Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

1. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du måste väl ändå erkänna att det är märkligt att man behöver jailbreaka en sån "perfekt" produkt för att få ut det mesta som alla andra mobiler hade i åratal. Jag undrar varför inte tillåter Jobs att man jailbreakar iPhonen genom app store ? Ja juste, då kunde inte han ha kåll på alla åtgärder han har för att begränsa den fina produkten

Det må hända att det kryllar av tillbehör till iFonen, och naturligtvis alla skittillbehör tillverkare hoppar på Apple hypen men det bara för att tjäna pengar på er, men det ändrar inte det faktum att iFonen fortfarande har en proprietär anslutning och SE, Nokia, Motorola, Samsung, LG, HTC går över till en, USB, anslutning så att vi slipper ha en massa laddare och olika sladdar inte minst för miljöskäll så att vi både sparar naturen och miljön.

nu säger jag god natt och om du vill så kan vi fortsätta imorn

2. Androido

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Och du som skriver i en android forum undrar varför ? vad tror du att händer om jag går till macforum och försvarar min Galaxy S mot iPhonen ?

Återigen har inte du läst på riktigt, bluetoothen är begränsad hårdvarumässigt och inte mjukvarumässigt bara. Du kan skicka filer med din jailbreakade iFone genom det trådlösa wi-fi nätverket

Fel, fel ,fel, Galaxy S har nästan 2GB lagringsutrymme och 6GB internt SD kort. Och vilka chockräkningar pratar du om ? Jag har minst 1GB månads ratio hos tre för 49kr. Varför begränsa då ifall jag vill ladda ner en youtube film på typ 25-30MB ?

Så den genomsnittliga Svensson ska efter köpet dra iväg och jailbreaka sin iPhone för att han ska åtnjuta alla funktioner han möjligen skulle få ?

Anslutningen på galaxy följer det internationellt accepterad standard som mobiltillverkare har kommit överens ( som även Apple lovade följa men för tillfället struntat i ) och micro USB kommer att komma till alla mobiler i framtiden. Att inte du hört om den ( och ändå argumenterar emot ) bara bevisar din okunskap i ämnet.

Ingen rättfärdigar något fixandet förutom kanske du för iFonen för android ( och en hel dröse med andra mobiler ) redan har funktionaliteter som standard som iFonen kan bara drömma om utan jailbreak. Jag argumenterar bara för att du kommer och häver ur dig en massa faktafel om Galaxy S av ren okunskap utan att först läsa till dig fakta eller rådgöra här i forumet hur den mobilen funkar och sen råga på allt vill du övertyga oss att iFonen är det bästa efter skivad bröd.

Jag har redan skrivit det förut, testa mobilen och om den inte passar dig så köp dig återigen en iPhone och lev lycklig med den.

3. inact_0035

inact_0035 Guest

Palla klaga på att jailbreaka när man gör liknande på Android mobiler.

Du får ju inte med root på köpet.

4. Androido

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fast ändå inte av samma orsak eller hur? Är jailbreak med på köpet?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

5. Danne980

Danne980 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tror inte det är jag som inte har fakta.... länk
    Varför så aggresiv? Du verkar se detta som 2 olika läger. Min avsikt är inte att försvara Iphone utan att föklara varför jag har vissa åsikter om de olika telefonernas funktion. Detta skulle jag lika gärna kunna göra på ett macforum skillnaden hade troligen då varit att man anmärkt på helt andra åsikter jag har.
    Jag undrade inte VARFÖR man försvarade sin telefon utan ville styra diskusionen till en nivå där man ser nyktert på skillnaderna. Troligen uppfattas jag som väldigt pro apple, men jag tror att det beror ganska mycket på att jag hela tiden styrs till att försvara mina uttalanden. I min värld är båda telefoner sjukt bra, MEN just nu fungerar inte min som den ska och det gör mig förbannad. Jag gick från en telefon som jag gillade mycket och trodde att denna skulle vara ännu bättre, det är den INTE, din kanske är det men just min just nu fungerar inte bra. Jag hoppas jag kan lösa det och har fått mycket bra och trevlig hjälp bland annat i denna tråd.

Jag vet att tillverkarna har enats om micro usb, men i dagläget skulle det vara bra dumt av apple att slopa sin docking...

