Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

1. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Hej! Jag har också sämre Wifi i min SGS än i 3GS. Men det handlar om ca 20 % sämre. I tidigare gränslägen, så funkar det inte längre. Men större än så är inte skillnaden i mitt ex. Jag har alltid alla pinnar om jag är i samma rum som routern.

Pinch-to-zoom funkar inte i Opera Mini till iPhone heller. Precis likadant.

2. cmlewan

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Steve Jobs skröt ju på senaste keynoten (där iPhone 4 presenterades) med att bara 5 eller 10 % (har glömt vilket, tror det förra...) av apparna avvisades. Så det förklarar nog i sammanhanget i stort sett inget.

3. cmlewan

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Hm, antalet appar på iPhone har drygt dubblerats sedan i höstas (november). Antalet appar på Android har nästan tiodubblats sedan i höstas (september). Det känns för mig ganska givet att Android Market kommer att vara störst när året är slut. Accelerationen är så enormt mycket högre. Källan: http://www.mobil.se/nyheter/Snart-100-000-appar-pa-Android-Market-1.365194.html

Last edited: 13 jul 2010
  4. Danne980

Danne980 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om man tänker ett steg längre så förstår man att det igentligen inte är i själva sållande av apple som de försvinner. Hade inte "filtret" funnits där så hade det sänts mångdubbelt fler appar till appstore. En viss typ av utvecklare försöker inte ens, de är DE som står för en stor del av Androids apps. De står inte för så stor del av kvaliten dock. I dagläget känns det för mig som att Android har bäst appar (knappt) men iphone klart bättre spel.

Ett plus till Galaxy vs iphone är headsetet. Det är nog det jag testat som passat mig bäst. Lite synt att man inte har någon play/paus knapp och låtbytes knappar på dem. (Iphone fjärr med funktion även i spotify och dessa lurar hade varit perfekt)

5. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det här är bara dina amatörmässiga gissningar. Har du nån referens eller fakta att länka till för ditt påstående ?

Återigen pratar du strunt och utan att kollat upp fakta. Det här är mångdubbelt smidigare och funkar bättre är din iFone fjärr :

Det känns nästan pinsamt att bli "uppläxad" i vårt eget forum av en sk. fd. iFone Fanboy men din ton har exakt det dryga karaktär som försiggår på macworlds forum var man blir idiotförklarad så fort man säger nåt negativt om iFone. Du har nu verkligen fått utrymme för att kritisera vår fina Galaxy S och vi har besvarat dina anklagelser konstruktivt och sakligt men nu börjar det likna trollning från din sida.

Om du är så stor iFår och gillar så mycket din iFone, varför i helskotta köpa en så pass "underlägsen" mobil som Galaxy S när du tydligen ej trivs med den ? Varför har du inte köat för en iFone 4 istället ?

Du kanske tror att vi är nån sorts snälla "idioter" men om du har nu gått över till android så försök läs på hur systemet fungerar innan du spyr galla över mobilen.

6. Ruscam

Ruscam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Denna telefon måste det vara något fel på för i våran butik surfar vi på Wlan på minst lika stora avstånd som med Iphone, laptops m.m

Kanske samma här att du fått en trasig telefon då du verkar försökt med det mesta. Har aldrig haft problem att montera någon android mot någon dator. Enda gången var första gången jag anslöt en telefon och missade att man skulle dra ner listen och trycka på montera :o

7. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag också ställa mig bakom tesen att det troligen är något fel om man har sådana erfarenheter med Wi-Fi och USB. När jag har kört Wi-Fi har det gått klockrent i hela huset och ute på gården, samt att jag varit i en hörnlägenhet i ett bostadshus och hittat 7 Wi-Fi-nätverk med bra signal nog att använda. Man kan nog utgå från att det som ligger längst bort av dem inte bara var en vägg bort.

USB har jag inte heller haft något problem med, tvärtom har det gått väldigt snabbt och enkelt, både vid överföring av många små filer samt vid riktigt stora sådana.

