Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

1. Danne980

Danne980 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

En sak som iaf är säker är att Android har ett bra plus genom att det finns ett forum (swedroid) där det är bra nivå på inläggen. Sakliga och trevliga. Plus till er! Jailbreak är betydligt enklare än root i min mening. Med spirit är nog det svåraste vid en jailbreak att träffa ikonen på skrivbordet :) Uppgradering av firmware är också betydligt enklare på iphone (officiell app gör också att garantin inte voidas).
    2 dagar kan vara liten tid men jag har faktiskt lagt ner ett antal timmar.
    Som någon skrev tidigare så är pinch to zoom betydligt bättre implementerat på iphone. Det faktiskt ett ganska bra exempel på varför jag anser att iphone är bättre. Pinch to zoom funkar på android bara i vissa program och inte optimalt. Kännslan med iphone är att man vet hur och att zoomen fungerar även om man är i en helt nytt app.

I dag av någon anledning kunde jag inte backa ur market programmet med home knappen, vilket det 1 timme senare gick hur bra som helt att göra. Jag fick dra ner top menyn och välja task killer och slå av programmet via detta. Sånt här är fruktansvärt störande för mig på en telefon. På en dator kan jag accepera det men när jag sitter i telefonen och försöker ringa saknar jag min iphone där jag bara höll in homeknappen och sa vem jag ville ringa till, väldigt väl fungerande röststyrning. Röststyrning är en funktion som jag i vanliga fall med tidigare telefoner nästan räknat som en gimmick. Men apple implementerade en funktion som gjorde att jag använde den nästan dagligen.

Ett plus till android är programmet vem ringde och funktionen i programmet eniro, där man på mycket bra sätt kan lägga in nya kontakter där även addressen följer med (eniro).

Stegandet fram och tillbaka i texter med piltangenterna fungerar inte lika bra som på iphone där man lätt kan flytta sin markör med ett finger.

2. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helt ärligt, varför i hela världen sitter ni och argumenterar om att iPhone är bättre, jämför med desire osv. i ett forum för galaxy s? Dessutom utan att kunna jämföra objektivt.

Tycka vad man vill får man, men om man i sin jämförelse inte ens nämner skärmen så tvivlar jag starkt på att man äger en galaxy s.

Last edited: 13 jul 2010
  3. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Jag har haft alla tre telefonerna du nämnde, och jag måste säga att Samsungen är bättre än de andra två tillsammans på alla sätt och vis. :cool:

4. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Väl talat, kudos till en ärlig konstruktivt inlägg :cool: Jag föll faktisk för skärmen på Galaxy S när jag bestämde mig att köpa den :)

5. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag blir alltid glad av att läsa nyanserade inlägg som detta. Ingen onödig fanboyism, bara objektiva konstateranden.

Angående den snarlika designen i SGS... till en början var vi oerhört skeptiska till designen, då den liknar iPhone alldeles för mycket, men allt eftersom veckorna har gått och vi har pillat med vprt recensionsexeplar så har vi insett varför Samsung kan ha valt att gå den vägen (som många har varit inne på här på forumet förut); för att helt enkelt göra övergången från iPhone till Android så smidig som möjligt.

Det är många som går från just iPhone till Android, och SGS kan nog kännas som ett naturligt mellansteg för dem. Att SGS sedan har en alldeles fantastisk hårdvara gör förstås inte saken sämre heller.

6. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Jailbreak funkar inte i praktiken. Jag har gjort det många gånger med min iPhone 3GS. Och gett upp igen. Den ger upphov till craschar och osäkerhet. Du bryter förstås produktens garanti. Och Apple jagar sätt att täppa hålen vid VARJE enskild X.X.X-uppdatering. Du ger dig in på en kontinuerlig katt och råtta-lek under hela produktens livstid. Och om du förlorar, eller i de perioder, som du hamnat utanför jailbreaken, så gör det dina köp på Cydia bortkastade. Jailbreak är ett elände.

Det var som en lättnad för mig att komma till Android. Inget mer av det gamla skitet. Men visst finns det saker jag saknar från iPhone. Underligt vore annat. Men i huvudsak är det en (ovanligt användbar) leksak under pappa Steves personliga överinseende.

7. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Därför att tråden handlar om hur man uppfattar bytet mellan iphone och galaxy S. Om du inte tycker trådens ämne är bra så klicka på en annan tråd. jag försöker vara objektiv i min jämförelse. Det finns fler saker som jag tycker är bra med Galaxy, skärmen är en av sakerna. Jag anser dock att med så här bra telefoner så är det lättare att tala om vad man INTE är nöjd med. Jag kan mycket väl ändra uppfattning om ett tag men just nu så är känslan att jag bytt ner mig.

Jag kanske passade precis i målgruppen för iphone (eller iaf för en jailbreakad iphone), men för min del var den klockren. Jag satt ofta och pillade med den så pass ofta att min sambo störde sig ganska mycket på den (har faktiskt haft 2 st en 3G och en 3GS). Känslan efter rejält många timmars användande var riktigt positiv. Det jag saknar mest var att slippa allt strul. Det bara funkade. I dag har jag som tidigare nämnt att home knappen strulade. Andra saker som jag inte nämnt är att jag haft stora problem att få galaxyn att få kontakt med min pc via USB (!!!). Jag får stoppa i den ett antal gånger och efter allt från 2 till 10 gånger dyker den upp. När den senare gör det så börjar jag kopiera över några mp3 ljudböcker. Den lyckas kopiera kanske 10% sen bryter den. Kanske en bagatell men när man satt den på att flytta över dessa böcker till sd kortet och sedan gått och äta för att detta skall vara klart tills man ska åka till jobbet är det helt klart störande. Det medföljande samsung programmet funkar inte alls. Först så lyckades den hitta telefonen men alla saker som det skulle kunna göra misslyckades och jag fick felmeddelande "telefonen stödjer ej detta" eller något liknande. Nästa gång står det bara väntar på anslutning fast jag via explorer kan komma åt telefonen. Allt sammans små skitsaker men helhetskänslan är att det inte är en kvalitets produkt. En dåligt implementerad funktion är bara snäppet bättre än en icke implementerad funktion.

Har jag fått ett måndagsex eller är allas så här?

@cmlewan:

För mig funkade jailbreak toppen. jag har hjälpt en kompis med hans jailbreak och han har faktiskt en lite ostabil lur nu. Jag har själv aldrig några stora problem. Självklart är det en katt och råtta lek. Men vad är det inte med Android då? Man bryter garantin om man använder ODIN vilket är enda sättet att byta firmware, på apple kan man iaf göra det. Om du rotar bryter du garantin, vilket jag anser är att jämföra med jailbreak. En fördel kan jag se och det är att på Android så försöker man inte lägga in spärrar mot rooting i de olika firmware som släpps(?). Därimot en STOR nackdel på Galaxy är att om man byter firmware i dagläget så finns det ju inget sätt att återställa telefonen då orginal firmwaren inte går att få tag på. På iphone lägger man bara in nyaste så är den återställd.

8. NickeW

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Poängen med tråden är som sagt att diskutera övergången mellan iOS och android, inte hävda att android gör allt sämre.

Det är ju fullt möjligt att du haft otur och fått ett mindre bra exemplar. Men det krävs mer arbete av dig att få användarupplevelsen som du vill på android.
    Jag anser inte att man är objektiv när man tycker allt är bättre på en 3gs eller 3g, även totalt irrelevanta saker. Att du tycker det du är van vid på din iPhone är bättre förstår jag men...

Att bli upprörd över att Android som OS är uppbyggt på det viset att det själv tar hand om att stänga program känns väl lite märkligt. Är väl knappast varken en fördel eller nackdel kontra iOS och inget att uppröras värst mycket över heller. Upplever du stora problem med detta finns det bra lösningar. Du får det att framstå som en anledning att inte köpa Galaxyn. :)

Jag anser att pinch to zoom flyger fram på Galaxy S och är mycket snabbare och skönare än på iphonen. Scrolling i webbläsare är rappare och skönare, inte lika mjukt-långsamt utan snabbt helt enkelt. Men detta ÄR subjektiva saker.

Visst finns det detaljer som saknas i android jämfört med iOs (t.ex. textredigering som är jobbigt på galaxyn), men det gäller ju åt båda hållen.
    Sen kan jag inte förstå varför du lägger så mycket pengar på en telefon med, ett i ditt tycke, sämre os när iphone 4 releasen är om hörnet.
    Lite eget ansvar har man när man införskaffar prylar tycker jag nog, det går ju att känna och klämma innan man köper.

Galaxy S är nyss släppt, det finns inga officiella mjukvaru-uppdateringar. Allt blir inte perfekt direkt, inte heller på världens bästa äpple fungerar allt perfekt direkt utan de måste också uppdatera. 2.2 är en ganska stor uppdatering av Android...

Poängen är att det i slutändan inte är speciellt konstruktivt att argumentera emot det vi gillar med android här på Swedroid då du bara kommer få svar av denna typ...
    Vill du däremot ha goda råd finns det många duktiga personer som kan hjälpa till, men kan du allt redan så är det nog kört.

Det här är en Samsung-produkt med android som os, Samsung försöker göra
    det till sin produkt genom att lägga till en del funktioner och ett UI. Jag gillar inte det och kör det inte själv. Kanske skulle du testa alternativen, kanske passar även dig bättre :)

9. Pelle10

Pelle10 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan man även köra denna på en gammal Magic? Jag hittar inte Iphone skin, bara standard, HTC eller Light? Pelle

10. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för ett bra svar, jag har några invändningar:

Jag tycker inte att allt på Android är sämre. Men jag tycker flera viktiga punkter är det. Jag köpte Galaxyn för att jag var nyfiken på android då det har mycket bra kritik. Planen var att testa den och om jag inte gillar den så köper jag iphone4 (badade med min 3GS så alternativet att fortsätta använda den funkade inte). Hade jag inte läst så många lovord om denna telefon så hade jag väntat. Det är en del av det jag stör mig på, det låter som att telefonen är briljant men jag snubblar över problem hela tiden. Och det är inte bara olika sätt att göra en sak utan verkligen trasiga eller riktigt dåliga funktioner.

Tyvärr kan jag inte sluta bli besviken på telefonen och även om det inte låter så i mina frustrerande meddelande så försöker jag verkligen. Jag jobbar natt och ska igentligen sova nu men jag tänkte att jag skulle kolla om det blivit något nytt svar i denna tråd. Gick och lade mig i sängen ca 4m (+1 grov vägg) från min dlink router. Den får kontakt men timar ut vid minsta lilla sidvisning i webläsaren. Jag blir förvånad och går ut till routern med telefonen 15cm i från routern så har jag 2 av 3 streck på wi-fi mätaren... fast att surfa går knappt alls iaf... Min iphone gick jag runt huset med och surfade men full mottagning i sängen (och än viktigare med riktigt bra hastighet).

Vilka av mina poänger är irrelevanta?

Pinch-to-zoom testade jag lite mer i natt och huvudproblemet jag har med det är att det inte alltid fungerar. Som tex i webläsaren opera. Det andra problemet jag nämnde angående det märker jag tydligt i maps. Det är kanske besläktat med dålig mottagning. När man zoomar så blir kartan större och mindre men inte förrens någon sekund efter att man släppt zoomen så får man se detaljerna.

Sen mitt problem med usb anslutning tycker jag är riktigt allvarligt, det är ju inte direkt så att usb är något nytt och spännande. Det verkar i dagläget som att jag får köra via kortläsare in på sdhc kortet.

