Fråga: Vi som har en vattenskadad Xperia Z

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av znorc, 4 jul 2013.

  1. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Tror tyvärr inte garantin täcker, inte OM någon av fuktindikatorerna löst ut.
    Hur ser de som sitter i luckorna ut, ser du någon färgskillnad på dom?

    Minst dyrt blir det förmodligen med drulle/allrisk tillägget på hemförsäkringen.

    Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2
     
    Olavhose gillar detta.
  2. Olavhose

    Olavhose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Jag lämnade telefonen i vardagsrummet under natten och nu FUNKAR den, är så jävla glad :D. Tack ändå!
     
    mrNoodles gillar detta.
  3. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Lägga den i en skål med risgryn är ju nån form av klassiker, sägs funka men inget jag testat själv (har inte behövt, än). :)

    Skönt att det verkar ha ordnat sig! :) :)
     
  4. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Ris funkar bättre, det suger åt sig all fukt :)
     
  5. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Ett tips! Gör rent luckorna, öppningen från damm och smuts. Det sitter en gummi-oring på luckan som drar åt sig ovanstående...
     
  6. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ris/risgryn, same same!? :)
    Okokt ris helt enkelt.
     
  7. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst denna tråd tveka jag lite angående hur vattentålig denna lur är. Men nyfiken som jag är var jag tvungen att testa. Har tvättat min flera gånger under en rinnande kran. Badat i poolen och den fungerar hur bra som helst.
     
  8. zeramic

    zeramic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Fick idag något jag tror är en vattenskada, var tidigare under dagen i stugan och testade att fotografera under vattnet, samtliga luckor var stängda och indikatorerna är fortfarande vita. När jag kommer hem och ska ladda telefonen blir den jättekonstig, och låsskärmen dyker upp flertalet gånger tills den stänger av sig helt. När jag sätter i laddaren igen blinkar lampan rött tre gånger och vibrerar. På kameralinsen finns kondens, har lagt telefonen i ris och hoppas på det bästa. Eftersom jag är så intelligent har jag inte använt något SD-kort så all data ligger i telefonens minne, finns det någon chans att jag kan få tillbaks denna data? Genom någon verkstad?
     
  9. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Igår var olyckan framme. Fotograferade min dotter på stranden och sen som det vilddjur 2-åringar kan vara (ni pappor vet) kastade hon sig över mig för att busa/kramas och telefonen låg i vattenbrynet.
    Jag fick panik direkt av reflex och kastade mig ner för att plocka upp telefonen ur det ankeldjupa vattnet och sanden den landat i! Samtidigt som vattnet pärlade sig och rann av telefonen kom jag på att det var ju av just detta skäl jag köpt telefonen och pustade ut.
    Jag visste ju att luckorna på telefonen var stängda, så som de alltid är om jag inte av någon anledning behöver koppla telefonen till datorn. Jag har ju införskaffat mig extra laddningsdockor och bluetooth-handsfree för att just slippa öppna luckorna och slita på dem.

    Senare igår kväll skulle jag ta en klassisk före/efter-bild av fasaden på torpet som ska målas om. Imma, över hela kameralinsen, panik, vänder på telefonen, imma på främre kameralinsen också, mer panik! Öppnar alla luckor, röd markering på micro-USB ingången... FAN OCKSÅ! Jag vet ju att det här är dödsdomen.

    Påbörjat den evighetslånga processen med att få en servicetekniker via CDON att ge sitt utlåtande. Jag har inga förhoppningar om att få den utbytt även om jag förklarar att jag vet att alla luckor alltid är stängda för tekniker eller Sony. Det verkar ju som att ingen någonsin fått igenom ett sådant utbyte. Vilket i mina öron är ett totalt "fuck you" ifrån Sony. De gör en telefon som ska klara (enligt min mening) just precis en sådan olycka som jag hade, en endaste gång. Skulle den inte klara det? "Trist, men köp en ny av oss! Den kanske är vattentät på riktigt!"