Den telefonen bör således bytas ut då den måste varit DOA.

8. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Fast nu är det du som är drygast i tråden. Han har ju förklarat att han testat båda för att han trodde att android skulle vara bättre, men det passar honom inte, och han tycker mer om Iphone efter en jämförelse. En fanboy hade bara avfärdat android som skräp rakt av och det har han inte gjort.

9. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag håller med dig här sneaky. Så länge inläggen är nyanserade och inte rakt av negativa mot allt som har med android att göra så får man ju absolut tycka som man vill och skriva det också.

10. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har också mycket sämre wifi mottagning med min Galaxy S än med min iPhone 3GS. iPhonen fungerar i hela huset och ser fem av grannarnas nät. Galaxyn fungerar inte ens i hela huset och ser inget av grannarnas nät. Har fått den utbytt men det gjorde ingen skillnad. Så nog är det sämre allt, två bekanta som också har Galaxy och har samma problem.

11. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är nog bara sunt förnuft.

Så där ser absolut inte mitt medföljande headset ut. Jag skrev ju just att jag gillade headsetet till galaxyn MER. Det där ser ut att höra till någon Sonyericson?

Jag ber om ursäkt för att du uppfattat det så, jag har varit lite frustrerad på telefonen. Men det är faktiskt inte bara jag som har dessa problem. USB problemet

Det jag funderar på med wifin är om den fungerar bättre om man har ett G nät, jag kör N nu och vill helst inte byta ner mig då jag har mina vanliga datorer via trådlöst också.

Jag tror jag ska prova att få den utbytt innan jag har lagt alltför mycket tid på att tweaka den. Kan vara ett måndags ex.

Last edited: 14 jul 2010
  12. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tänkte testa dessa nu och kommer på en sak jag reagerade på vid installation av kies. Jag trodde det hade låst sig vid installationen för att det tog helt plötsligt en väldigt lång tid när jag trodde det skulle vara klart. Kan ha blivit något fel där kanske. Nu när jag avinstallerar verkar det ha blivit något liknande. Än så länge har det tagit typ en kvart och jag har en i7 cpu @ 4GHz.

Jag verkar vara den enda som gillar kies, alltså att jag gärna skulle vilja använda det. Jag har fått väldigt många konstiga kontakter och skulle gärna redigera dem via kies.

13. Androido

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, det är en SE MW600 Bluetooth stereo headset som fungerar utmärkt med Galaxy S och du kan även styra den inbyggda musikspelaren och Spotify med. Det det var ett tips för dig ifall du ville ha ett bättre headset än det följer med samsungen;)

Ja, det var inte heller meningen att vara dryg eller oförskämt mot dig men jag har också drats med lite för mycket i diskussionen och det kändes lite macworlds forum nivå ( och där försvaras allt som är Apple med rabiat envishet).

Visar du ödmjukhet så får du tillbaks lika vänliga svar och hjälp här är jag säkert på.:)

Har du testat din Galaxy S hos nån vän mot hans trådlösa nätverk eller mot öppna hot-spots och kollat hur wi-fin fungerar där ?

Har du testat byta frekvens kanal i din router ? Ibland kan vara så att många i grannskapet kör på samma kanal ( typ 6, 5, 8 osv. ) och dem stör ut varandra och det försämrar din mottagning. Byt kanalen mot en udda kanal som 9 eller 11 eller så och testa igen. ;)

14. Androido

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kände på mig att jag missade ditt inlägg och du vill köra jämförelse leken så låt se vad iPhone saknar som dem flesta smartmobiler hade i åratal :

1. Bluetooth filöverföring- du kan ej dela med dig dina bilder, musik eller andra filer med din iPhone ( det kunde även dem första färgmobiler att göra )

A2DP är inte riktigt implementerat så det kan lagga när du spelar spel eller video,
    AVRCP (BT fjärrkontroll ) funkar inte fullt ut,
    Det mesta av Bluetooth tjänster funkar inte ens med en Mac dator !

