Fråga: Vi som har en vattenskadad Xperia Z

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av znorc, 4 jul 2013.

  1. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Jag köpte min förra månad den 17:e så det var inte så länge sedan.
    Tänkte precis som du om dem har gjort nåt sånt, visst vill dem väl inte säga det högt ut. Vet inte hur pass många det är som har fått den problem, en del har jag sett. Och andra verkar inte alls berör av det.
     
  2. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Många märker det inte ens. Och så tror de att de själva klåpat om luren får en vattenskada och då betalar de utan att knorra. Tror inte ens hälften av dessa fall kommer i dager.
     
  3. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vetef_n
    Har haft min sen release, och den har inte släppt än.
    13W08
     
  4. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Deltaservice kommer sannolikt att skicka den vidare till Telecare. Det var det beskedet jag fick när jag pratade med Deltaservice. "Vi fixar bara Xperia V, m fl".
     
  5. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Min ursprungliga var också tillverkad 13W08. Köpte på releasedagen. Som ni kan tolka av tråden så har mitt bakstycke släppt och tagit in vatten.

    Den jag köpte för en månad sedan är märkt 13W14 och har ännu inte släppt.

    Var åter på MediaMarkt idag och lämnade in den igen. MediaMarkt reklamerar direkt till Sony och bifogar filmklippet där jag stoppar ner mobilen i ett vattenglas. Bubbel, bubbel, bubbel, bubbel, bubbel.. :)

    De skulle återkomma inom en vecka.
     
    mrNoodles gillar detta.
  6. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telecare är med på banan verkar det som, fick detta mailsvar nyss:

     
  7. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
  8. zeramic

    zeramic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag borde få tillbaks min vattenskadade XZ nästa vecka, jag orkade inte ens diskutera med verkstaden då de hävdade att jag haft luckan för hörlurarna öppna när telefonen utsatts för vätska. Men om nu finns det ju ett känt problem, så borde jag inte ha en större chans att få en ny på garantin om jag finner att glaset släppt? Alltså att jag berättar detta för Telenor och de skickar iväg telefonen till verkstaden igen.
     
    henkehenrik gillar detta.
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Som många säger. Det är inte du som skall bevisa ett tillverkningsfel under de första 6 månaderna utan tillverkaren (i det här fallet sonys auktoriserade reparationsfirma). Fast det beror lite på när du köpte luren. Köpte du den i februari, så får du bevisa på något sätt för då har du haft luren i 7 månader ungefär.
     
  10. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    NEJ SONY HAR INTE NÅGON BEVISBÖRDA PÅ SIG! Det är alltid den butiken där du köpt en vara och därmed ingått ett avtal med. Egna gången din Sony måste bevisa något är om man köpt telefonen direkt från dom. Det är en väldigt vanlig missuppfattning att tillverkaren har någon bevisbörda på sig.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Möjligt du har rätt där. Tack för rättelsen. :-)

    Skickat från min LT25i med Tapatalk 4
     
  12. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Inte möjligen utan jag har rätt. Jobbat som reklamationsansvarig under drygt 4-5 år så har rätt bra koll på Konsumentköplagen om man säger så....

    Edit: Dock brukar många butiker skylla på tillverkaren när det är något som strular bara för att själva slippa ta en diskussion med kunden. Så är nog därför som många tror att det är tillverkaren som har något större ansvar.

    Sent OTA using TapaTalk
     
    Last edited: 12 aug 2013
    dragontrumpetare gillar detta.
  13. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Så äntligen idag så godkändes min reklamation!

    Telecare avslog reklamation igen tidigare i veckan med standardsvaret "Vattenskada täcks ej av garanti". De verkar dock ha ändrat sig efter att MediaMarkt undrade om de ens tittat på klippet jag länkade till längre upp i tråden (och som bifogades med den sista reklamationen). Ingen motivation eller förklaring till alla hinder på vägen har getts, utan det blev bara ett kort meddelande om att reklamationen godkändes.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  14. zeramic

    zeramic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Har skickat iväg den igen, det visade sig att bakstycket var helt löst när jag fick tillbaks den, hoppas på det bästa :)
     
  15. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Tänkte nån kunde vara intresserad av att veta att min vattenskadade Xperia Z blev utbytt under garanti av Sony.
    Eftersom glaset på baksidan hade lossnat uppe i hörnet vid kameran så hade vattenskyddet slutat fungera. Se den andra tråden här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=98416

    Jag tror att Telecares noggranna dokumentation och foton av skadan/skadorna vägde in så min rekommendation till andra som drabbas är att dokumentera tydligt och noggrant med foton, video och en tydlig beskrivning.
     
  16. AnnaM

    AnnaM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Glatt överraskad!

    Jag är en av er, ja!

    Strax före jul stod mina barn och slabbade med vatten i diskhon i köket, när jag efter en stund avbröt det hela och började städa upp hittade jag min mobil på botten av diskhon, under någon dm vatten. "Vilken tur att den är vattentät" tänkte jag, torkade av den, och blev förvånad någon timme senare när jag såg att det var fullt av små droppar vid kameralinserna.

    Sedan började krånglet, hittar inte sim-kort, konstiga mönster på skärmen, helt svart och stendöd, vaknar till liv igen efter en dag, men svarar inte på knapptryckningar utan kan bara väckas ur viloläge genom att sättas i laddare (himla osmidigt när man behöver ringa någon ute på stan), och så där var den några dagar.

    Jag googlade på xperia och vattenskada och hittade bl a denna tråd. Hmm, det där med ett hörn som stack upp mer än det gjorde på andra sidan hade ju min haft hela tiden sedan den var ny. Minns att jag kollade på det. Men jag min dummer begrep inte att det var bakdelen som släppt, att det sviktade när man tryckte på den har jag aldrig märkt tidigare. Kollade makens av samma modell, den var likadan! (Min var en W13, köpt i maj, hans är köpt i juli, så ganska nya.)

    Och så var det ju jul om några dagar.

    Så jag väntade med att lämna in den tills efter helgerna. Skärmen och de flesta av problemen hade gått över, det bestående felet var on-knappen, dock kunde man väcka och låsa skärmen genom att använda volymknappen i stället. Alla fuktindikatorer utom en, minneskortet, var klart röda, så att den var vattenskadad var ju lätt att se. Jag var pessimistisk och beredd på krångel, särskilt som plasten var repig i övre hörnet efter att den blev tappad en gång, det går ju säkert att skylla på att jag haft loss baksidan själv eller något. Elgiganten-killen som tog emot den skrev inte ens upp vad som hänt, bara att "baksidan släppt och därför har den läckt in vatten, använd enligt rekommendationerna för modellen". 4 veckor skulle det ta.

    Det tog 10 dagar, sedan fick jag hämta en ny mobil och ett nytt skärmskydd, inga kostnader, inget tjafs alls! Eftersom man vanligtvis är noga med att klaga när företagen gör något dåligt tänkte jag att det är inte mer än rätt att jag kommer hit och uppmärksammar att Sony verkar ha bättrat sig och skötte detta prickfritt!:)
     
    doomenicer, Sweden2, Cokeisit och 3 andra gillar detta.
  17. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag har en röd markering vid hörlursporten. Konstigt, har aldrig utsatt telefonen för väta, ej ens använt den i regn. Och den fungerar fint.
    Finns det inget annat som kan utlösa dessa färgvarningar?
     
  18. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Hög luftfuktighet kan utlösa, kanske någon droppe saliv har hamnat i?

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA