Vettigt under 2000?

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by Nerre, Dec 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har inte riktigt hängt med bland alla nya modeller som kommit, dottern önskar sig en "touch-mobil" i julklapp.

Jag vet att ZTE Blade ansågs väldigt prisvärd förut, är den fortfarande det?

Det finns en hel del som ligger t.o.m under tusenlappen, men jag tyckte att de såg ut att vara lite väl små (liten skärm är opraktiskt).

Helst ska den ju ligga mer "under 1500" än "nästan 2000" (jag måste ju ha råd att byta upp mig från min gamla Hero snart!:).

2. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle nog satsat på antingen en ny ZTE Blade (den håller fortfarande måttet). Är dock osäker på hur det ser ut på uppdateringsfronten på den. Senast jag kollade så fanns det ingen ICS-tråd på XDA-developers.

Annars kanske du skall ta dig en titt på en begagnad Samsung Galaxy S GT-I9000 :) Dem går för runt 1300-1600 kronor begagnade :) Eller kanske en Samsung Nexus S begagnad? Den ligger på runt 1800 kronor begagnad :)

3. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

På modaco fanns det en tråd om ICS på blade, up n running, men inte användbar för dagligt bruk. Gissar, och hoppas, på att ICS kommer i form av åtminstone cm9.

Har inte hängt med så bra på hårdvarufronten så kan inte uttala mig om hur prisvärd den är i dagsläget, men hade inte comviq nåt erbjudande med blade + 1 års surf för ca 1000kr? (surfen värd runt femhundringen tror jag?)

Kan tillägga att jag tycker den fungerar hyfsat med 2.3 i dagsläget (endast custom roms i dagsläget), absolut inget monster, men den fixar en hel del spel ändå (vilket jag antar ett stort antal ungdomar prioriterar).

Last edited: Dec 8, 2011
  4. Snorken19

Snorken19 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sitter här med en Blade och är väldugt nöjd. :)

#TapaTalked#

5. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Svågern köpte en Samsung Galaxy S på Felgiganten för 1900kr igår, helt cash utan abb. osv. I butik i Lund. Tror den kostar 2400kr på MediaMarkt, att jämföra med.

6. Cyberdyne

Cyberdyne Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

7. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det lät som ett riktigt bra pris, svårt att se att man hittar någon bättre deal under 2000kr om man nu kan hitta den till det priset i sin lokala butik.

Bygger dock på samma arkitektur, så min gissning är att det inte blir någon markant förbättring.

8. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    helt klart en begagnad Optimus 2X, kör över allt som nämnts i tråden. går utan problem att få för 2000kr, finns tom under 2000kr.

9. -Henric

MINA ENHETER

Om personen i fråga inte skall roota telefonen så är väl LG Optimus 2X en väldigt stort wildcard, är det inte? Jag skulle aldrig ens tänkt tanken att köpa en sådan telefon om jag inte haft planer på att root'a och lägga in en custom ROM så som CyanogenMod då jag hört fruktansvärt mycket negativt om Stock LG Optimus 2X. Men å andra sidan så kan han ju självklart ha tur och få en väl fungerande telefon.

10. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu gäller frågan nytt, han köper väl inte en beggad telefon i julklapp till dottern heller?!

Dessutom skulle det aldrig (aldrig!) falla mig in att köpa en LG, än mindre rekommendera det till någon annan.

11. -Henric

MINA ENHETER

Nu är det ju så att trådskaparen inte skrivit i sitt inlägg att det är just en ny telefon som han skall köpa, således får han tips på begagnat också.

Angående själva telefonen i sig så är LG Optimus 2X en väldigt bra lur med rätt ROM i.

Stock: Aldrig i livet!
    Custom ROM: Ohja!

Men om jag får gissa så skulle inte direkt trådskaparen root'a och lägga in en custom ROM på någon annans telefon och därför blir LG Optimus 2X 'a no-go'.

12. Nerre

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, det är ju ny telefon det handlar om, leta begagnat till julklapp funkar inget bra. Det kan ju dröja innan man hittar nån som känns "rätt" att köpa (en beg telefon vet man ju inte hur den har hanterats). Så det handlar ju mer om att "hitta den billigast på prisjakt och beställa så man har den till jul".

Det verkar alltså som ZTE Blade är vettig fortfarande om man inte ska leta specialerbjudanden? Många verkar fokuserade på prestanda här, prestanda är inte viktigast för mig.

13. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok, det finns alltså människor som skulle kunna ge en begagnad telefon i julklapp till sin dotter. All heder åt dig.

My mistake. o_O

14. Fettkeewl

Fettkeewl Teen Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Killen som förutsätter att alla har råd att köpa nytt?

Vad är den hemska skillnaden mellan en ny mobil och en begagnad i toppskick?

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

15. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Självklart förutsätter jag det! Man ger inte beggade grejer i julklapp till sina ungar, då köper man hellre nytt och billigare.

F.ö. är det trevligt med nytt, just till barn, eftersom DET ÄR NYTT och fint, garanti, det funkar(!), man kan byta det (öppet köp), osv osv.

16. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har själv haft en blade i över ett år nu som jag varit GRYMT nöjd med. Men tycker det är tveksam om den fortfarande är ett så bra köp(blev rätt förvånad nu när jag såg att den tom är dyrare nu än när jag köpte den).

Och det krävs en hel del tweakande om man ska få ut något av sin Blade, vilket det känns tveksamt att din dotter kommer göra. Kort sagt, det är nog inte en så attraktiv telefon om man inte vet vad man gör(till att börja med så är ju ZTE inget känt märke för någon oinsatt).

En Xperia Mini känns som ett bättre köp till en yngre dotter. Betydligt bättre hårdvara inuti, bättre kamera(kameran på bladen är obrukbar), litet "gulligt" format, olika färger och överlag bättre out of the box än Blade.
    Fast skärmen kanske är för liten? Skärmen på Blade är svår att slå i den prisklassen.

17. -Henric

MINA ENHETER

Det spelar ingen roll vad du förutsätter o.s.v. då det gäller trådskaparen. Han/Hon angav ingenting i sin första-post. Jag hade kunnat tänka mig att ge begagnat till mina barn och familj. Vad är skillnaden på en begagnad telefonen i nyskick med garanti jämfört mot en helt ny telefon? Förvisso öppet köp. Jag tror inte riktigt att barn bryr sig om det är helt nytt eller begagnat i nyskick, och om dem får med kvitto o.s.v.

Nog pratat om det. Denna tråd är skapad för att hjälpa trådskaparen sin väg till rätt Android-telefon.

18. Kattensmatte

Kattensmatte Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

För 1900 kr kan man få en HTC Wildfire S med kontantkort på flera olika ställen tex Teknikmagasinet och Clas Ohlson

19. Nerre

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nu blev det en Blade (kunde inte vänta så mycket längre om den ska hinna komma till jul).

Och jag föredrar nytt främst av den anledningen att en begagnad lur vet man inte alls hur den har hanterats. Visst, den kan se fin ut utvändigt och fungera bra, men den kanske går sönder efter en vecka och så visar det sig att den var vattenskadad eller nåt (vattenskadade grejer kan fungera ett tag innan allt har oxiderat sönder). Batteriet kanske är slutkört etc. Det finns för mycket saker som kan vara trasigt som man inte kan kolla.

Så ska det vara begagnat så ska det vara väldigt lågt pris i såna fall.

20. -Henric

MINA ENHETER

Grattis till kopet! :)

Thread Status:
Not open for further replies.