Vi lever i en döende civilisation

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 18 maj 2018.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Exakt. Många som säger att de inte vill ha barn i yngre år, ångrar sig och skaffar senare barn. Är man sen sexuellt aktiv så är kondom inga garantier.
     
    Last edited by a moderator: 21 maj 2018
  2. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Vi är för många på människor på denna planeten, sett till hur vi konsumerar och hur vi kompenserar vår påverkan (om vi ens kompenserar alls det vill säga!). Problemet är inte bara fossila utsläpp, det går att tänka längre - alla stadsjeepar som säljs t.ex., finns verkligen en skälig anledning att äga en sån för genomsnittsköparen? Eller är det bara för status/ att man trivs med stor och stark bil?

    Varför premieras inte dom som reparerar sin äldre bil och förlänger dess livslängd framför att köpa en nyproducerad bil (som har kostat MASSOR i utsläpp vid bara tillverkning)? Det går ju lixom att byta ut enstaka komponenter om något havererar, varför inte ta fram paket med motorkit till äldre bilar vars motor är slut - vips så har man sparat in mängder energi som hade gått till ny kaross osv och bara slängt i motorn, om det nu var motorn som skurit.

    MÅSTE alla skaffa barn, och isåfall måste de vara flera än 1-2st ? (befolkningsmängden stiger om man skaffar fler än 2st). Likaså religion är en anledning där vissa religioner med RÅGE överstiger barnafödandet jämfört med t.ex. icketroende.

    Sedan, varför importerar man så himla mycket av allt livsmedel som ändå KAN och faktiskt produceras HÄR i landet vi bor? Tänk alla onödiga transporter!

    Listan kan göras MYCKET längre, men människan är alltför upptagen med privat- och jobblivet. Genomsnittspersonen funderar nog inte så mycket på varför världen ser ut som den gör och hur samt varför utvecklingen går åt fel håll!
     
  3. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    I många religioner eller i fattiga länder/områden så är barnen deras pension därför som dom skaffar många barn. Barnen ska ta hand om föräldrarna.
    I rika länder så är det mindre barn. Många rika personer skaffar inte ens barn.

    Kina tog ju bort max ett barn för att befolkningen börjar bli äldre så att det inte finns folk att ta hand om alla äldre.

    Så kontentan är att fattiga länder/områden behöver bli mindre fattiga så att det inte lockar till barnafödande.
     
  4. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Du har ett bra tillägg med det du skriver, jag känner till det, men det finns säkert andra som inte tänkt på det :)
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det skulle hjälpa att minska befolkningen. Vi skulle bara se det som en möjlighet att öka konsumtionen.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Så låter det nästan på vissa här.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Enda fördelen med en stor och stark bil är vid krock. Det är dock lägre hastigheter i städerna.

    Det håller jag med om även om jag gärna premierar elbilar. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

    Exakt samma tankesätt har jag om elektronikprylar. Jag har i flera år stört mig på dessa jävla inbyggda batterier. Batterier är en förbrukningsvara och man ska inte känna att det är så besvärligt att byta batteri att man hellre går och köper nytt. Jag ser gärna att EU förbjuder icke utbytbara batterier som de har pratat om tidigare.

    För övrigt borde det produceras mer hållbara prylar och mindre köp-och-släng prylar. Tänk att den första glödlampan lyser än idag... Om man producerar mer hållbar och kvalitativa prylar så behöver de kanske aldrig bytas ut eller i varje fall mer sällan. I gengäld gör det inget om det kostar mer att producera. Jag har t.ex. köpt en gjutjärnspanna som mina barn säkert kan ärva, istället för alla otaliga teflonpannor man har köpt tidigare (sen finns det ju en hälsoaspekt här också).

    Påpekar detta ständigt. Varför i helvete ska vi importera kött, grönsaker eller frukt som vi kan producera själva? Jag förstår att man importerar exotiska frukter, kakao/choklad, kaffe osv. Allt vi inte kan producera själva, kan vi importera (dock kan man producera mer än vad man tror). Allt som våra bönder kan producera ska vi sluta importera. Det gynnar miljön och det gynnar vår egen ekonomi. Det är inte klokt att våra bönder ska konkurrera med utländska bönder med lägre standard.

    De har precis gjort det möjligt att ta griskultingar tidigare från mamman - bara för att svenska bönder ska kunna konkurrera med utländska!

    På grund av saker som dessa vill jag nästan lämna EU. Jag ser gärna att vi samarbetar med EU/Europa och hela världen i miljöfrågor och mänskliga rättigheter (motarbeta krig). I övrigt anser jag inte att fri handel alltid är av godo.
     
    Last edited by a moderator: 21 maj 2018