Hörlurarna (som man fick utöver förköpsrabatter i fallet med Note 20 Ultra, S21 Ultra och S22 Ultra hos
Comviq) kan man sälja om man inte behöver dem, och då blir priset ännu lägre.
Angående priset över tid, tittar man på S21 Ultra 128 GB var det lägsta priset på Prisjakt 9999 kr under de första 6 månaderna (egentligen ännu längre), ett pris som endast gällde under totalt 2 dygn vid två olika tillfällen i Mars-April 2021. I mitt fall förköpte jag min S21 Ultra 128 GB från
Tre med ett abonnemang jag sa upp direkt, och betalade ~11000kr inklusive spårningsbricka samt Buds Pro som vid det tillfället var helt nylanserade och kostade minst 1400 kr i butik. Hörlurarna hade säkert gått att sälja för åtminstone 800 kr, så då hade man alltså "förlorat" ungefär 200 kr på att förköpa telefonen, om vi räknar bort spårbrickan.
Case in point, när det gällde S21 Ultra fanns det riktigt bra förköpserbjudanden och detsamma gällde S22 Ultra. Om mönstret från förra året upprepas helt kommer det bli svårt att få ett liknande erbjudande inom åtminstone 6 månader från lanseringen.
Kontentan blir att det tveklöst kan löna sig att förköpa inom det halvlånga loppet, och att det inte längre är säkert att den som väntar 3 månader eller ens 6 månader får en bättre deal.
Click to expand...