vertikal eller horisontell fotografering?

Diskussion i 'Applikationer' startad av behedwin, 25 maj 2013.

  1. behedwin

    behedwin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hur man håller telefonen när man tar ett fotografi verkar variera....

    Jag föredrar att hålla den i liggande läge, dvs horisontellt läge.
    Bilderna blir bättre och det känns mer naturligt.

    Dock är det svårt att hålla dagens stora telefoner med en hand och fotografera i detta läge. Det är mycket lättare att snabbt dra upp mobilen med en hand och starta kameran med en hand och trycka av ett foto i vertikalt läge (stående).

    Jag söker en app, som låter mig ta foton i vertikalt läge men i själva verket tar dem i horisontellt läge, roterar dem eller något.


    Ett i-lands problem som slog mig... Vet inte om frågan är löjlig då det inte är möjligt att göra på detta sett....
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det du alltså eftersöker är en app som tar bilder i porträttläge och beskär dem så att de blir i samma format som bilder tagna i landskapsläge.
    Du kommer att förlora ganska stora delar av bilden och alltså få en lägre upplösning på bilderna.

    Vad hindrar dig från att använda båda händerna?
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är inte ett dugg svårt att hålla telefonen så och ta kort om telefonen har en "shutterknapp" på ena långsidan (det har min Sola, dessutom har den snabbstartläge på kameran om jag håller knappen intryckt så jag behöver inte låsa upp telefonen och starta nån kamera-app utan bara ta upp telefonen, hålla knappen inne några sekunder och sen trycka på den när jag ska ta bilden).
     
  4. behedwin

    behedwin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    Bra för dig !!
     
  5. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Men sola är väl inte så stor..?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nej, visserligen är Solan inte så stor, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur storleken på telefonen göra att den är svårare att hålla horisontellt? Jag sitter och provhåller min miniräknare här (den är 85x160 mm) och tycker tvärtom att det är svårare att hålla den vertikalt med en hand.

    Men lösningen är ju som sagt var att beskära bilden. Kamerans bildsensor går ju inte att vrida på så om sensorn är 3254x2448 pixlar så kan ju en bild tagen vertikalt aldrig få mer än 2448 pixlar på bredden.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag brukar hinna vänta telefonen 90 grader när kameran laddar den där halvsekunden eller vad det tar. Knappen för att ta kort, på de telefoner utan en fysiskt dito vill säga, sitter ändå där högertummen finns.

    Jag tror nästan du blir mer nöjd med dina bilder om du vänjer dig dig att vända telefonenen snarare än att hitta en app som gör bilderna sämre i och med upplösningen som försvinner när den gör om ett kort ifrån porträtt till landskap.
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hmm, hur håller du telefonen egentligen? Nu har jag iofs inte så många telefoner att testa på men på de tre jag har som har separat kameraknapp så håller jag normalt aldrig telefonen så att den knappen är där högertummen är...

    Iofs beror det kanske på att jag normalt har telefonen i vänster byxficka, tar jag upp den är det med vänster hand alltså (då sitter kameraknappen vid vänster ringfinger ungefär) och flyttar jag över den till höger hand för att ta kort så greppar jag ju då från framsidan (så kameraknappen hamnar där jag har höger pek/långfinger).

    Slutsatsen man kan dra är väl att de flesta verkar hålla telefonen på olika sätt.... :)