Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

1. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

2. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Nja, jag föredrar fortfarande min 3GS framför min Galaxy så jag tror jag avstår :)

3. edsbyn

edsbyn Guest

Ärligt talat skiter jag i vilka specer telefonerna har. Iphone 3gs har kanske sämre specer. Inte fyran däremot som har en gigahertz processor, även lika mycket ram osv. Även en blixt som ger bättre bilder i mörkt ljus. Men nu jämför jag då med 3gs när jag inte testat fyran, som förstås är ännu bättre.

Även om galaxyn har bättre specer så flyter ändå iphone på mycket mer. Inte minst själva touchen, som är det viktgaste på en touchmobil. Sen kanske galaxyn har bättre specer än desire men det spelar ingen stor roll i det här fallet jag tänker på.

Touchen är densamma på båda mobilerna, vilket inte har nån betydelse med hur mycket ramminne mobilen har. Det är kanske bra med mer ramminne om man typ ska ha 50 appar igång samtidigt. Vilket inte så många har.

Sen skriver du att den har problem med gps:en på VISSA telefoner. Det är samma sak med iphones antennproblem. Alla har faktiskt inte det. Kolla bara på febers recension av fyran. Dom hade inte det problemet.
    Om man skulle få det där antennproblemet så finns det i alla fall en väldigt enkel lösning.
    Antingen håller man inte telefonen stenhårt i handen mot den där skarven. Eller så skaffar man ett skydd runt telefonen, som jag ändå skulle ha gjort.
    Dessa två saker fungerar inte på galaxyns gps problem. Där är det helt enkelt att leva med det. Eller vänta på en eventuell lösning med mjukvara. Och man vet ju hur dåliga alla androidtillverkare är på att komma ut med uppdateringar. Det tar ett tag...

Sen skriver du att det är ett MÅSTE att jailbreaka luren. Vilket är helt fel. Nu när ios4 kommit så är väll det enda riktiga själet att jailbreaka är att kunna ändra tema på den och ändra sms signal. Och lite annat smått och gott. Inte nödvändigt för de allra flesta här. Och kanske att ha den som portabel wifi-hotspot, vilket inte galaxyn heller klarar.

Du kommer helt enkelt på dumma ideer för att inte skaffa en iphone för att du inte själv har råd med en.
    Men så klart har man inte råd med iphonen så är väll galaxyn det bästa alternativet.

4. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Lite fakta:
    Iphone 4 har inte en 1GHz processor
    Touchen är inte "samma" på desire o galaxy
    Iphone 4 HAR antennproblem
    Alla har inte problem med GPS på galaxy
    Dyrt betyder inte alltid bäst.

5. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Syftar du på att SGS har samma touch som Desire eller 3GS har du fel. Digitizern på SGS är bättre än på båda de lurarna. UI:t har GPU stöd i iOS och jag tror du blandar ihop renderingen med touch-prestandan.

Du säger också att det kommer ta lång tid att få en uppdatering, vilket också är rent skitsnack från din sida. Sydkorea har fått sin nya firmware idag, ca 3 veckor efter release. Europa väntas få den denna vecka eller nästa. Jag rekommenderar att du kollar upp hur saker ligger till innan du yttrar dig om det.

Vad gäller att bara vissa iPhone 4 har problem med täckningen går det isf emot vad Apple själva säger, eftersom de hävdat att det rör sig om ett mjukvarufel (uträkningen av staplarna) som finns i alla deras produkter (även äldre iPhones).

Att säga att folk inte har råd med en iPhone är ett riktigt trollargument som bara gör att du framstår som löjlig, så jag råder dig att inte fortsätta med sådant.

Edit: Missade att du sade att SGS inte klarar att användas som Wi-Fi hotspot, men där har du återigen fel. Har inte kört det själv än men har hört från de som säger att det fungerar bra (inklusive WPA) och telefonen behöver inte rootas för att klara det. Återigen verkar du inte påläst alls.

Sedan är det inte rätt att bara kalla den för Galaxy för det var namnet på den föregående modellen, i7500.

