Vi har som har fått Xperia Play

Diskussion i 'Xperia Play' startad av robbanl, 1 apr 2011.

  1. robbanl

    robbanl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tänkte det vore på sin plats med en tråd som samlar alla intryck från oss som har fått telefonen.

    Igår gick jag nog in i varenda telefonbutik jag kunde hitta men alla sålde till min besvikelse telefonen enbart med abonnemang. Till slut hamnade jag hos Expert som sålde den för 5300kr, visserligen operatörslåst i 12 månader men utan abonnemang.

    Mina första intryck från telefonen var att den var mycket tjockare än min Desire HD samt att den är väldigt plastig. Annars tycker jag telefonen är rätt snygg och den ligger väldigt bra i handen speciellt med kontrollen utfälld.

    Sony har gjort avsevärda förbättringar i sitt gränssnitt med snygga effekter och ganska bra program. men trots det så tycker jag att det går lite långsamt att byta hemskärm och jag saknar mina program jag tidigare använt. Nu har jag bytt till Launcher Pro, Dialer One och Swiftkey och telefonen är otroligt responsiv och fungerar som jag vill.

    Tyvärr måste jag nog instämma med recensenterna om att skärmens ljusstyrka har ett väldigt lågt maxvärde. Ljusstyrkan är kanske 60-70% gentemot Desire HD på maxinställningen. Detta har inte hindrat mig på något sätt i mitt dagliga användande och skärmen fungerar bra till att spela. Jag är ingen skärmonanist så ni får nog bilda er en egen uppfattning här.

    Spelen då? Jag har hunnit testat ps1 spelen Medieval och Crash Bandicoot och både flyter på bra och fungerar ypperligt med kontrollen. Bilspelet Asphalt 6 är snyggt och är grymt mycket roligare med en dedikerad kontroll. Har hunnit testat en emulator och det är gameboid med spelen Super mario world och Castlevania och kontrollen är fantastisk till dessa spel.

    Kontrollen och de digitala knapparna är jag mycket nöjd med. Vad som fungerar mindre bra är de analoga touchspakarna. Jag kanske inte har fått in rätt teknik men de är väldigt svåra att styra med.

    Det finns redan ganska många spel som är Xperia Play optimerade och ihop med emulatorerna räcker det gott och väl för mig och mitt spelbehov. Tyvärr är de olika gränssnitten för att spela köpa och spela spel väldigt förvirrande. Vissa spel hamnar i menyn Xperia Play, ps1 spel i Pocket Play och andra endast i App drawern. För att få någon ordning på det så skapade jag egna mappar. Hoppas SE kan ordna det här i en kommande uppdatering.


    Sammanfattning (än så länge)

    + Kontrollen
    + Spelen
    + Ljudet (samtal och musik låter bra)
    + 2.3

    - Gränssnitt för att köpa och spela spel är förvirrande
    - Skärmens ljusstyrka
    - Ingen notifieringslampa
    - Analoga "styrspakarna"

    Slutsats: Gillar ni att spela spel bärbart och älskar emulatorer då är Xperia Play ett givet köp.

    Har ni några frågor så är det bara att ställa dem här så ska jag försöka att svara så gott jag kan.
     
  2. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    På market finns ju appen noled som vad jag har hört gör ett hyffsat jobb med att ersätta Led-indikatorn. Men jag trodde Playen hade det, jag läste det någonstans.

    Angående skärmens ljusstyrka får vi nog hoppas på att SE släpper en fix som låter oss skruva upp ljuset lite mera. Misstänker att de har gjort så för att kunna garantera 5 timmars speltid. I mobilen är ju skärmen den största ström-boven speciellt när det är 4" som Playen.
    Såg nåt test där man inte kunde ändra ljusstyrkan på annat sätt än att toggla med en widget på playen, medan Arc, play och pro så kan man gå in i inställningarna och ställa in ljusstyrkan manuellt (dvs få starkare ljus).
    Tror med andra ord inte att hårdvaran är problemet, tror SE lagt in någon spärr i mjukvaran för att spara på strömmen.
     
  3. mac666

    mac666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag gillar den!! Bara att fixa lite spel nu då!:-)
     
  4. xQze

    xQze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Fick min idag med, och är föga nöjd! Verkligen det närmaste mobilgaming sedan N-gage QD.

    Mobilen ligger som sagt väldigt bra i handen, den är helt klart av stor vikt och relativt tjock, men annars helt klart en bättring från dom förra Xperia modellerna vad det gäller det plastiga intrycket, även om det fortfarande finns kvar.

