Övrigt: Vi som kommer att importera/frågor om import.

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Hänglås, 30 okt 2012.

1. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

2. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Ja helt klart ett mycket bra pris. Men tänkte bara nämna detta igen så att folk inte får illusionen att priset slutar vid inköpspris + frakt.

3. Madman

Madman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tänk också på att det skall betalas moms även på frakten. Blir ingen jätteskillnad men kan även det vara värt att veta. :)

4. pulsar

pulsar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Beställde i förmiddags (onsdag, 28 nov), blev 4-5veckor leveranstid och tog 16GB. Tog Nexus 10 också. :teeth:

5. mashedbymachines

mashedbymachines Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mitt köp står fortfarande som pending i google wallet, fick heller inget confirmation mail, dock har det dragits pengar från min bank.

Någon mer i samma sits?

6. Urbs

Urbs Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Det är tydligen vanligt. Jag har läst om folk som fått telefonen levererad trots att det fortfarande står pending i wallet.

7. frippan

frippan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Hos mig står det pending också, men inga pengar har dragits. Har dock fått beställningsbekräftelse.

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag är ledsen men tråden är så förstörd av en gubbe som inte kunde sköta sig och jag har inte vart med ifrån början så jag måste fråga igen!

Är det någon idé med import?
    Hur mycket pengar tjänar man efter momspåslaget?
    Hur är det med garantier och annat om man importerar?
    Andra saker som skiljer?

Jag har inte varit så sugen på en Android innan men Nexus 4 får mig att vilja gå tillbaka :)

9. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    1) Ja. Möjligtvis tidsvinst men du kan spara 1000-1500:- inkl. ev momspåslag
    2) Du "tjänar" inget. Däremot verkar du kunna spara 1000-1500:-.
    3) LG har inte uttalat konkret men tidigare har de bara garanti i landet där den sålts. Så står det på LG's sida. De skulle återkomma enligt deras FB sade någon.
    4) Strömkontakten.

:)

// A

TheSlerp gillar detta.
  10. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

I slutändan så sparar du inte så jätte mycket. Det varierar också lite på om du köper den från US eller UK. Men runt 1000kr beroende på vart du jämför priserna.
    Slutpriset för en 16GB blir väl runt 3500-3700kr har jag för mig. Och jämför du då med t.ex Comviq så sparar du runt 500kr på det, plus att det kan blir struligt med garantiärende i med den inte är köpt i Sverige och måste då skickas till UK eller US. Och har du ingen USB-laddare med microUSB-kabel sedan innan så får du köpa det också för någon hundring.

Men kliar det i fingrarna så skulle jag importerat men just nu känns det inte jätte lönt då nya beställningar har en leverans på runt 4 veckor om man ens lyckas få igenom en.

11. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Sen så är väl det vad jag tror ingen tidsvinst? Om nu tex CDON skickar ut 10 december så bör du väl inte få hem en från utlandet innan det.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Okey, tack!

Är allt slutsålt nu till lansering eller vet ni någon affär som har kvar? Börjar kika lite själv nu men om någon vet på rak arm så tipsa gärna :) Eller om ni vet någon som skall fylla på lagren snabbt efteråt osv. Borde hålla mig till efter jul men nu började det klia i fingrarna...

13. banankrigare

banankrigare Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag läste nyligen tråden om Borderlinx, och det verkar extremt lockande att beställa från amerikanska playstore för ett betydligare billigare pris, min fråga är bara om den finns i lager? Såg att det kom en ny batch N4 igår, är de redan slutsålda?

Sen har jag aldrig förstått varför man ska köpa en mobil istället för att gå via abonnemang? Tele2 erbjuder en månadskostnad på under 300 kronor - blir det inte billigare att betala av mobilen istället för att köpa någonting för 2000-4000 för att sedan ändå behöva ett abonnemang? Vad är fördelen med att köpa den olåst (bortsett från att man faktiskt är bunden, men man behöver väl alltid vara bunden till något tele-företaget, så länge man inte planerar på att sluta ringa helt och hållet)

En väldigt bra kompis till mig bor i New York - hur skulle processen gå till om jag nu beställer en N4 från PlayStore och anger hans adress - måste han öppna paketet innan han skickar den till min hemdress? Jag har hört att det är väldigt riskabelt att skicka en vara i obruten förpackning - är det bara skrock?

