Fråga: Verkstadens trycktest, opålitligt!

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av mb-dape, 1 aug 2014.

  1. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Skickade in en av mina Z1or på service då telefonidelen slutade fungera.
    Fick tillbaka den med trasig skärm och ihopmonteringen var under all kritik, glipor mellan glaset och ramen. Skickade in den igen, fick tillbaka den något bättre ihopsatt, dock fortfarande små glipor på sidorna. Så jag tänkte att detta kanske mest var "kosmetiskt" och fortsatte att använda den.

    Efter en kort badtur så dog den. Givetvis hade jag gjort rent luckorna och dessutom använde jag ett skal som "klämmer åt" på sidorna så luckorna kan inte ha öppnats.

    Skickade in den för tredje gången och påpekade återigen gliporna på sidorna. Skrev dock inget om att det ev. var en fuktskada.

    Fick sedan ett meddelande från verkstaden att telefonen var fuktskadad och eftersom den hade klarat verkstadens trycktest så gällde inte garantin och de skulle antingen skrota den eller skicka tillbaka den utan åtgärd. De bifogade även en screenshot från trycktestet samt bilder där man såg att telefonen var full med vatten.

    Inget att göra åt tänkte jag besviket...

    Sen kollade jag EXIF-infon på bilderna och upptäckte att trycktestet var gjort efter att verkstaden hade tagit itu den och fotat vattenskadorna!

    Självklart kan man då misstänka att verkstaden, efter fotograferingen av vattenskadorna, denna gång monterade ihop den noggrannare och att det var därför den klarade trycktestet.

    Verkstaden gör väl knappast trycktest på samtliga Sony-mobiler innan de felsöker dem? Det innebär ju att verkstaden en får chans att "rätta till" eventuella fabrikationsfel eller tidigare misstag hos verkstaden som påverkar vattentätheten, innan man gör testet?!

    Åsikter om detta?
     
    Last edited: 1 aug 2014
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Hade du lämnat in den och i felbeskrivningen skrivit ev fukt/vattenskada hade dom kanske trycktestat en först. Nu kanske dom inte tyckte sig ha en anledning att göra det. Jag själv skulle dock ifrågasätta det om du anser att den var dåligt ihopsatt efter andra reparationen också. Jag skulle nog sträcka mig så långt att jag helt enkelt hävdade att dom var ansvariga för vattenskadan. Du har ju bevisligen skickat in den en gång extra för dålig ihopsättning , det har du ju papper på

    Skickat från Tapatalk
     
  3. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Precis, de visste ju inte att den var fuktskadad innan de tog isär den. Därför blir det ju lite orättvist om de sen sätter ihop den igen och trycktestar den.

    Jag har mailat återförsäljaren men inte fått något svar, får se vad de säger.
     
  4. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Fick idag beslut från Sony på den reklamation som jag gjorde via Komplett. Avslag, då de anser att vattenskadan är "åverkan".

    Trots att trycktestet är gjort efter att telefonen varit isärmonterad på verkstaden och trots att det tydligt syns att vattnet kommit in längs sidorna.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Felet du gjorde var att du accepterade gliporna på sidorna efter andra ihopmonteringen. Du skulle då återigen ha reklamerat den.

    De tog isär den och såg att det var vatten i den och fotograferade hur den såg ut.
    Sen monterade de ihop den och gjorde trycktestet vilket den klarade av. Om den inte klarat av det testat så hade du fått den ersatt. Jag tycker det låter som en korrekt process. Om de hade gjort trycktestet först så kan de inte veta om vattnet kommit in vid trycktestet eller innan det gjordes.
    Nu berodde vattenskadan på något du gjort. Egentligen deras dåliga ihopmontering från tidigare, men den accepterade du när du började använda den även fast du såg gliporna.

    Se det ur tillverkarens och verkstadens synvinkel:
    Eftersom den klarade trycktestet så måste vattenskadan vara orsakad av något annat än ett ursprungligt fel.
    Kunden kan ha plockat isär den och monterat ihop den dåligt eller så har luckor varit öppna vid bad. Båda fallen täcks inte av någon garanti eller reklamationsrätt.
     
  6. Juxtapox

    Juxtapox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10+
    Ett trycktest görs ju inte under vatten....
     
  7. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ja, jag vet att jag skulle ha skickat in den igen när den kom dåligt ihopmonterad för andra gången. Jag ångrar att jag inte gjorde det. Men jag tänkte att eftersom verkstaden garanterar att den är vattentät även efter reparation så var det väl osannolikt att de skulle ha klantat sig med ihopmonteringen två gånger, så det var förmodligen bara ett kosmetiskt fel.

    Vilket jag sen insåg att det inte var med tanke på hur snabbt den dog efter badturen och hur full med vatten den blev.

    Rätta mig om jag har fel, men under garantitiden måste väl tillverkaren bevisa att felet beror på handhavandefel/åverkan från kunden?

    Jag tycker att deras möjligheter att bevisa att fuktskadan beror på kunden försvinner om de först tar isär den och sedan monterar ihop den innan trycktestet.

    Som jag har förstått det så limmas telefonens fram och baksida mot ramen, så visst avgörs vattentätheten av hur den är ihopmonterad.
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Där har du en poäng. Jag kollade lite på hur det går till och det vanligaste verkar vara att man använder luft i övertryck och undertryck och kontrollerar hur objektet uppför sig, men det finns även våt trycktestning som verkar användas för vattentäta objekt som har över 100 meters vattentäthet.
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är helt korrekt att under garantitiden och alltid de första 6 månaderna så är det tillverkaren som ska bevisa att felet inte är ursprungligt.
    Dock har de gjort trycktestet och den höll för det. Därför är det inte ett ursprungligt fel. Du kan alltid gå vidare med anmälan till ARN och se om du kan få hjälp därifrån.
    Om det nu är så att skalet limmas ihop så påverkar isärtagning och montering vattentätheten om nytt lim läggs på. Det är en väg du kan testa att gå, men kolla upp att det är så innan du går vidare till ARN eller annan instans.