Vi lever i en döende civilisation

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 18 maj 2018.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Samma här, tyvärr. Jag är en galen överkonsument och köper mycket jag inte ens behöver på något sätt. När det gäller reklamen dock så finns det utmärkta alternativ. Besöker gärna ICAs hemsida för deras reklam, Willys hemsida för deras samt använder en app som heter ShopGun (iOS) där mycket reklam också syns.

Jag är också en "bilbov".

2. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.208
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Inget som lite utrotnings krig & epidemier inte kan råda bot på. Europeiska adeln, inkl. den svenska, ansåg pä 1800-talet att folken skulle härdas via återkommande krig.

Som jag påpekade för en dam från Irak för ett tag sedan - Sverige har inte haft krig på över hundra år - det är dags nu!

Martin Armstrong ser en ny mini-istid på ingång, pga cykliskt minskande solstrålning samt dito ökade vulkanutbrott.

Kanske Sverige kan rensas av ett nytt istäcke istället för krig & elände?

Medan Hawaii får en helt ny heltäckande yta av lava från sina vulkaner . . .

Härliga tider, strålande tider.

Last edited: 18 maj 2018
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.514
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    På tal om papper o det. Hos Hemköp kan man nu välja att få sina kvitton digitalt via mail istället om man är bonuskund. Finns som väl i Hemköps appen
    Screenshot_20180518-211557.jpg

4. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Som det ser ut nu kommer vi att ta kål på oss själva, naturen, planeten, men inte på grund av fossila bränslen.
    Som jag sade innan måste man bilda sin egen uppfattning genom att läsa all forskning, inte ensidigt från dem som lever på det, som bara vill ha makt och pengar. Men du tycks veta mer än alla andra som har så bestämda åsikter och inte lyssnar på nåt annat när du bestämt dig, som det ser ut i ditt svar.

5. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Det jag ser i ditt inlägg är en massa kritik av det jag påstår och inget som helst belägg för att jag har fel. Det är mer än enkelt att säga att någon har fel, men vad är dina belägg för detta?

Vi människor har grävt ut miljoner och åter miljoner (miljarder) ton av kol ur jorden, ofattbara mängder ton gas och obegripliga mängder ton olja ur vår gemensamma jord. Men du menar att detta har inte påverkat vår miljö och liv?

Vakna upp, hela vår ekonomi och hela vår civilisation bygger på fossilt bränsle, detta är faktum. Det är också fakta att fossilt bränsle är det som förstör vår jord.

Vill vi leva så att även våra barn, barnbarn och deras barn ska kunna ha ett bra liv så måste vi ändra hur vi lever och detta nu. Men det är ingen som vill detta. Inte jag heller. Så hur gör vi?

För egen del så älskar jag mitt liv och tycker att jag lever ett helt fantastiskt fint liv, men samtidigt inser jag att detta kommer inte att hålla och detta är inte okej för de som ska ta över (våra barn och barnbarn och så vidare).. så hur ska vi lösa detta?

Last edited: 18 maj 2018
  6. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Faktum är ju att det folk i allmänhet oroar sig för är bensinpriset, boräntan och vad de kan få för sin gamla mobil när de ska köpa en ny.

Det är inte jordens tillstånd, hur det ska bli för kommande generationer och hur luften är att andas.

Jag talar bara om hur det ligger till.

7. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

När bensinpriset stiger så suckar man högt och djupt samtidigt som man knyter näven hårt i fickan, men ändå måste man tanka om man vill fortsätta använda sin fossilbrännare. Jag är själv skyldig till det. Säljpris för en telefon är dock något jag personligen inte funderar över utan det tar jag den dagen det blir dags. Jag behandlar den heller inte med silkesvantar så slitage finns alltid där, som sig bör.

Men som du säger, många verkar inte tänka på jordens tillstånd eller luftkvaliteten och jag själv är även skyldig till det.

En vanlig mentalitet är: "Jag är död då så det får nästa generation lösa", men om alla tänker så så kommer ju ingen förändra sig.

8. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Jag skulle verkligen älska om någon sa på min dödsbädd: "Du har gjort något riktigt bra för oss som ska ta över, jag är stolt över vad du gjort".. Jag skulle kunna dö med ett leende då. Men jag vet inte vad det är jag förväntas göra.

9. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.659
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Jag är pappa till två barn under 2 år. Och jo, jag oroar mig för framtiden. Väldigt mycket.

Men, tyvärr stoppar det inte mig att konsumera för allt vad plånboken tillåter. Eller ha 3 bilar och 1 MC som nyttjas massvis.

Vet inte riktigt vad som kan få stopp på mig.
    Det enda jag känner mig helt säker på är att man bör köpa en gård på landet, för vi kommer alla bli som mandelmans inom 50 år och då stiger fastigheten i värde

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Bra fråga. Leva med miljötänk resten av livet kanske?

Sluta använda fossilfria bränslen, sluta äta så mycket kött, börja källsortera så mycket som bara möjligt, etc?

Men hur kul blir det i slutändan att leva efter förbestämda ramar? Man vill ju kunna leva.

11. hahadaoc

hahadaoc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Skönt att det finns någon fördel med att vara äldre.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

På något sätt så måste vi alla (vi alla människor på vår älskade jord) komma överens om hur mycket var och en kan använda av vår gemensamma resurser. Det är fullständigt ohållbart att 5% av befolkningen (eller något sånt..) använder 90% av jordens resurser.

Vi måste gemensamt komma överens om en hållbar användning av jordens resurser, det finns inget annat hållbart alternativ. Senare så kommer vi att kunna utnyttja andra planeter men det ligger långt fram i tiden.

Detta är akut, vi står inför en katastrof och alternativet kommer att bli oerhört smärtsamt för alla. Det kommer att bli krig och inget krig som vi sett tidigare. 1:a och 2:a världskriget kommer att bli som en pust i jämförelse. Det är där vi står.

Det är min syn på samtiden. Det finns oerhörda utmaningar men också oerhörda möjligheter, vi får se vilken väg vi tar.

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Mänskligheten är ständigt ökande medan resurserna inte är det.

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Japp, så då finns det två/tre alternativ:

Man ökar resurserna eller så minskar man efterfrågan.

Man kan minska efterfrågan genom att minska befolkningen alternativt så kan man minska hur mycket varje individ ska kunna efterfråga.

Det sista alternativet är att söka nya resurser på nya planeter (som Mars)..

15. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Ökar man resurserna så skjuter man bara på det oundvikliga.

En ganska intressant film i ämnet är faktiskt senaste Avengers-filmen (infinity war). Den behandlar just det bekymret med mänsklighet vs resurser trots att det är en actionfilm....

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Det finns dock hopp i att med ökande resurser så skaffar människor färre barn. Det är faktiskt så det ligger till - mot all logik kan man tycka - men ju bättre människor har det ju färre barn skaffar det sig.

Logiken är dock att om man har det bra så behöver man inte barn som tar hand om en när man blir gammal.

Så jag tror absolut på att med stora resurser så kommer också befolkningen minska och därmed så kommer också resurserna räcka väl.

Slutsatsen jag drar är att alla måste ha det bra, först då kommer det att bli balans.

17. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fakta är även att återplantage är helt värdelöst jämfört med gammal urskog när det gäller att behålla hotade arter och upprätthålla ekologisk mångfald.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Instämmer.

19. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Det kommer tyvärr aldrig bli en sån balans någonsin. De som har mycket vill ha mer och vill inte anstränga sig mer än nödvändigt.

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Absolut, men vi måste sträva efter att komma så nära som möjligt. Allt annat är katastrof.

Jag tillhör själv de 5% som utnyttjar jordens resurser allt för mycket och det är upp till mig (och alla i samma situation) att bättra oss. Jag har beställt solpaneler, det är en liten bit på rätt väg.