Det jag syftade på med "fixanded" var en tidigare post som skrev att det krävdes lite mer för att få Android telefonen som man vill ha den. Skriv inte så dumma saker som att jag tycker iphonen är det bästa efter skivat bröd ( eller att jag tycker iphone är så "perfekt"). Jag ville testa Android då jag läst mycket bra om den och saknade vissa saker hos Iphone. Jag har kanske haft lite otur med min telefon som fortfarande knappt funkar med wifi och går inte alls att koppla till min pc (har testat 3 st).

Om du läst min post lite tydligare så ser du att jag nämner "stall". Galaxyn har ett problem med det inbyggda minnet, det finns en workaround men då kan man bara använda 130MB att lagra program på. Ungefär lika mycket som vissa andra Android telefoner har totalt. Galaxyn var på rätt väg och nästa android kommer säkert lösa detta, eller rättare sagt detta kommer nog lösa sig självt med Froyo då man bara ser till att ha snabbt sd kort i. Det angående chockräkningar tror jag du förstår om du läser igen, jag vet inget annat skäl för denna begränsning än att just någon med betal data försöker att ladda ner till exempel ett navigations program med kartor. Där kan jag ha fel och är öppen för andra idéer.

Angående skittillbehör så tror jag du kastar stenbumlingar i ett glashus nu... självklart finns det billiga tillbehör som kanske är skit men rangen av tillbehör från dem till BOSE etc gör att du själv kan välja vad du vill ha för kvalite. Sen kan man ju också med Iphone använda alla tillbehör som man kan använda med en Android telefon (tänkte mest på externa högtalare nu). Sen angående anslutnigarna och att du nämner att man ska bli av med alla sladdar är ju också lite kul då jag använde ca 0 sladdar för att koppla min iphone till en högtalare med laddare inbyggt, nu med galaxyn går jag i stället mot 2 sladdar en för ljud och en för laddning. Låter det som framtiden?

Du verkar vara en klipsk person och jag tror vi kan föra denna tråd vidare på ett trevligt sätt där både du och jag kan lägga fram våra åsikter.

@YellowZombie: Tack för tipset då ska jag iaf testa att köra med G.

@Mockfrog: Jag har en widget (PowerControl) längst upp på sida ett som har en knapp där man ändrar bland annat ljusstyrkan. Den stänger tydligen av den automatiska. Blir till att ta bort den och köra bara automatiskt. Jag visste heller inte om det du nämnde att man kunde slida fingret för att styra detta. Tack för hjälpen.

6. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt skillnaden, man låser upp mer på en iphone det kan jag hålla med om. Iphone är mer låst vid leverans det tror jag de flesta håller med om.
    Sen är det (nu) mycket enklare att jailbreaka. Länk. Starta programmet i admin läge om du kör win7 är igentligen det enda man gör.

Jag tycker det är en brist i Android att du inte kan göra en ordentlig backup om du inte har rootat den.

Med Android kommer också firmware frågan upp...

7. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vet inte om jag kan tillföra något i denna diskussion, men har haft både iPhone 3G och sen iPhone 3GS och jag började lååångsamt (Ca 3 år) tröttna på iTunes/jailbreak med mina iPhones. Läste mycket om Android och den betydligt öppnare miljön och köpte en X10i och det var redan där ett lyft (teknikpundare som man är...) och att sedan gå till Galaxy S med Android 2.1 och vad jag vet marknadens bästa skärm och digitizer kändes det helt rätt. Jag saknar inte iTunes synkning eller problemet med att föra över filer från kompis till iPhone. Appstore har säkert 200tusen mera appar än Market, men är det enkelt att hitta det man vill? Nej, det är precis som med Market i Android "Mouth to mouth" eller via tidningar som man ser appar som rekommenderas. Inställningsmöjligheter är större via Android, multitaskingen är sinnessjukt bättre i Android än Apple (kör iOs4 på 3GS) vad talar för iPhone? 1. Infrastrukturen, 2. antalet appar, 3. backup på befintlig installation, köp av musik via iTunes (om man gillar det) dvs. en bra fungerande infrastruktur för appar/spel/musik som du enkelt synkar under vissa förutsättningar. Vet inte hur många ggr. jag stört mig på när jag ej haft tillgång till WiFi att vissa spel som överstigit 20Mb ej gått att få in innan jag tagit mig inom WiFi täckningsområdet = Hemma.

