Vi lever i en döende civilisation

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 18 maj 2018.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Så sant, man måste börja nånstans och varje steg räknas.
     
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Så länge miljörörelsen inte ser att världens befolkning måste minska så är den svår att ta på allvar.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Och vad menar du att vi skall göra åt det? Vad jag har förstått så ökar det inte globalt. Det både ökar och minskar i olika delar av världen. Jag menar att vi kan göra mycket mer än vi gör.

    Problemet är när vi förväntar oss olika levnadsstandarder i världen. Som när Hans Rosling förklarade att USA tyckte att Kina behövde minska sina utsläpp, när det är USA som släpper ut mer per person. Man kan ju inte bara anklaga Kina för att vilja leva som USA utan att samtidigt problematisera USA.

    Med andra ord: Visa vägen, ta ditt ansvar och inspirera andra. Man kan inte förvänta sig att andra ska göra deras del om man inte själv är beredd att göra sin del.
     
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Och vad jag ser i ditt inlägg är kritik mot mitt utan att komma med minsta belägg för att jag har fel då du bara påstår att just du har rätt, eller hur?
    Kan bara upprepa vad jag är övertygad om, att det är inte fossila bränslen som kommer att ta död på mänskligheten. Det är bara att titta ut om dörren för att förstå vad som är de största hoten mot mänskligheten och inte är det fossila bränslen vad jag ser.
    Komma med att man läst ensidig propaganda som man tror på och sen påstå att det är fakta, är inte fakta för det.
    Vad gäller fossila bränslen finns det hur mycket som helst av ofarliga alternativa energikällor att ta till vilket mycket snart kommer att användas också. Exempel, fjärde generationens kärnkraft – där det använda bränslet återanvänds. Torium som finns i större mängder än uran. Vind, vatten, sol osv.
    Endast fantasin, viljan, makthunger och pengar sätter gränser på vad människan kan åstadkomma för att bevara livet och miljön, där vi i de mest utvecklade länderna borde fokusera mer på viktigare saker än koldioxidutsläpp, NOX när det finns betydligt allvarligare saker som bör prioriteras först.
    Hittills har oljeländerna haft ett maktövertag som man t.ex. ser i Barcelonaavtalet men snart får man svårt att bli av med sin olja som bränsle. T.ex. bilarna har nu snabbt blivit nästan utsläppsfria, där de senaste, eller kommande dieselbilarna har så gott som noll utsläpp i både koldioxid och kväveoxider NOX, alltså renare än rena elbilar som producerar mer utsläpp i tillverkningen. Utvecklingen för att stoppa miljöfarliga utsläpp går alltså i väldigt rask takt nu, om man bara får tredje världen att hänga på, samt att sluta avla så mycket barn, sluta kriga och döda med enbart hat som ända anledningen osv.
     
  5. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Alternativa fakta ;-)

    "Överallt i Europa tas nu krafttag för att vända utvecklingen med höga halter av luftföroreningar från dieselbilar. De nya reglerna om miljözoner i städerna som regeringen har flaggat för behövs för att klara luftkvalitén i flera städer, säger Leif Holmberg, chef för Luftenheten på Naturvårdsverket.

    Utsläppen av kväveoxider från dieselbilar har nästan fördubblats mellan 2011 och 2016 medan bensinbilars utsläpp i stort sett halverats under samma period. Sammantaget har utsläppen från personbilar ökat med 25 procent sedan 2011. Mätning av utsläpp i verklig körning visar att dieselbilar Euroklass 6 släpper ut 4-5 gånger mer kväveoxider än det tillåtna gränsvärdet vid labbtester för bilmodellers godkännande."

    Ökande utsläpp från dieselbilar ger sämre stadsluft
     
  6. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Utan befolkningsminskning med 50% är utgången given. Varför är miljörörelsen så tyst om det?
     
  7. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Nedanstående länk visar vad som är på väg, men redan nu finns det dieselbilar som är betydligt miljövänligare än bensinarna. t.ex. Peugeots senaste Euro 6d klassade dieslar, som är mätta under verkliga förhållande. Men så klart är bensinarna också på rätt väg även om det varit dieslarna som varit utpekade som de största miljöbovarna i media, mycket på grund av VW dieselskandal, men så är det inte längre.
    Breakthrough: new Bosch diesel technology provides solution to NOx problem
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du vill att jag ska beskriva att fossila bränslen är det som skitar ned vår luft och våra hav? Flygbränslet, bränslet till fartyg (som oftast har ingen som helst rening), att våra bilar och industrier spyr ut enorma mängder gifter i luft och vatten? Är inte detta saker du redan vet?