Last edited: 16 jul 2010
  6. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Edsbyn du borde läsa på dig lite om lurarna du pratar om för du har en hel del fel i de du skriver, bla dem sakerna som DrT och Mockfrog skriver.

Sen så strular faktiskt IOS4 en hel del med 3GS men Apples råd och lösning på det är att köpa 4an, mogen lösning ;)

Problemen med SGS och GPS är iaf mindre än 4ans antenn problem. Vad jag grundar de på är att Apple bla blir stämda för det samt att vissa ger rådet att köpa deras stenålderslur 3GS tills problemen är lösta. http://www.aftonbladet.se/pryl/article7475386.ab

Förstår mig inte på fan-boys iaf. Hur kan man skriva att man vet att en mobil man inte prövat kommer vara bästa mobilen? Samma visa finns AMD vs Intel, ATI vs Nvidia, osv... finns alltid folk som anser att den grej dem har eller dyrkar är bäst och sen blundar man för allt annat.

För övrigt så har nog vem som helst råd att skaffa vilken mobil man vill men varför betala mera för något som inte är bättre?

7. teddan

teddan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förstår inte hur man kan säga att man inte har råd?

Jag har ett abonnemang hos tre. Jag betalar 528 kr i månaden och då får jag ringa för allt osv. Vilket jag behöver då jag faktiskt använder telefon som telefon. Då ingick en iphone?

Nu har jag köpt en SGS för 5000kr? Och betalar fortfarande 528 kr?

SGS är alltså 5000 Kr dyrare? Om man vill vända lite på det.

Min poäng är att iphone köps ju med abonnemang. De ingår ju praktiskt taget, de är ju gratis! Och man kan ju välja att ta En SGS för samma pris? De är alltså precis lika dyra?

8. Danne980

Danne980 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Herregud ser ni inte att ni är lika långt ifrån banan? Du förstår dig inte på (apple) fan-boys. Direkt efteråt citerar du fel (de har aldrig uttryckt något så dumt som att alla som ska köra iOS4 ska köra Iphone4). Nästa stycke är Iphone en "stenålderslur".

Sedan beskyller ni Edsbyn att han inte har fakta... och svarar imot med saker som tex "Iphone 4 har inte en 1GHz processor". Det tillför inte speciellt mycket seriositet att man beskyller andra för fakta fel och sedan inte ens kollar upp om det är fel. Galaxy S och iphone4 har nästan samma cpu modell. länk

9. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Allvarligt talat, man måste vara en påtänd pundare om man på fullt allvar menar att någon av Apples iPhones är bättre än Galaxy S, och min pappa är mycket starkare än din pappa och alla andras pappor och jag är rik som ett troll o köper iPhones för att ge till små gnälliga barn som behöver hävda sig och sina val i livet. Jisses vilken usel låg nivå denna tråd blev. Istället för att man kan skriva att jag bytte till SGS från i3GS och anledningen var bl.a. bla bla bla och den här saken tycker jag fungerade bättre på i3GS, sakligt och objektivt.

Som jag skrev innan i den här tråden så har jag vandrat från iPhone 3G->iPhone 3GS -> X10i (kvar som 2:a tfn) -> SGS och jag personligen ångrar ingenting.

10. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Danne980:
    Apple har gått ut och rekommenderat att dem som tycker att 3GS är seg med IOS4 ska köpa 4an, dvs deras lösning på problemet är att köpa deras nya mobil.
    http://www.e24.se/lifestyle/prylar/losningen-pa-seg-iphone-med-ios4-kop-en-ny_2175763.e24

Jag anser att 3GS är en stenålderslur idag sett till pris och hårdvara. Anser du att 3GS är en highend-lur idag? 4an däremot är en helt okej mobil men alldeles på tok för dyr.

CPU-modellen i 4an är A4 1ghz men den ska vara nerklockad till 800mhz för att få bättre batteritid. Så det är fel att säga att 4an har 1ghz CPU eftersom den bara körs i 800mhz.
    http://en.wikipedia.org/wiki/IPhone#Hardware

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Bara att inse att ingen mobil passar alla. Iphone 4 är en väldigt bra mobil, och galaxy s dito. Resten är upp till användaren.

