Verkar inte ha inbyggt Voip

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Quist, 25 apr 2011.

  1. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag var mäktigt imponerad när jag upptäckte att SE Arc hade inbygt Internet samtal (VOIP/SIP) och hade stora förhoppningar om att SGSII skulle också ha det när jag hörde att Nexus S hade det.

    Kunde inte hitta någon som nämnde det förutom Eldar i sin preview men det var mest i förbigående.

    Fick till slut svar från Dom som kollar upp allt åt alla:
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=13174479&postcount=173

    Ser ut som om Samsung valde att låta bli att inkludera funktionen i SGSII. Känns lite surt.
     
  2. frosse87

    frosse87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad ska du med det till? Är inte det lite onödigt? Jag menar, det är väl ingenting som telefonen står och faller med? Självklart är det från person till person med vad som är viktigt i telefonen, absolut!

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  3. Öbo

    Öbo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad är problemet med att installera t.ex. SIP-Droid eller någon annan SIP/VOIP-app?
     
  4. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Förlåt men det här resonemanget låter som det man hört i alla år när man klagat över kvaliten i mobilkameror som "varför klagar du - man ska använda en dedikerad point-and-shoot om man vill ta bra bilder".

    SIP Voip har aldrig tagit fart här som det gjort i t.ex. USA så jag kan till en viss del förstå att alla inte fattar det. Men jag har ett antal olika nummer i USA, Sverige och Tyskland som folk jag känner där kan enkelt ringa till till en lokal taxa och det ringer på min telefon här i Sverige. Numret i Sverige är ett 08 nummer men det ringer på min mobil över VOIP så jag behöver inte betala för vidarebefordring av samtal och de som ringer behöver inte betala extra för att det är till en mobil.

    Den här funktionaliteten har funnits i t.ex. Nokia telefoner sedan N95 (och tidigare). Det stöds av tredjeparts program som fring eller Sipdroid men som med alla applikationer som körs drar dessa mer ström. Fördelen med att ha det med i själva OS mjukvaran är dels att det drar mindre ström och dels att man lättare kan hantera samtalslistor och ta emot och ringa samtal om Internet samtal går via samma mjukvara som vanliga samtal. Tänk bara på att om det är integrerat som på Arc/Nexus S man kan använda vanliga kontaktboken för att ringa Internet samtal och man ser vilka som ringt på samma sätt som med vanliga samtal. Kort sagt är det 100x bättre än t.ex. Sipdroid och 1000x bättre än t.ex. fring. Man kan också nämna att extra mjukvarulösningar lägger till en viss fördröjning i ljudet. Sipdroid är ganska bra men inte lika bra som en inbyggd lösning medan lösningar som fring är värdelösa ur denna synvinkel.

    För att svara på era frågor:
    (1) 99% av allt man kan använda en smartphone till kan sägas vara "onödigt" men är det verkligen det? Finns det efterfrågan så är inget "onödigt".
    (2) Problemet med Sipdroid och andra apps är att dessa drar mer ström och förkortar batteritiden på telefonerna, försämrar samtalskvalitet samt gör det mycket svårare att hantera Internet samtal helt skild från vanliga samtal, särskilt om man ringer/tar emot mycket Internet samtal.
     
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Fan detta är surt. Trodde det fanns inbyggt i Gingerbread och därför köpte jag den :\
    Förväntar mig inte heller att den kommer med någon uppdatering :(
     
  6. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Då är det bara att requesta i en custom rom
    Kan nog trilla in ganska fort då