Vem ringde 2.9.0 by Jarman

Diskussion i 'Applikationer' startad av Jarman, 28 okt 2009.

  1. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har utvecklat en app som vid inkommande samtal söker via 118100.se och vemringde.se och visar resultatet som en popup på skärmen.

    Sök på "Vem ringde" eller "jarman" så bör den dyka upp på Google Play:

    Appen har även en integrerad call log där man kan göra sökningar mot vald söksite med ett klick.

    Vid långt klick öppnas en meny för att söka, ringa, sms:a, visa på karta eller lägga till namn/adress och numret till kontakter. Man kan även söka upp vilken operatör ett nummer tiilhör.

    Kontrollera följande om inget resultat visas under inkommande samtal:

    - "Vem ringde" kräver minst 3G-uppkoppling, EDGE verkar inte fungera enligt rapporter från andra användare
    - Kontrollera att "Sök" är aktiverat under inställningar
    - Testa att avmarkera "Kontakter" för att göra en sökning vid varje inkommande samtal
    - Gå in under inställningarna på telefonen och kontrollera att "LookupService" körs under "Running services" (Tjänster på svenska menyer)
    - Se till att du inte har några "Task Killer"-applikationer som stänger ner "Vem ringde"
    - Skicka ett mail till jarman.android[at]gmail.com om ovanstående åtgärder inte löser ditt problem

    Mvh
    Jarman
     
    Last edited: 1 jul 2013
  2. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
  3. Gizzmo

    Gizzmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja, dom gör ju inte riktigt samma sak, här får du reda på om det är en roligt telefonförsäljare som ringer...
     
  4. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. odjob

    odjob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  6. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för att du testat odjob!

    Det bör vara en baggis att fixa så man kan söka på namn också. Det kan skilja sig dock hur jag ska göra förfrågan och eftersom man kan välja söksajt så måste jag kolla så det funkar för respektive sajt. Om det funkar smidigt så levererar jag en update snarast.

    Mvh
    Jarman
     
    Last edited: 29 okt 2009
  7. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen!

    Så här kan man göra för att enkelt rapportera ett nummer till vemringde.se:

    1. Välj VemRingde.se (inte m.vemringde.se) som söksajt i rullistan.
    2. Klicka på numret i samtalslistan (eller mata in det manuellt i sökfältet)
    3. Vemringde.se visas med nummer och datum förifyllt. Ange företag eller liknande.
    4. Klicka på spara längst till höger i browsern. Klart!

    Detta borde öka rapporteringsmängden då man sällan orkar eller har tid att sätta sig vid datorn och rapportera efter man fått ett suspekt samtal.

    Man kan ju förstås starta browsern på telefonen och göra detta och det är ju det den här appen gör, fast man slipper mata in telefonnumret manuellt.

    Jag rapporterade Comhem idag, de försökte kränga på mig fast telefoni... :-)

    Mvh
    Jarman
     
  8. vemringde.se

    vemringde.se Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Coolt Jarman!

    I framtiden kommer jag förmodligen att utöka APIet så att det även går att rapportera samtal via det.
     
  9. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det vore väldigt trevligt! Då skulle man kunna bygga in en rapporteringstjänst integrerat i applikationen, typ ett extra val i menyn som visas vid långtryck där man kan välja "Rapportera nummer". Men det kanske blir "för" enkelt att rapportera då, man vill ju inte rapportera polaren av misstag. :-)
     
  10. vemringde.se

    vemringde.se Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja, man måste ju ha svarat åtminstone eller om det kommer upp "radiotjänst" i displayen. Det är verkligen inte meningen att man ska rapportera in polaren.
     
  11. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag bara skojade, jag menade att det inte får vara "för" lätt att rapportera in nummer helt enkelt :-)
     
  12. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Inte? Båda två slår upp telefonnummer åt dig som du inte redan har i telefonboken. Tveksam till att du får veta om det är en telefonförsäljare eller inte då de ofta ringer från dolt nummer eller skumma växelnummer.
     
  13. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej ehnvis!