Sen kanske jag är dum som jämför den mot 3gs som igentligen redan började optimeras via iphone 2G(?). Och galaxyn är 2v gammal.

Självklart finns det riktigt trevliga saker med telefonen. FM Radio saknade jag på iphonen (jobbar långa pass och att streama var inte aktuellt för då skulle jag snart ha slut på ström). Widgets är också trevligt. Kontaktboken har jag inte satt mig in i så mycket men den verkar riktigt bra.

11. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Angående ditt USB-problem: har du testat att slå på applications/development/USB debugging?

Det är en vanlig fix. Håller med dig fullständigt om att det är kass att det är så mycket krångel med att ansluta Samsungs telefoner till datorn.

12. NickeW

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, förstår att det kan vara frusterande om man upplever mycket problem. Som sagt, verkar som att du råkat ut för mycket av det sämsta telefonen har att erbjuda.

Wifi problemet du pratar om har iaf inte jag. Har två lättbetongväggar mellan mig och routern i ett rum plus garderober och annat, har ett streck kvar, ibland försvinner det en sekund och då tappar jag uppkopplingen förstås annars har jag rappt och bra internet trots ett streck.

Kolla detta http://www.androlib.com/android.application.org-wahtod-wififixer-qwn.aspx

Eller läs igenom detta http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=717829

Mmm, men det är för att själva webbläsaren inte har stöd för pinch-to-zoom. Anledningen är väl att den är riktad mot det segment android-lurar som saknar pinch-to-zoom. Du får inte se det som ett problem utan snarare som mångfald :)
    Testa Dolphin HD istället, t.ex.

Har du inte det fenomenet på Iphone? Aldrig testat maps på en iphone. Beror så vitt jag vet iaf på att den laddar data från google och att det tar en stund att ladda detta, skulle ta mycket plats att ha allt sparat på telefonen...

Samsung KIES är ren skit, jag håller med. Jag gjorde så att jag installerade det, lät den installera alla drivrutiner och tog bort programmet sen. Nu fungerar det klockrent. Kör iofs Vista, vissa har tydligen ett elände att få det att fungera.
    Får nu upp en ruta på telefonen där jag aktiverar usb-överföring sen är det bara tuta och köra.

Ja... ;) Nä men allvarligt talat så tror jag mycket av det som krånglar kan komma att fixas i uppdateringar. Inte allt, det tror jag inte, men är man beredd att roota och pilla lite så kommer man ha en fantastisk pryl. Om inte kommer nog Samsung ha fixat mycket inom ca 2-3 månader.
    Se också potentialen i Android, iPhone har nått kulmen av sin potential och slåss lite mot sina egna demoner (flash, öppenhet-iTunes) medan android fortfarande utvecklas i rasande takt, det letar sig ut fler och bättre apps/funktioner hela tiden.

Om du verkligen vill ge telefonen en ordentlig chans skulle jag föreslå att du rootar eller åtminstone flashar en nyare version av firmware men då är det ju värre med att lämna tillbaks den...

13. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Precis, och därför undrade han varför folk diskuterar DESIRE (som varken är iPhone eller Galaxy S).

14. edsbyn

edsbyn Guest

Jag tror inte att androids market kommer att bli större än app store. Skapar man till android så måste man skapa en app som ska passa till alla plattformar som finns idag, dvs hur stor skärm, processor mm. Det är helt enkelt enklare att skapa till iphone därför att man inte måste optimera den till olika skärmstorlelar mm. Om det skulle vara så att market blir större så orkar inte jag vänta ett antal år tills det händer. Om den blir större om några år har man ju ändå köpt en ny mobil. Men ska man ha samma mobil i fem år så kanske man ska satsa på android: ) jag gör så att jag köper den som är bäst för stunden, inte för att den kan bli bra om tre år.

Sen skriver du att iphone får en ny updatering varje år, vilket är helt fel. Under året släpper apple några mindre uppdateringar som är diverse buggfixar, men även vissa nya features.

