Vi blir lurade!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 5 apr 2022.

  1. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Förr i tiden kanske men känns som att det börjar bli precis tvärtom, att de som köper vid lansering får i princip de bästa priserna. Ta t.ex. S22 Ultra, vid lansering fick man minst 2000 kr i inbyte för en gammal telefon oavsett skick (så länge den fungerade), samt Galaxy Buds Pro. Om du då lämnade in en sprucken gammal mobil kunde du med Comviq få S22 Ultra 128 GB för ~570 kr i månaden med abonnemang på 15 GB surf i 24 månader, där abonnemanget kostade 225 kr/mån => Priset för S22 Ultra gick från 14000 till ~8500, och då har vi ignorerat hörlurarna som ingick. Går du in på Comviq idag, är priset 711 kr/mån. Samma mönster uppträdde med S21 Ultra, dröjde i princip till Black Friday innan priset gick ner.
     
    darkshippo, eastbound och Kristy gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, just flaggskeppen brukar sällan reas ut närmaste året efter release. Även t.ex. Mi 11 har praktiskt taget aldrig reats ut sedan den släpptes för över ett år sedan. Däremot har Xiaomis midrangelurar reats ut mycket och ofta. Undantaget är kanske Motorolas och Sonys flaggskepp som jag tror reas ut oftare.
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Samsung Galaxy S21 dippade rätt kraftigt efter lanseringen om man kollar prishistoriken. Om det blir likadant för S22 får man se.
    Visst kanske man får nåt extra i början typ hörlurar, men har man redan såna så kanske det inte är så intressant med att få några till.
    s21.PNG
     
  4. bikerkayaker

    bikerkayaker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Sony har det på sina Xperiamodeller. Det sagt, så håller jag med om att skillnaderna i funktion är för små för att motivera prisskillnaderna.
    Mina huvudkriterier när jag köper telefon är att den ska vara vattentät, inte vara för stor och att den ska ha ordentligt med minne. Det är de tre saker som påverkar användbarheten mest för min del.
     
    Ara gillar detta.
  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Hörlurarna (som man fick utöver förköpsrabatter i fallet med Note 20 Ultra, S21 Ultra och S22 Ultra hos Comviq) kan man sälja om man inte behöver dem, och då blir priset ännu lägre.

    Angående priset över tid, tittar man på S21 Ultra 128 GB var det lägsta priset på Prisjakt 9999 kr under de första 6 månaderna (egentligen ännu längre), ett pris som endast gällde under totalt 2 dygn vid två olika tillfällen i Mars-April 2021. I mitt fall förköpte jag min S21 Ultra 128 GB från Tre med ett abonnemang jag sa upp direkt, och betalade ~11000kr inklusive spårningsbricka samt Buds Pro som vid det tillfället var helt nylanserade och kostade minst 1400 kr i butik. Hörlurarna hade säkert gått att sälja för åtminstone 800 kr, så då hade man alltså "förlorat" ungefär 200 kr på att förköpa telefonen, om vi räknar bort spårbrickan.

    Case in point, när det gällde S21 Ultra fanns det riktigt bra förköpserbjudanden och detsamma gällde S22 Ultra. Om mönstret från förra året upprepas helt kommer det bli svårt att få ett liknande erbjudande inom åtminstone 6 månader från lanseringen.

    Kontentan blir att det tveklöst kan löna sig att förköpa inom det halvlånga loppet, och att det inte längre är säkert att den som väntar 3 månader eller ens 6 månader får en bättre deal.
     
    Kristy och eastbound gillar detta.
  6. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Hade ju ett motsvarande case med min IPhone 12 PRO Max 128GB med Tre obegränsat. Jag betalade 499kr för abonnemanget och 250kr i förhöjd månadskostnad. Dessutom fick jag ett par AirPods PRO med på köpet. Det blev inte billigare under de kommande månader. Inte ens efter 13 PRO Max kom ut blev det så billigt igen.
     
    Kristy och Hatsune Miku gillar detta.
  7. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Du har en poäng men nu befinner vi oss på swedroid och här är de flesta finsmakare som upplever klara skillnader i mobiler i allt från några grams viktskillnad till hur hög touch sampling rate skärmen har. Samma gäller bilar där den stora massan bara vill frakta arslet från punkt A till punkt B medan andra har ett intresse i bilars olika egenskaper medan några andra bara bryr sig om vad grannen tycker eller om att det är dyrt nog!
     
    DanielÖ, Kristy, Klurre och 3 andra gillar detta.
  8. clajdo

    clajdo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Kommer nog aldrig köpa en flaggskepp igen, sitter fortfarande med min S10 vars stockkamera tar usla bilder i allt annat än perfekt dagsljus och värdelös video, men den räddas tack vare Gcam som man kan dra in på typ vilken mobil som helst.
     
    Ara och flipp gillar detta.