    Sålänge numret inte är dolt så är det ju ganska stor sannolikhet att någon har rapporterat in det skumma växelnumret på vemringde.se.

    Vad jag vet är VemRingde den enda appen som gör förfrågningar mot http://api.vemringde.se/ i dagsläget och som har en integrerad call log med möjlighet att söka mot olika söksajter t.ex. när du vill ta reda på ett missat samtal.

    Kom gärna med fler synpunkter/förbättringar på VemRingde-appen!
    Jag är speciellt intresserad av höra om någon Tatto-användare har använt appen.

    /Jarman
     
  14. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Har testat appen lite nu och tycker att den är rätt bra med potential till att bli bäst. Gillar den enkla simpla men snygga interfacet dock måste man kunna söka på namn oxå och inte bara nummer... att man kan söka på eniro.se, hitta.se mfl är suveränt.
    I framtiden hoppas jag att man kan få svaren direkt i appen utan att den ska behöva öppna en browser.. tex. kunna använda adressen i en sökning i Google maps istället för att följa enrio´s vägbeskrivning etc..
     
    obra1 gillar detta.
  15. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Har testat appen lite nu och tycker att den är rätt bra med potential till att bli bäst. Gillar den enkla simpla men snygga interfacet dock måste man kunna söka på namn oxå och inte bara nummer... att man kan söka på eniro.se, hitta.se mfl är suveränt.
    I framtiden hoppas jag att man kan få svaren direkt i appen utan att den ska behöva öppna en browser.. tex. kunna använda adressen i en sökning i Google maps istället för att följa enrio´s vägbeskrivning etc..
     
  16. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för feedbacken Galaxy!

    Att kunna söka på namn kommer jag lägga till inom de närmaste dagarna, jag vill bara testa det ordentligt först med de olika söksajterna.

    >> I framtiden hoppas jag att man kan få svaren direkt i appen utan att den ska behöva
    >> öppna en browser..

    Japp, det vore ju det ultimata men sålänge eniro och hitta m.fl. har stängda API´n så är nog en integrerad browser det bästa alternativet.

    Man kan också html-skrapa deras sidor (som jag antar Zap´s hitta m.fl har gjort) men det sättet har svagheten att så fort hitta.se ändrar sin html-kod så slutar appen med största sannolikhet att fungera.

    Mvh
    Jarman
     
  17. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för feedbacken Galaxy!

    Att kunna söka på namn kommer jag lägga till inom de närmaste dagarna, jag vill bara testa det ordentligt först med de olika söksajterna.

    >> I framtiden hoppas jag att man kan få svaren direkt i appen utan att den ska behöva
    >> öppna en browser..

    Japp, det vore ju det ultimata men sålänge eniro och hitta m.fl. har stängda API´n så är nog en integrerad browser det bästa alternativet.

    Man kan också html-skrapa deras sidor (som jag antar Zap´s hitta m.fl har gjort) men det sättet har svagheten att så fort hitta.se ändrar sin html-kod så slutar appen med största sannolikhet att fungera.

    Mvh
    Jarman
     
  18. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hur är det med lokaldelen.se som truecaller använder!? tror att man i truecaller fick uppgifterna i en ruta i appet & dess historia.

    Ser fram emot att kunna söka på namn..
    mvh
     
  19. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipset om lokaldelen, ska försöka lägga till den som söksajt också!

    Vad jag ser så har lokaldelen.se inget öppet API, inget de skyltar med på hemsidan iaf.
    Vet inte hur TrueCaller har gjort men antingen har de html-skrapat sidan eller också har de fått tillgång till API´t på annat sätt.

    /Jarman
     
  20. Gunner

    Gunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Appen funkar utmärkt på min Tattoo. Tror att jag gillar den...måste testa lite mer först.

    Spontant känns det som att jag skulle vilja använda appen för att få namn och adressuppgifter på nya vänner direkt upp i telefonens kontakter från någon av söksajterna. Men, det kanske inte är huvudsyftet med appen...
     
    Last edited: 28 okt 2009