12. edsbyn

edsbyn Guest

Kul med språkpoliser som rättar en när man säger galaxy när det finns två galaxy. Du fattar vad jag menar i och med att jag skriver i galaxy S-tråden. Så varför klaga?

Sen så var det de här med touchprestandan. Jag skiter i vad det är som gör att touchprestandan är bättre i iphone. Om det är gpu:n eller digitizern spelar ingen roll. Iphone har helt enkelt bättre touchkänsla dvs bilden följer efter fingret mycket snabbare. Sen om den har en gigahertz processor eller 800 megahertz spelar ingen roll. Med tanke på att ios är mycket mer välskrivet än android så behöver den inte en exakt lika mycket kraft i hårdvaran som sgs. I och för sig så tror jag inte på den länken som wikipedia skrivit att iphonen hade sänkts till 800 megahertz. Det känns konstigt med tanke på att alla recensioner jag läst säger 1 gigahertz. Sen kan vem som helst ändra på wikipedia. Så där behöver jag en säkrare källa för att tro på dig.

Sen kommer det tydligen en uppdatering till sgs så gpsen fixas. Samma sak så släpptes en uppdatering till iphone igår som fixar antennbuggen.

Sen skriver du att sgs kan användas som wifi-hotspot. Alltså att den delar ut sin 3g-anslutning till vilken dator som helst trådlöst. Om det stämmer är det konstigt därför att den kör 2.1, och den har inte stöd för detta till alla andra mobiler som kör den programvaran. Kanske något som samsung själva lagt in?

Sen skriver ni andra att ni inte gillar iphone-fanboys. Vad är ni själva? Ni kommer aldrig köpa en iphone oavsett vad som apple kommer att erbjuda. Vad jag än skriver har jag fel, och android är bättre på allting. Ni kanske ska tänka på vad ni själva är innan ni sågar iphone-fanboys?

Man ska alltid tänka på hur man själv är innan man sågar andra.

13. edsbyn

edsbyn Guest

Haha du är ju dum i huvet rent ut sagt.
    Man KAN också köpa en sgs med abonnemang och då blir själva telefonen billigare, samtidigt som man betalar lika mycket för abonnemanget. Den sämsta dealen är den du gjort att köpa telefonen kontant och sen ha ett abonnemang separat.

14. Aleks

Aleks Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag sitter på min bärbara med telefonen som hotspot just nu...funkar alldeles utmärkt.

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ja hotspot kör jag ofta frånmin SGS

16. Kooffe

Kooffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker att man kan säga att en telefon är "bättre" om den har ex 1GHz mot 800MHz. Jag tycker däremot inte att man kan säga att touch-känslan är bättre på någon av telefonerna då det ofta är en smaksak? Sen finns det kanske skillnader på pappret, en modern touchpad mot en betydligt äldre version. Jag har provat telefoner som jag aldrig skulle använda medans polarna älskar den, smaken är som baken.

Finns telefonen och abonnemanget till ett bra pris så varför inte. Dock brukar det ju vara så att man vill ha ett abonnemang och så har dem kanske inte telefonen, egna erfarenheter. Sen är stor skillnad är ju att telefonen oftast är låst när man köper den med ett abonnemang, fy för det.

17. jorewe

jorewe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Menlös utveckling i den här tråden imho.

18. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det finns heller inte mycket anledning att vara så lat att man inte orkar skriva två tecken extra (" S") men ändå orkar argumentera emot när någon påpekar att det är en annan telefon som heter Galaxy.

Poängen är att det är svårt att förstå dig när du skriver en sak men menar en annan. En seriös person skulle ta till sig och försöka lära sig något istället för att skriva "jag skiter i vilket". Och efter mina erfarenheter är inte Galaxy S långsammare, det är bara att flytet inte är fullt lika smidigt (GPU stöd i UI:t är nog det viktigaste för Google att få in i Gingerbread för det är bra). Återigen bör du dock inte jämföra SGS med Desire då den sistnämnda är sämre på den punkten. Sedan har jag redan visat att iOS inte är snabbare överlag, iaf inte på sämre hårdvara, exempelvis då även 4:an tar längre tid på sig att byta skärmläge och vissa andra renderingar. Det är som sagt plus och minus för båda. Det är svårt att visa en källa från Apple vad CPU:n är satt till då de är dåliga på att ge sådana specifikationer.