    Och då har jag inte nämnt all miljöförstörelse som kommer vid själva utvinningen av olja, gas och kol. Enorma områden i världen blir totalförstörda för lång tid framöver.
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det där kommer inte att påverka i det stora hela och det är just det som är problemet. Vi (mänskligheten) tror att vi kan lösa problemet med ny teknik samtidigt som vi ökar användningen av fossila bränslen. Att ha bättre rening av giftet vi tar upp ur marken samtidigt som vi tar upp allt mer gifter är ett slag i luften.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är inget faktum att befolkningen behöver minska. Jorden kan klara av den befolkning som finns idag och enligt uträkningar så skulle jorden kunna klara upp till 30 miljarder människor. Men då krävs det givetvis en helt annan livsstil än den vi har idag. En helt annan.
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad är det du ser när du tittar ut?
     
  12. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Den relativt trygga värld som jag levt en stor del av mitt 70 åriga liv håller på att falla samman av det jag ser. Vad jag ser tänker jag inte gå in på i detaljer.
     
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men detta är ju bara att leva med så små fotavtryck som möjligt. Jag vill göra något som har verklig betydelse, vad vet jag inte idag.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns en uppenbar risk för att det liv vi lever idag är ett crescendo för vår civilisation. Det kommer att krävas en helt annan livsstil för kommande generationer och enorma utmaningar och många av dessa utmaningar kommer att vara skapade av oss som lever nu. Detta tack vare (på grund av) det liv vi valt att leva. Jag säger inte att vi gjort fel, kanske är detta en nödvändig utveckling, kanske kunde vi inte gjort på annat sätt. Framtida generationer får döma oss, vi har inte den rätten tycker jag.
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis! Det är ju en rätt liten andel av jordens befolkning som gör av med rätt stor andel av jordens resurser. Gissningsvis är det inte den delen av jordens befolkning som utarmar den mest som skulle reduceras i antal om man nu anser att lösningen ligger i befolkningsminskning.
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är alltid de som är längst ned i näringskedjan/hierarkin som får ta smällen. Och jag är precis likadan, jag tar givetvis inte smällen om jag kan undvika den. Självbevarelsedriften är det som fått oss (mänskligheten och alla andra levande varelser) att överleva.

    Människan har dock något ganska unikt (inte helt unikt, många däggdjur har visat tecken på empati) och det är empati. Vi kan känna för andra och dela med oss även om vi inte tjänar på det själva. Det gäller dock inte alla individer.

    Det är för övrigt ett väldigt intressant ämne.. delar vi med oss för att må bättre själva, eller gör vi detta för att verkligen hjälpa andra utan tanke på oss själva? Och spelar det någon roll?..
     
    Last edited: 19 maj 2018
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag urinerar i rent vatten (!), jag har härligt rött vin på kylning (16,5 grader), frysen är full med mat, likaså kylen, rabatterna i trädgården får konstant vatten genom droppslangen, datorn är påslagen (uppenbart), dubbla luftrenare är påslagna (min fru har allergibesvär) och det står en dieseldriven bil på uppfarten.

    Jag inser att detta är inte hållbart, men det är ju fantastiskt skönt och bekvämt så jag fortsätter.. Någon som känner igen sig?
     
  18. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Jo lite känner man igen sig.

    Bilen kan du kanske köra på HVO100 som är ett syntetiskt diesel (släpper ut 80% mindre än fossildiesel.). Alternativt byta till en elbil.

    Du skulle kunna byta ut toaletten till en torrtoalett.

    Byt ut blommorna i rabatten till nyttoväxter.

    Se över vad du köper för mat och dylikt. Ska jag köpa den köttbiten från Argentina eller den från sverige.
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag köper "miljödiesel" med 40% "grönt" bränsle varje gång, alltid något. Att byta toalett skulle påverka miljön mer än om jag inte gjorde det, så det är inte aktuellt.

    Att jag vattnar trädgården intensivt just nu beror på att jag satt plantor, de måste växa upp ordentligt först. Sen kan de klara sig på egen hand i stort sätt, jag behöver sen bara vattna om det är en lång torrperiod.

    Kött, fisk, ägg och fågel köper jag svenskt till 95%
     
  20. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Att sitta och lappa hål i båten när det är alldeles för många människor i båten är lönlöst i långa loppet.. Där har vi det stora problemet.