2 Filstöd- Du har inte åtkomst till dina interna mappar,
    Har ingen Java stöd,
    Kan ej spela upp DivX, XviD, FLV, MKV
    Kan ej hantera komprimerade (ZIP )filer och Apple tillåter inte ens att någon app ska kunna göra detta

3. Gränssnittet- Kunde ej byta bakgrundsbild tills iOS 4 ( och ägare av 3G är lämnade i sticket här)
    Kunde ej sätta egen mp3 ringsignal ?
    Inga rörliga bakgrundsbilder
    Multitaskning är inte riktigt sådant utan bara fryser apparna tills du återgår till dem ( förutom Apples egna appar som kan multitaska på riktigt )

Övriga brister- ingen USB anslutning bara Apples egen laddanslutning som gör att du kan glömma ladda den med dator hos kompisen ifall du inte har med dig sladden.
    iPhonen är oanvändbar tills du aktiverar den genom iTunes, och om du inte har dator då är det kört för dig
    Har inte du iTunes så kan du gömma att iPhone syncar med din dator eller att du kan uppgradera mjukvaran i den
    Har du inte konto hos Apple ( länkad till ditt betalkort ) då kan du glömma att köpa appar i appstore som kostar pengar

Ja, det är bara ett litet axplock varför vissa väljer andra plattformar, bl.a. android, för att komma ifrån dessa begränsningar. Det är inte lätt när man kommer från ett sådant system att plötsligt behöva trixa och fixa med sin mobil men det är för det mesta ett tillval och du kan använda din android lur direkt utan att behöva modifiera någonting.

Men du har ändå Friheten att göra mycket med din android lur utan att behöva fråga Steve om tillstånd och det är därför de flesta av oss valde android OS.

15. cmlewan

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Det är bara ett axplock, ja. Några till:

Alla Wifitrackers kastades ut från App Store i början på året.
    Ingen WiFi-hotspotfunktionalitet.
    Youtube är riktigt LQ på 3G-nätet. Ser hemskt ut. Stort sett oanvändbart. Inga appar tillåts som kan spara Youtube-videos lokalt.
    Man kan inte ladda ner program större än 20 MB på 3G-nätet.
    IM (chat-program) ingår inte i iPhones multitasking-funktionalitet.
    Inga standard 3G-videosamtal.
    Appar kan inte kommunicera med varandra öht på själva telefonen. Bara över nätet.

16. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu tycker jag ni verkligen väljer sida. Kändes inte riktigt rättvis.

Det finns saker i era poster jag håller med om. Filstödet och att inte apparna kan kommunicera med varandra. Videosamtal är för mig helt oviktigt (testade det en gång på min tidigare telefon). Blu-tooth kan jag inte uttala mig om då jag inte använt det, skicka filer går med jailbreak är jag ganska säker på och till headset så tror jag nog det funkar nog så bra.

Hur kan man med android vilka antingen har 150MB lagringsutrymmer eller stallar (galaxy S) beklaga sig över att iphone inte kan ladda ner större appar än 20MB via 3G? (Finns så klart sätt att lägg kringå dessa 20MB också) hur många android appar finns det som är över 20MB? Asphalt5 och navigator programmen? Sen kan man ju fråga sig VARFÖR man har en sådan begränsning? Finns det någon annan anledning än att skydda användaren från chockräkningar?

Allt annat fixas lätt med jailbreak som är betydligt enklare och säkrare än rootning/flashning av android.

Jag tror inte NÅGON som är insatt skulle välja GalaxyS lösning med anslutningarna. Kolla runt litegrann på tillbehör så ser man ganska snart att Iphone med sin anslutning som kan användas till dockor där man får ut både ljud och laddning är betydligt snyggare och smidigare. Sen kan man ju fråga sig om att de vänner man inte har som inte har en iphone laddare/dock verkligen har en microUSB eller vad de heter. I Dagläget tror jag det är färre som har en sådan (jag hade aldrig sett en tidigare iaf).