Vad gäller iOS 4.1 (som väl är släppt till utvecklarna, inte användarna?) så gjorde Mobile Crunch ett test som visade att antennmodifikationen inte var med i den uppdateringen. Apple ska hålla en presskonferens om det idag så vi får se vad de säger om att så många hävdar att det är ett hårdvarufel. Man får väl hoppas att de slipper återkalla den för köparnas skull, samtidigt som man får hoppas att de återkallar den om det nu skulle behövas.

Ja, Samsung har själva lagt in hotspot-funktionen. Det är fritt för utvecklare att lägga till funktioner utöver Androids egna och Samsung satsade rätt hårt på den biten (stöd för massor av mediaformat, Swype, wi-fi hotspot, DLNA osv). Då SGS har så stort minne för appinstallationer är det mest den stora prestandaökningen man längtar efter med 2.2, tillsammans med möjligheten att äntligen få full Flash i browsern.

Jag har inte skrivit något om Apple fanboys. Jag försöker se de positiva och negativa sidorna hos alla sidor så jag kan göra ett val som passar mig. Den enda anledningen att något av mina inlägg blir mer Android-positivt är isf att jag styrs dit då jag får korrigera fakta, samt att jag får svara på inlägg som mest talar positivt om en sida. Jag har uttryckligen sagt att iPhone 4 är en bra produkt.

Jag håller med om det sista, därav säger jag positiva saker om både iPhone och SGS.

19. edsbyn

edsbyn Guest

Ok, där ser man att sgs hade wifi hotspot.
    Nån skrev att det är en smaksak hur touchen är på de båda mobilerna är en smaksak. Tycker inte du att en bra touch är när bilden följer fingret utan något lagg? Det kan knappast vara så att det är en smaksak. Du vill inte erkänna att iphone helt enkelt har en bättre touch än alla touchmobiler på marknaden. (Detta var inte till dig mockfrog
    Sen kanske sgs ändra skärmläge snabbare dvs från porträtt till landskap. Det beror ju på att galaxyn har ingen animering när den byter skärmläge. Iphone gör en animering när bilden svänger. Det gör ju så klart att det tar längre tid för iphone då. Om detta är bra är ju en smaksak. Vissa tycker det är bättre att bilden svänger en millisekund snabbare, och vissa att det blir en snygg animering.
    Sen har jag också hört att accelerometern är väldigt krånglig på sgs. Samma sak upplever jag på min desire. Iphone fyran har ju också ett gyroskop i sig vilket gör att i spel blir det väldigt preciserat hur du rör dig.
    Och då kan jag lova er att om ett år kommer samsung galaxy s 2 också ha ett gyro i sig med tanke på hur mycket dom härmat iphone innan med design och gränssnitt mm.

Med den nya 4.1 på iphone fyra så har jag läst att det har blivit en betydande skillnad för många. Så där står ju ord mot ord. Inget att diskutera här.

20. scrappy

scrappy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact
    Jag sålde min iphone 3G 8GB för ett par månader sen. Den va jailbreakad med 3.1.2 och jag tycker det va/är en suverän telefon! Jag körde med min Nokia N82 tills för en vecka sen då jag skaffade min Galaxy S. Vilket jag verkligen inte ångrar. Den slår iphone med hästlängder och då tycker jag fortfarande att iphone är en riktigt trevlig telefon.

Appstore är bättre än market utan tvekan. Det är väl för att Apple har sin kvalitetstest vilket jag tycker är på både gott och ont.

Jag kommer dock inte att köpa en iphone igen.

Edit1: Ang. touchen mellan iphone och sgs så känner jag ingen direkt skillnad. Eventuellt lite känsligare på sgs.

Edit2: Läste lite i inläggen ovanför ang. wifi hotspot vilken jag har provat med min laptop och det är en suverän funktion som kommer väl till hands när det är strömavbrott eller när man åker på semester. :)