenden. Betyder det att ingen (iallafall inte du själv) tror på dig heller?

9. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker jämförelsen mellan SGS och iPhone är som jämförelsen ärter och morötter. Visst, båda är grönsaker men är man sugen på morotskaka använder man inte ärter och gillar man ärtsoppa bättre, ja då passar morötter dåligt.

Själv gillar jag morotskaka bättre, för det är mycket godare och således bäst. Men gillar man ärtsoppa kan man ju sitta där med sitt äpple.

10. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Äpple-paj då? Om man gillar det? Jag tycker Android är mer som en buffe. Och iPhone som a la carte.

11. edsbyn

edsbyn Guest

Tyck vad ni vill om att android är buffé mm.
    Jag håller fast vid att iphone ger dig som enskild individ den bästa användarupplevelsen.

12. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    I dagens läge är jag böjd att hålla med. Jag anser dock att priset (att bli låst till Apple) är för högt. Android är en öppen plattform, vilket ger en frihet som iPhone förmodligen aldrig kommer uppnå.

13. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Står du fast vid att Apple uppfunnit saker som multi-touch, pinch-to-zoom etc också, och att det är andra som har noll koll som du sade?

Om du gör det får du gärna bemöta de fakta jag lagt fram. Om du inte gör det, varför har du då mage att påstå att andra har noll koll?

Last edited: 17 jul 2010
  14. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Ett av de bästa inlägg jag har läst på länge.
    Bara tummar upp.

15. edsbyn

edsbyn Guest

Jag blev helt enkelt chockad och kunde inte tro att ni skrev att detta fanns på 90 talet som används i dagens moderna samhälle. Om denna teknik fanns på 90-talet så kan man ju undra hur det kommer sig att apple var först med att använda den på en mobil plattform 20 år senare. Det kan väll knappast vara möjligt.

Ni skriver ju att pinch to zoom fanns på 90 talet. Kan ni ta fram en film på detta? Skulle vara kul att se, om det verkligen stämmer.

16. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Du, det finns folk (ynglingar) som på fullt allvar tror att fildelningen kom med internet.

17. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Wikipedia har en ganska bra artikel om multi-touch. Finns källhänvisningar i artikeln också.

Det är rätt begränsat med videos från före "internet-eran". Film på nätet var inte att tänka på när jag först kopplade upp mig på informationsmotorvägen. :P

18. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vaddå? var inte iPhone först med allt?

19. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Det är vad Jobs et al vill få oss att tro. Dom tror på det så mycket så att dom struntar i att betala licensavgifter när dom nyttjar andras patent...

20. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Dom vill nog gärna tro det. Och det roliga är att dom lyckats övertyga en hel hoper anhängare att det är sant också.

Det enda jag kan komma på som dom verkligen uppfunnit är ju en mute-knapp som effektivt dödar alla samtal på iphone 4. Det är bara att hålla telefonen i vänster hand så slocknar all trafik och det blir tyst.