Last edited: 29 nov 2012
  14. flipmo

flipmo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Ööööh, massa frågor vare här. Borderlinx-modellen är inte helt billig, finns mer information om den slutliga kostnaden här i tråden. Fördelen har varit en eventuellt tidigare leveranstid, men den tiden kan vara förbi i och med att leverans i Sverige är på gång (om dom inte redan är uppbokade.)

Ja, de är slutsålda.

Telefonerna är inte låsta, oavsett var du köper dom. Du är bara låst till ditt kontrakt hos operatören.

I övrigt får du nog soul-searcha dig själv och se vad du tror blir bästa lösningen, ingen vet något säkert i det här läget :)

15. jabbeboy

jabbeboy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T
    Jag har aldrig köpt en mobil ink abb på avbetalning och kommer aldrig någonsin göra det. Olåst menas att du kan köpa mobilen hos tele2, och sen kan du gå till 3 och fixa ett enkelt abb där och trycka i sim kortet. Så funkar det. Och allt snack om att det är billigare med abb och avbetalning är ren bullshit:mad: Såg ett exempel(kommer inte ihåg vart) iafall det var en iphone, lade man ihop allt man som var skulle vara tvungen att betala för abb under hela bindningstiden skulle slutsumman bli upppåt 10K.
    Och så stod det att man betalar inte för telefonen, bara abbonemanget.
    Struntprat.

Men visst de som vill köpa med abbonemang och trivs med det be my guest.
    Vill du kunna byta telefon och abbonenmang enkelt så ska du köpa en olåst, allt är så mycket smidigare och mer frihet.:P

marcus73 gillar detta.
  16. ation

ation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

1) Du kommer få betala både moms och frakt, plus att telefonerna har en lång leveranstid. Upp till dig vad du tycker är värt, spara 1500 kr eller att köpa i Sverige och ha enkel och snabb garanti osv. :)

2) Jag binder mig alltid i två år och betalar hela mobilen direkt, just för att kunna göra som nu, köpa en ny efter ett år utan att behöva tänka på den gamla. Visst, hade mitt abb. gått ut nu hade jag troligen kört på Halebop Rubbet i 24 mån och fått den för 2400kr. ;)

3) Det som kan hända är att du får betala moms, (25%?) Inga straff utgår vad jag vet, och tullavgiften har tagits bort.

17. PatricF

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

I UK så har Carphone Warehouse och O2 den, den fanns i lager när jag kollade för någon dag sedan. Du behöver dock VPN/proxy för att beställa där plux Borderlinx. Slutpriset kommer bli runt samma som den kostar i Sverige då du betlar 20% moms i UK sen 25% när du importerar den till Sverige, plus frakt.
    Jag frågade Skatteverket innan om det verkligen var så med momsen och hon sa att skulle jag köpt den där och tagit hem den på planet så skulle jag inte varit tvugen att betala Svensk moms, men när man skickar den så verkar det som att man måste även om momsen är betald i UK.

Jag skulle nästan hellre väntat tills den kommer till Sverige, har du tur så kan du plocka upp en någonstans där inte alla är förbokade.

Jag låg etta i kö hos Dustin men försökte ändå beställa både i UK och US men det gick inte. Blev så trött på det när jag fick reda på att den inte kom till Sverige förens långt efter så jag sket i det. Jag ska vänta och se hur det är efter nyår och Kanske skaffa mig en då istället.

Dirk Diggler gillar detta.
  18. Irlut

Irlut Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Jag har handlat en hel del via nätet från diverse länder inom EU, däribland Storbritannien. Man betalar lokal moms, och det läggs inte på någon Svensk moms. Svensk moms tillkommer om du beställer från ett land som inte är med i EU-samarbetet om fri flytt av varor, typ USA, Kina eller Sydkorea.

19. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Moms betalas bara till länder som ej är med i EU eller ingår i Schengen(?).

20. PatricF

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Även om du använder dig utan t.ex Borderlinx? När jag har kört med Borderlinx så har dom lagt på svensk moms när jag beställt från UK. Kollade precis och där står det "Tax GBP 67.32" på ett köp från UK.