Vettig kalendersynkronisering (iOS/Android)

Diskussion i 'Frågor och support' startad av nox, 4 mar 2014.

1. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Hallå kära forumiter,

Jag sitter och drar mig i håret över att inte ha hittat en vettig kalenderlösning för mig, mina vänner och diverse kollegor.

Vi är ett gäng som använder en hel del olika apparater - PC som Mac, iOS som Android.

Det jag söker är en vettig lösning för att nyttja en gemensam kalender. Jag är medveten om att vi alla kan skapa ett eget och privat Google-konto för att där samla en enskild privat kalender och därefter dela den med varandra, alternativt skapa ett gemensamt Google-konto som alla lägger till i sin mobil (Android som iOS) och därefter synkar kalendern. Alla kan lägga in, alla kan läsa.

Problemet är dock att vi vill att det kommer upp en notis så snart en ny händelse har lagts till. Om vi ponerar att samtliga använder iPhone, då är det extremt enkelt att synka en kalender över iCloud. Så snart en person har lagt in en händelse poppar en notis upp om denna ändring - dessvärre sker detta inte när vi använder ett Google-konto på en iPhone, utan man måste manuellt gå in och kika om det har lagts in något. Detta är ett stort problem eftersom saker kan ske med kort varsel och samtliga inblandade kan inte gå in och uppdatera sin kalender var 10:e minut.

En lösning är att mejla samtliga inblandade (bjuda in) till en viss händelse, men då tappar vi smidigheten med att ha en gemensam kalender, då kan man mejla direkt från början och skippa kalender helt.

Jag vet inte hur det funkar om man enbart kör med Androider, men det jag är ute efter är alltså en GEMENSAM kalender, som synkroniseras mellan iPhones och Androids och som dessutom GER en notis så snart något läggs in, ändras, eller avbryts i kalendern.

Några förslag?

Last edited: 4 mar 2014
  2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har inte själv testat detta men om du går till google.com/calendar, trycker på kugghjulet till höger - Settings - Calendars och trycker på länken under rubriken Sharing för er gemensamma kalender följt av Reminders and notifications så finns ett alternativ som heter Changed Events med beskrivningen "Receive a notification when someone sends an update about a canceled event." Där kan man markera både sms och mail. Har ni kollat på det? Det låter i alla fall som att man borde få någon typ av notis om något ändras :) Antagligen kommer alla som använder sig av kalendern behöva markera det där själva.

Edit: Även New events och Cancelled events finns.

3. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Tack för tipset, men det ger dessvärre ingen notifikation i mobilen, inte via iPhone i alla fall.

När jag lägger in en händelse i kalender (nu testar vi ett och samma konto för samtliga), fås ingen mejl om denna händelse eftersom det är "alla" som skapat händelsen och således bör veta att den ska äga rum. Inget mejl, ingen notis.

Det måste finnas en vettig lösning på detta.

Last edited: 4 mar 2014
  4. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Vad händer om ni provar olika konton så att alla prenumererar på kalendern från sitt eget konto? En skapar kalendern och bjuder in de andra att prenumerera och redigera kalendern genom att skriva in deras mailadresser under Settings - Calendars - Sharing.

5. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Återigen, inga notiser.

Jag fann dock SmoothSync for Cloud Calendar vilket verkar vara en omtyckt app för att synkronisera över iCloud-kalendern till en androidtelefon. Min spontana tanke blir därför att de som använder iPhones får allt synkat genom iCloud och övriga kör genom denna app.

Dock återstår det att se ifall den ger en notifikation på att något har hänt i kalendern...