Sen skriver du att man kan använda den som flashdisk, det fattar inte jag varför man ska ha det till på en mobiltelefon. Jag använder min mobil som musikspelare, surfmaskin, och lite spelmaskin. Inte som flashdisk. Men köper du en telefon för att använda som flashdisk så är det upp till dig.

15. NickeW

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaja, iPhone är mycket bättre. Kila vidare till det forumet nu. Rubriken här är "Vem har gått från iPhone till SGS som jag". Centralt här är ju då att man åtminstone äger en SGS?

16. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag tror mig veta och förutspå att Android Market kommer att bli världens största. Den har kommit redan till vad hälften av vad som finns i appstore och växer med högre fart än appstore fortfarande. Google är mycket rikare än Apple. Dom köper upp till och med programutvecklare till iphone. Dom köper ny teknik varje år med någon miljard. Iphones OS var inte såhär bra fast den har funnits riktigt länge, ända sen ipod touchens start. Ios har då funnits i minst 3års finslip och appar.

-----------------------------------------
    Sent from my Samsung Galaxy S with Android 2.1 using the Tapatalk app.

17. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack till NickeW och Sneaky för bra tips/support, ska kolla in era tips.

USB fixen gjorde ingen skillnad alls, byte av usb portar funkade inte heller :( [​IMG]

Konstigt nog kommer det upp i windows att den lyckats installera en ny enhet. men sedan finns den inte under "computer", i enhetshanteraren har den dock skapat flera olika enheter.
    Det verkar som att i dag är en dag UTAN usb anslutning... hoppas i morgon är bättre.

18. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

19. NickeW

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jadu, kanske testa installera drivrutinerna igen separat?

Drivrutiner

20. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Nej, större är mycket möjligt att den inte blir fast storleken bryr jag mig mindre om. Det som är väsentligt för mig är vad man kan göra med apparna och det är den utvecklingen jag syftade på. Det var dock inte det jag baserade mitt köp på så utvecklingen talade mest om Android i stort. Telefonen jag köper är bra idag så du behöver inte oroa dig för jag inte skulle ha en bra telefon nu. Som sagt finns det appar jag vill ha som är unika för båda telefonerna så jag går miste om saker oavsett vad jag väljer.

Vad gäller utveckling är det självklart att det blir mer jobb att anpassa till fler olika hårdvaror (du har dock fel i att man inte behöver göra det på iPhone för ändrar man inte UI:t på en app ser den suddig ut på 4:an, det är mest hur mycket jobb det blir som det handlar om). Det finns dock en anledning till varför majoriteten av utvecklarna i de undersökningar jag sett säger att Android har störst potential.

Du har rätt i att det fanns vissa features i uppföljarna men jag tycker inte det var på den nivån att man kallar det en "major update" vilket Android-versionerna är. Android-telefonerna har ju också små uppdateringar från tillverkarna men de räknar jag inte heller med.

Hur kan man inte förstå vad man skulle använda flashdisk-funktionen på en telefon till? Ifall det inte framgick så är det för att spara filer (framförallt större sådana) samt förflytta dem till andra ställen. Att du vrider det till att man köper en telefon bara för att ha den som flashdisk är en tydlig straw man och hör inte hemma i seriös diskussion. Det är på samma oseriösa nivå som om jag skulle säga att du skulle köpa något annat än en mobiltelefon eftersom du inte nämnde att du använde din mobil som telefon. Ska det vara en sådan nivå tycker jag vi lägger ner här och nu.

Jag försöker dock inte övertala dig till något, jag argumenterar mest eftersom du påvisar en attityd där du inte ens försöker förstå något. Jag startade med att nämna positiva saker från båda sidorna men din argumentationsteknik gör att det känns meningslöst med att hålla en sådan ton eftersom du försöker vända precis allt för "motståndarsidan" till något negativt.