Hemknappen fungerar ibland inte i appar/spel vilket resulterar i en seg kamp för att stänga av telefonen och börja om från början... minnesbrist? vet inte, uppstod med 3.13 och med iOS 4.0 (3GS) bluetooth är ett stort f*cking skämt på iPhone. Varför kan jag inte föra över lite filer från en kompis Nokia N73? fungerar utmärkt på Galaxy S.

Jag kan skriva en roman över allt som fungerar sämre på iPhone, men jag försöker inte få Android eller Galaxy S att framstå som det självklara valet eller enda alternativet utan tycker att man ska kunna föra en saklig icke fanboy diskussion över för/nackdelar.

Full som ett stuprör slänger jag mig i bingen med mina lurar.
    Vi hörs imorrn (idag) senare :)
    /Trött

8. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag kände på mig att det hade varit smart att nämna PowerControl men av någon anledning gjorde jag ändå inte det. Du behöver inte ta bort widgeten men du får undvika att trycka på brightness-knappen för det är först när man gör det som automatisk ljusstyrka stängs av och inte går att få tillbaka på annat sätt än att gå in i inställningarna.

9. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kunde man ändå svepa med fingret där uppe så funkar det ju lika bra, tror att jag kommer komma åt den där iaf annars. Sen kryllar det av olika knappar så det finns säkert någon annan widget som fixar de andra funktionerna. Thx!

10. edsbyn

edsbyn Guest

När man läser ditt inlägg så skrattar man bara åt ditt anti-iphone beteende. Vad vill du få sagt med det du skriver? Vill du knäcka dom som föredrar iphone före android? Du pratar om att du inte gillar iphone-fanboys, men vad är du själv? När man läser det du skriver förstår man ju att du aldrig hållt i en iphone. När man jämför specer mot specer är det ingen tvekan om att galaxy är är bättre. Och sen ditt klagande på att den inte har bluetooth. Och att man inte kan ladda ned appar som är större än 20 mb med 3g. Det är det enda du kan komma på med iphone som är dåligt. Om det enda du gör med en telefon att skicka bluetoothfiler och ladda ned apps med 3g, så fine, kul för dig. Det jag och många andra tänker med en telefon är känslan i den. Ingen telefon på marknaden slår iphones touch. Allt är mycket renare på iphone med multitouch och scrollning osv. Det tycker jag är mest värt. Men köper du en telefon för att skicka bluetooth-filer och ladda ned apps som är större än 20 mb med 3g, kul för dig.
    Men jag köper en mobil för att surfa, lyssna på musik och spel. Och det gör nog dom flesta. Och på den fronten är iphone den bästa på marknaden.

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

En rolig sak är att alla iphone 3 ägare som testat min galaxy blir väldigt impade.. och överväger en galaxy före iphone 4.
    Visar väl tydligt hur bra galaxyn är :)

12. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Detta påminner om diskusisoner kring BMW och Volvo, riktigt underhållande stundtals. Sådant som finns på film är trickfilmat, motvind i vänsterfilen eller argumentering kring vad som är original eller inte. Vems svarta färg som är snyggast osv.

I slutänden behöver man i detta fallet lägga ~8papp på en Iphone och ~4papp på en SGS och testa själv för att se vad som passar just mig. Först då vet man säkert tyvärr.

13. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    För mig är det enkelt:

Om jag inte gillar Samsung kan jag köpa en ny telefon med android från i princip vilken tillverkare som helst och jag kan fortfarande använda i stort sett samma appar, återställa mina kontakter, sms och så vidare.

Köper jag en iPhone kan jag välja mellan en telefon från Apple eller en telefon från Apple. Lägger jag ner 7000kr på en telefon och några tusen till för appar under ett par år känns det jäkligt jobbigt om jag inte gillar "årets" modell av telefon när det är dags för en ny.

Det är därför jag inte har en iPhone. Skulle inte köpa en även om det var garanterat att det inte skulle komma en bättre telefon de närmaste två åren... Jag målar ogärna in mig i hörn.

14. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det verkar inte som du läser vad folk skriver. Jag har redan förklarat för dig att du blandar ihop hårvara och UI. Säger man "touchen" bukar man syfta på digitizern som överför pekrörelserna till digitala information och den biten är inte sämre på Galaxy S än på någon iPhone. Dock har iOS en fördel i att de använder GPU:n för att scrolla, fast de är långsammare med andra bitar som t ex byte av skärmläge osv. För- och nackdelar åt båda hållen.