    Att nu kunna spela många av mina favorit spel som Asphalt 6 och Gun Bros med rediga kontroller är sjukt underbart och förhöjer verkligen upplevelsen!
    Väntar med spänning på vad framtiden har att ge denna underbara maskin!

    Föll även starkt för SE när dom skickade med både ett fodral till telefonen samt ett repskydd! <3

    För mig som lyssnar mycket på musik medans jag har telefonen i fickan blir det dock smärre komplikationer i och med att ljudutgången sitter på sidan, vilket givetvis är självklart med tanke på att det ska funka bäst med lurar medans man spelar.


    Detta är något jag inte tänkt på, med tanke på att jag både med min Galaxy S och Optimus 2x kör på strax över medelmåttig ljusstyrka har jag som sagt inte berörts av detta, men klart. är man van vid att alltid köra på maxstyrka är det ju kanske en smula dåligt, men tänk på att ni får en finare batteritid! :D

    Överlag så är jag mycket nöjd och min O2X kommer nog få inta en hyllplats ett tag framöver!
     
  5. b0urne

    b0urne Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Håller inte med om skärmen, min är mycket bra imo.
    Ingen notifieringslampa sitter på av/på knappen, den lyser lite till och från när de händer saker för mig.
    - Analoga spakarna börjar jag vänja mig vid, körde Gunbroos, funkar bara bra!
     
  6. underbrallan

    underbrallan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    har precis packat upp min ska starta upp just....................................................nu :)
    åter kommer med synpunkter!
     
  7. robbanl

    robbanl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    b0urne: Det har du faktiskt rätt i, det sitter ju en lampa på powerknappen. Tyvärr gör den inte mycket nytta när telefonen ligger på bordet.
     
  8. underbrallan

    underbrallan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Gud jag älskar min play......nu har jag en 2x och en play det är kärlek....

    Sent from my R800i using Tapatalk
     
  9. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Fipplade lite med playen på Siba idag. Jo, skärmen är rätt mörk. Som standard är den inställd på maximal brightness. Inomhus var det inget problem. Utomhus kan jag misstänka att det är det. Fast jag vet ingen mobil som gör sig bra i starkt solljus.
     
  10. robbanl

    robbanl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det positiva med den lägre ljusstyrkan är att det inte är skärmen som står för den största batteriförbrukningen utan systemet, vilket gör att batteritiden blir mycket bättre.

    Starkt solljus har jag inte testat i p.g.a.vädret men det går alldeles utmärkt att spela på bussen och utomhus med det väder som varit de senaste 2 dagarna.
     
  11. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Enligt kommentarerna till denna unboxing-video: http://www.youtube.com/watch?v=hPEC3SJNDoo

    så installeras spelen på minneskortet. Är det nån av som har Xperia Play som testat ett annat minneskort än det medföljande minneskortet? Kan man överföra spelen som följer XP Play eller ladda ned dem på det nya kortet?
     
  12. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Kan någon ta bildpå vad som följer med i lådan på svenska versionen? Skulle vara uppskattat :)
     
  13. krisse

    krisse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nackdel för mig.
    -bara stöd för ett exchangekonto.
    Annars kanon telefon

    Hoppas dom håller den vid liv en längre tid.
    Tänker på n-gage.
     
    Last edited: 2 apr 2011
  14. mac666

    mac666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Bilden e tagen med Desire...

    Det som ingår:
    Mobil (dah)
    ett bra Headset med gummimuffar, utan multimedia kontroll.
    extra "gummimuffar"
    extra skärmskydd (sitter bra ett på från fabrik)
    laddare + vägguttag
    Väska i läder
    Manual osv.

    Förinstallerade spel (bland annat):
    Crash Bandikot (Första till PS)
    Fifa 10
    Bruce Lee (Fighting)
    Star Battalion
    Sims 3
     
    Androiden, Nindor och Sasori gillar detta.
  15. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Awesome, tack för bilden, såg helt ok ut det där fodralet och det var jag nog mest nyfiken på :)
    Ser ut som att de skickar med det nödvändiga. Nu är jag ännu mer sugen 8)
     
  16. mac666

    mac666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fodralet är mycket bra faktist! Ett tack på posten räcker ;)
     
  17. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingår fodralet i alla...eller är det bara med vissa paket/leverantörer????
    Vet inte snart om jag orkar vänta på den vita....fast den är ur snygg
     
  18. underbrallan

    underbrallan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    jag fick med allt det som beskrivs ovan ....med telenor
     
  19. mac666

    mac666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vit finns i telenor butiker.

    Sent from my R800i using Tapatalk
     
  20. mattias_jo1

    mattias_jo1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet...dock är den opersatörslåst i 12 månader...suck