    Det blir inga mer Sony i min familj, och eftersom jag har en hel del teknikinflytande i hela min bekantskapskrets så kommer de bli bojkottade av många fler.
    Synd, jag gillade telefonen och Sony som tillverkare, bra konkurrens och bra balans mellan AOSP och egna innovationer i mjukvaran.
     
  10. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Jag har läst på xda om folk som fått telefonen utbytt även då de hade röda markeringar. Hur de har gjort stod inte då jag läste.

    Om man pratar direkt med Sony och säger att man har fått röda markeringar trots att luckorna var stängda vad säger de då tro? De kan ju knappast säga att man ljuger utan kanske vill ha in telefonen för analys?

    Om de granskar luckornas tätningar under mikroskop så kan de säkert se om de är skadade eller felaktiga på något sätt.

    De har ju trots allt ett rykte att vara rädda om och det är väldigt många som man läser om som har råkat ut för samma saker som dig.

    Stranden säger du. För mig är stranden saltvatten. Var det salt eller sötvatten?

    Det står i manualen att man inte får utsätta den för saltvatten eller klor. Hittar de saltkristaller i den är det helkört antar jag.

    Tapatalked.
     
    Emptiness gillar detta.
  11. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    henkehenrik gillar detta.
  12. Shan666

    Shan666 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vattenskadad Xperia Z

    Råkat ut för samma sak, jag brukade skölja av den typ en gång i veckan, en av fördelarna med en "vattentät" telefon att man kan hålla den fräsch. Men efter sista/senaste gången så tvärdog den. Öppnade alla luckor (efter givetvis noga torkat den) vattenskademärket löst ut på hörlursingången, och simkort blött. Efter att ha legat ett par dagar i ris fungerar telefonen men med en kass skärm (ojämnt ljus). Efter att ha läst en massa i forum är det väl i princip bara att känna sig blåst att ha köpt en vattentät telefon där garantin inte gäller om den blivit utsatt för vatten. Givetvis var luckorna stängda eftersom det inte kom som en överraskning att jag sköljde av den. Skall gå med den till Telenor i morgon och se vad de säger.
     
  13. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Ni som fått vattenskada då luckorna varit stängda kunde kanske kolla om bakstycket sitter som det skall. På en del telefoner har limmet släppt och bakglaset har lossnat där ungefär vid kameralinsen. Här är en tråd:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2304680

    Ser ut som om bakstycket har ett designfel som gör att glaset stiger upp om limmet släpper lite grann (då limmet blir varmt när processorn hettas upp). Läste nånstans om att servicefirmorna skulle ha fått instruktion att ändra vissa delar under bakstycket innan de limmar fast det. Det är fråga om någon fjäder eller liknande som sitter och pressar på bakstycket så att det ploppar upp genast då limmet släpper. Denna fjäder ska de enligt uppgift korta av lite grann.

    Om så är fallet, så är det givetvis ett tillverkningsfel och ska gå under garanti. Det vore i såfall i alla våras fördel att göra ärendet allmänt känt för att pressa på Sony att inleda ett extensivt reparationsprogram.

    EDIT: Min lur är tillverkad vecka 9 2013 (står "13W09" underst på luren) och bakstycket har inte lossnat (än). Men då har jag inte heller haft luren liggande i heta solen eller kört så intensiva program att CPUn skulle ha blivit nämnvärt varm.

    EDIT2: Gjorde en egen tråd för bakstycket som lossnar.
     
    Last edited: 29 jul 2013
  14. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Därr kom de röda markeringarna fram för även mig också. Jävla skit. Ringer Sony imorgon. Den får ligga i ris till onsdag :)

    Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
     
  15. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Dags för en ny uppdatering.

    När jag ringde runt till alla nummer jag fick av olika instanser som påstods ha med ärendet att göra så skyllde alla ifrån sig och ingen kunde säga "Ja, vi har trycktestat mobilen". Det gjorde mig lite misstänksam. Jag bad Telecare, som hade haft mobilen hos sig, att skicka testprotokollet från tryckprovet till mig. "Det lämnar vi inte ut." Hepp.

    Efter alla samtal så blev jag minst sagt misstänksam, just eftersom ingen kunde säga att de utfört det trycktest som Sonysupporten påstod skulle ha gjorts.