Det är väldigt konstigt att man kan rättfärdiga lite "fixande" med sin Android för att få funktionalitet samtidigt som man absolut INTE får räkna med jailbreak funktioner till Iphone, vilket vilken 5 åring som helst klarar nu. Speciellt med tanke på att det är nästan ännu lättare att återställa iphone efter ett sådant ingrepp vilket just nu inte verkar gå med GalaxyS.

Till positiva saker: Jag börjar gilla skärmen mer och mer, men det är framförallt inte upplösningen utan svärtan. Har en KURO G9 tv där svärtan skall vara riktigt bra, jag önskar den var nära svärtan i denna telefon. Ljusstyrkan ute och är också trevlig, fattar dock inte varför den inte kan justera sig automatiskt som Iphonen. Har ju ställt ner den när jag är inne och i går när jag kom ut i solen såg man knappt något och ska då försöka justera upp den?

Saknar blocket app väldigt. Använde den för att köpa saker till mina bilar och då är det väldigt bra om man kan ställa ni en bevakning. Men det bör väl komma.

Någon som har något tips på ett bra program att ladda ner podcasts med? Det var det enda som itunes dög till.

17. cmlewan

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Det tycker jag är skitstörigt när det väl händer med min iPhone 3GS. Vid varje stor app - och med många spel över 20 MB är det inte alls ovanligt - så funderar man ju, när man sitter på bussen eller nåt, om den går att ladda ner där man är.

Oh my God, don't get my started! :-) Den attityden hos Apple sammanfattar väl mycket väl ALL den ilska jag byggt upp och byggt upp under drygt ett år med iPhone 3GS. Hoppla.

Jag har alltså gjort det i, jag tror, tre omgångar - både Dev-teams och GeoHots - och varje gång har det slutat i något jätteproblem/crash. Någon gång tappade jag 3G-anslutningar flera gånger i timmen. När jag tog bort jailbreaken, så blev iPhone tiptop igen. Jailbreak är ett elände och knappt ens ett halvt alternativ på plattformen. iOS är inte gjord för ett så omfattande ingrepp som jailbreak är, och det märks.

Det är en av de viktigare anledningarna till att jag gick över till Android: att kunna köpa alla framtidssäkra sladdar m m i en internationell standard som SAMTLIGA mobiltillverkare - utom én, gissa vilken? - enats om. För allt laddningsbart. Vi vet att Apple en dag kommer att få ge sig när det gäller sin klumpedunskontakt. Och då står man där med all sin kringutrustning. Much less likely med micro-USB.

Jag saknar många, många appar från iPhone. Framför allt Gravity MusicID, Multilang. (MS Dict), OffMaps, iRail och AirVideo. Jag känner inte till några motsvarigheter. Och så ett ton med coola spel, de flesta över 20 MB. ;-)

18. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vettiga argument.

2 snabba tillägg bara. Det har gått framåt med jailbreakningen. Senaste spirit är barnsligt enkel. OM jag kom ihåg rätt så var det INGA val utan bara starta programmet. Själv jar jag aldrig stött på något problem även med de äldre jailbreaksen.

Apple´s kontakt är inte bara en laddare. Det finns minst en anledning till att det finns fler tillbehör till Iphone än alla andra märken tillsammans... (se prisjakt) Det är till och med så att det finns fler externa högtalare til iphone än det finns mobiltelefonhögatalare som stödjer andra märken OCH iphone.

19. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Vad jag vet stöder 2.1 bara g standard, om nu du inte har 2.2 Fryo(stavas det så?) med root

Last edited: 15 jul 2010
  20. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Har du kollat så du har automatisk ljusstyrka aktiverat? Den automatiska ändringen har iaf fungerat klockrent för mig så det bör vara något fel om det inte fungerar för dig. Om du vill ha en egen inställning (t ex kanske lägre inomhus än vad telefonen kan tänkas välja) så kan du ändra genom att swipea i övre kanten av skärmen, men det vet du kanske redan.