Sedan har du fortfarande problem med att se skillnad på subjektiv åsikt och objektiv fakta. Jag kan ju dock ge exempel på avvikande åsikter, så du kanske förstår felet i att uttrycka din egen åsikt som om det vore fakta. Jag tycker t ex inte att iPhone 4 ligger före SGS i surfning. Mindre skärm, bättre skärpa men sämre i övrigt skärmmässigt. SGS ligger också bättre till vad gäller uppgradering av internetfunktionalitet inom snar framtid (Flash). Vad gäller musik har de likvärdig ljudkvalitet hårdvarumässigt, båda har bra uppspelare, SGS stöder bl a flac-formatet och har fler möjligheter att få musiken till din telefon. Iphone har dock klart fler mobilspel.

Skulle jag ha båda telefonerna skulle jag använda SGS till surfning och musik, och iPhone 4 till spel. Till den övriga viktiga mediefunktionen, film, skulle jag definitvt använda SGS. Så där har du en avvikande åsikt från din som visar att det rör sig en hel del om subjektivitet.

15. edsbyn

edsbyn Guest

Angående touchen så har jag förstått att iphone använder gpu:n till pekskärmsrörelserna. Då blir scrollning mm. mycket mer rent. Sen skriver du att det är sämre vid skärmbyte på ios? Vad är ett sådant, kan du ge exempel? Har inte märkt någon gång nämnligen att iphone har sämre toucy än android.

Sen kan jag hålla med dig om att galaxy är bättre för att det är större skärm på surf. Men många andra androidmobiler med samma eller nästan samma skärmstorlek som iphone vinner ju iphone i och med att scrollning och zoom är mycket mer rent.

Sen håller jag absolut inte med dig om att ljuduppspelaren är lika bra som i iphone. Med iphone är det mycket, mycket enklare att sortera, lägga in bildalbum osv. Sen tycker jag då att själva musikspelaren är mycket mer enkel att hantera på själva telefonen om man tex bara vill visa albumen och sen visa låtarna från det valda albumet. Allt blir i en himla stor röra på androids musikspelare, och så tycker JAG att uppspelaren är snyggare på iphones, men det är så klart en smaksak.

16. Evil Peter

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Skärmbyte var ett konstigt ordval av mig, jag skulle skriva skärmlägesbyte (dvs från porträtt- till landskapsvy osv). Det var ett exempel på saker som går snabbare på SGS, för att visa båda sidorna. Som jag sade är touch-tekniken lika responsiv på båda.

Visst slår iPhone 4 vissa Android-modeller på surfning. Denna tråd handlar dock om iPhone och SGS (iofs att ha gått från iPhone så 3GS kanske är mer relevant på det sättet men det är bara 4:an som kan mätas med SGS så därför jämför jag med den) så därav gjorde jag den jämförelsen. Dock ska det ju poängteras att när jag sade att jag tycker SGS är bättre så är det bara min åsikt och telefonerna ligger ju nära nog på den punkten att man kan föredra vilken som helst, beroende på vad man fokuserar på.

Du bör inte jämföra med vanilla-Androids musikspelare då SGS har en egen sådan, som påminner en hel del om iPhones spelare (Samsung har som bekant tagit inspiration både från Google och Apple i sitt UI och sina appar). Det enda som jag tycker saknas i SGS musikspelare är en widget som är länkad till den (utöver den semi-widget man får på låsskärmen).

Som tidigare sagt, jag tycker inte alls iPhone 4 är en dålig produkt utan den har många starka sidor. Det är bara att jag personligen tycker SGS är en produkt som är bättre för mig. Så länge man har gjort ett informerat val (vilket iofs väldigt många inte gör) så blir man nog nöjd.

Last edited: 15 jul 2010
  17. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Galaxy piskar ju 3gs enkelt och är på samma nivå som iphone 4 till betydligt mindre mängd pengar.

18. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nej, iPhone4 är nog den elegantaste telefon som någonsin gjorts, det finns INGEN lur som är på samma nivå. Du jämför en Nissan med en Jaguar... Även om prestandan är densamma är de aldrig på samma nivå. :)

19. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Nej, du ser bara på designen. Finns mer än yta.

20. edsbyn

edsbyn Guest

Kul med sånna som dömer en telefon när dom inte ens har testat den