    För några veckor sen fick jag tillbaka mobilen och var mycket ivrig att sätta igång med mina egna vattentålighetstester. Det blev dock försenat eftersom när jag hämtade ut mobilen hos MediaMarkt i Örebro så saknades dekorpanelen som ska sitta intill hörlursluckan. Suck. Åter på service och närmare en månads väntetid.

    Nu idag så kunde jag äntligen hämta åbäket igen. Glad i hågen så satte jag igång med mina egna tester. Kontrollerade, rengjorde och stängde alla luckor till 100%. Sedan fylldes badkaret upp och mobilen fick bada på ca 50 cm djup i 27 minuter medan jag kollade på film. Die Hard 2, för den som undrar.
    För den som inte har koll på IP-klassningen så är mobilen certifierad för 1 meter i 30 minuter, långt över vad jag testade.

    Efter utfört test så plockas mobilen upp och torkas av ordentligt. Nu är spänningen olidlig när jag öppnar luckorna. Resultatet? SAMTLIGA fuktindikatorer har löst ut och det rinner vatten ur luckorna.

    Min reaktion? Total lycka, faktiskt. Det är länge sedan jag var så exalterad. Det bekräftade min övertygelse om att jag hade haft alla luckor stängda vid haveritillfället.

    För skojs skull så tappade jag upp ett rejält glas vatten och placerade mobilen i glaset. Bubbel, bubbel, bubbel, bubbel, bubbel, bubbel.. Den läcker påtagligt i ovankant på baksidan! Trycktestad? MY ASS! Efter närmare granskning så är det tydligt att bakstycket har släppt i det övra vänstra hörnet.

    I morgon blir det en tur till MediaMarkt igen. De känner mig rätt bra vid det här laget. Det ska även sägas att ingen som helst skugga ska falla på MediaMarkt. De har stått bakom mig och hejat på sedan dag 1.
     
    Emptiness, maxperes och mrNoodles gillar detta.
  16. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Idagg blir det fight med cdon. Ska tamefan ha luren på garantin.

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4
     
    mrNoodles gillar detta.
  17. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Då blir det nog DeltaService du får ta fajten med, det är de som gör servicen och alltså beslutar angående skadan. Jag ska få order och fraktsedlar dit från cdon nu i veckan. Även hittat att min lur glappar i övre hörnet vid kameran. Sony ska få fan om de inte hjälper till i det här uppenbara produktionsfelet.
     
    mrNoodles gillar detta.
  18. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Kan det hända att Xperia Z som släpps senare är bättre konstruerad?
    Min Xperia Z har klarat sig än så länge och jag har badat och spelat en hel del krävande spel med den. Står i alla fall 13W14 på min.
     
  19. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Ye, jag har fått mina sånna papper redan. Pratar med CDON nu igen, de gör en reklamation till Sony åt mig. Får svar imorgon osv. Lär väl ska skicka in den jag med. Måste också titta om det släppt i hörnet för mig med!

    Edit: Det var det jävligaste. Det har lyft för mig också! Sa det CDON och de la till det i reklamationen. De sa även att flera stycken fått samma problem, jag länkade dom ''baksidelyftstråden'' höhö :)
     
    Last edited: 5 aug 2013
    Emptiness och mrNoodles gillar detta.
  20. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Det är mycket möjligt och rentav troligt. Iaf om jag vore Sony så skulle jag ändra produktionsmetod direkt då jag fått nys om ett sådant problem. Detta kan de göra i smyg om de vill, och har troligen även gjort så. Såvitt jag vet så har inte Sony uttalat sig på något sätt om ärendet. Officiellt existerar alltså inte problemet och det tycker jag är lite tråkigt ur konsumentsynpunkt.

    När de isåfall skulle ha gjort ändringen vågar väl ingen gissa sig till. Det vore kul om folk kunde rapportera in sina tillverkningsdatum och ifall de haft bakstycket att lossa eller ej. Iaf har jag hört om lurar med samma tillverkningsvecka som min lur (13W09) och även senare (åtminstone W11) som haft bakstycket loss.

    Ja, och min 13W09 har inte (ännu) släppt.