Fråga: Verisure, larma av/på samt styra smartplugs via Google Assistant?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av PatrikDroid, 6 jan 2019.

  1. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det går?
     
  2. mattsjo

    mattsjo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det går via Home Assistant (home-assistant.io). Lite fix för att koppla mot google assistent om man inte vill betala för ett abonnemang. Dock mycket välbeskrivet hur man gör.
    Jag har visserligen bara mitt Yale lås kopplat via verisure men det funkar sä lika bra om man har hela larmet. Jag skapade en egen användare med begränsade rättigheter för ändamålet.
     
    97_3, PatrikDroid och bernard gillar detta.
  3. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Tack för svar!
    Men fattar jag rätt, att jag alltså behöver skaffa en RP3 för att köra mjukvaran? Har ju pushat ganska hårt på frugans tålamod vad gäller teknikinköp nu så att säga....
     
  4. XaNoR

    XaNoR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag har satt upp en Homeassistant på en virtuell Ubuntu-maskin. I Homeassistant finns allt för att styra Verisure. Sen har jag kopplat ihop den med Google Assistant. Finns guider. Lite meck är det men grymt gött när allt funkar.
     
  5. nortish

    nortish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    RPi3 om du inte har någon server eller NAS som redan står på där hemma.
     
  6. Loading

    Loading Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej på er.
    Försöker skaka lite liv i denna fråga och har lite frågor ang denna text.
    Det går via Home Assistant (home-assistant.io). Lite fix för att koppla mot google assistent om man inte vill betala för ett abonnemang. Dock mycket välbeskrivet hur man gör.
    Var hittar man detta beskrivet någonstans? Har en Raspberry pi 3.
    Har ett abonnemang hos verisure sen många år tillbaka och tycker det börjar bli dyrt.
    Om man säger upp abonnemanget vad får man behålla? Tror att jag äger dörrbrytare och brandlarmet. Men behövs inte deras kopplingsmodul eller vad kallas för att få kontakt med brytarna?

    Eller finns det något annat man kan använda för att få allt att fungera?
    Med allt menar jag Ikeas trådfri lampor, Arlo övervakningskameror och då kanske verisure utan abonnemang.

    Passar på att önska er en GOD JUL
     
  7. tarasbulba1

    tarasbulba1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kolla här: Google Assistant
    Osäker om man behöver abonnemangen hos Verisure.
     
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag tror du kan behöva abonnemang för larmfunktionerna. Däremot så funkar Yale Doorman mot Home Assistant utan något abonnemang, förvisso så är deras API rätt slött så det funkar inte så bra för att t.ex styra öppning av dörr via automatik då återkoppling går för segt enligt mina erfarenheter. Jag kan tänka mig att strömpluggarna också bör funka fint utan abonnemang också då dessa knyter in mot Verisure styrpucken som registreras in mot Verisure-kontot som vanligt. Jag kör själv med Sonoff med Tasmota fw så jag kan inte svara för hur bra integreringen av Verisure pluggarna, men risken är väl att respons är segare då på/av kommandon skickas ut till Verisures servrar och sen pollas tillbaks till enheterna, vilket då också har nackdelen att dessa inte går att styra om internet är nere till skillnad mot Sonoff:arna med MQTT/Home Assistant Autodiscover.
     
  9. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Beroende på avtal och hur länge du har haft larmet kan du säga upp avtalet och få behålla även larmcentralen utan GSM-modul. Larmet kommer att fungera via internet Kamerorna som sitter i IR-deckarna kommer inte att fungera vad jag har förstått men resten av larmet ska fungera och du får notifieringar i appen. så har de sagt till mig i alla fall.