Vi som väntar på LG Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Norsehawk, 17 dec 2010.

1. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jo, självklart är det så. Men jag tror att det är svårt att hitta några större förbättringar efter sommaren. Om man tittar på förra året så var ju mobiler i stort sett likadana, 1GHz cortex A8 CPU, 512MB ram och en 800x480 amoled skärm.

Så om jag kan få en 1GHz cortex A9 CPU, 1024MB ram och en 800x480 (som inte är pentile) amoled skärm så ser jag inte vad som kan bli mycket bättre.

2. noidroi

noidroi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Dual core 1,2 GHz? 1,5 GB RAM? :) Men jag förstår vad du menar, denna generationens hårdvara brukar i regel ha dual core 1 GHz och 1 GB RAM, man får nog vänta till nästa år den här tiden för nästa lilla språng.

3. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

O2X lanseras hos T-Mobile i slutet på Mars (som G2X, vilket dom bara benämnt telefoner med som är vanilla) och dom har fått bekräftat av LG att Gingerbread testas "as we speak" och kommer senast några veckor efter USA-lansering om inget oförutsett händer..

Last edited: 5 mar 2011
  4. noidroi

noidroi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Känner vi LG rätt kommer mycket oförutsätt att hända, och Gingerbread kommer först om ett par år :)

5. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

nja.. om det är något LG har så är det väl resurser :P Att dom inte satsat på Android före denna telefon är väl tråkigt men det är inte direkt lika alarmerande som Samsung eller något annat märke som redan har toppmobiler och öppet satsat på Android. Nu hörde jag iofs att Galaxy S2 släpps 17 maj och därefter börjar dom rulla ut 2.3 till sina toppmodeller men.. ja.. den som lever får se :)

Bara att dom aktiverat OTA är ju ett bevis på att dom vill göra rätt, jag är helt säker på att O2X hade kommit med Gingerbread om inte dom fått nys om Atrix nån gång i slutet av förra året..

Förresten kan en så nära anstående USA-lansering kan ju va anledningen till att det går trögt att få fram mobiler.

6. droidole

droidole Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Til dere som er bekymret for når/om den vil få 2.3:

klippet fra Androidandme.com

"Our sources have said the T-Mobile G2x is nearly ready to go and it will be announced later this month at CTIA in Orlando. The device will ship with Android 2.2, but we hear an update to Android 2.3 is already in testing and will be available “within weeks” of the big launch."

Så for vi bare håpe på at dette gjelder Europa også:)

7. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 559

MINA ENHETER

Gerra gillar detta.
  8. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

9. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Du har förstås rätt, men om du undrar hur en ingenjör kan tänka så:
    Mer minne är inte alltid bättre. Minne tar plats, utvecklar värme och drar ström att hålla vid liv.
    Dessutom - mer minne kommer leda till att det tar längre tid innan Android bestämmer sig för att ladda ut den där "sällan-app:en", vilket leder till att den ligger kvar i minnet, och kanske drar andra systemresurser (CPU, och om det vill sig riktigt illa - diskaccess).

Men visst, jag är en smula orolig för minnesmängden i O2X, men samtidigt kan jag ju säga att det på horisonten totalt sett ser ut att finnas två telefoner i Europa med mer minne:
    • HTC Desire HD
    • Samsung Galaxy S II
    Dvs man kommer klara sig fint med 512 MB minne i minst ett år. Efter ett år kommer det dyka upp något enstaka spel som kan kräva mer minne.

Glöm inte att 512 MB minne är förbaskat mycket för en enhet med så låg upplösning och så usla prestanda, jämfört med t.ex Xbox 360 och PS3 (som klarar sig på 512 MB minne)

lagge92, JaQan och Hund gillar detta.
  10. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Kan ju iofs bara betyda att det går att uppgradera vilket ju gäller alla telefoner i princip. Sen om LG släpper en officiell mjukvara i tid är ju en annan femma :P

11. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Low memory killer settings är inga större problem att ändra, så mängden minne i sig är inte ett problem. Däremot drar ju minne kräm och utvecklar även värme såklart.

Tegra 2 har inte minnet i soc utan på en sk pop modul, så tillverkaren ska kunna använda olika minnes konfigurationer. Går alltså att få 1gb i tegra 2 om bara tillverkaren vill. Tex. motorola atrix har tegra 2 fast med 1gb.

12. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

13. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

precis!
    och som jag skrev i tråden dedikerad till ämnet:

"meh... jag tycker alla hakar upp sig för mycket på det där. för att ge lite perspektiv:

ipad - 256mb
    ps3 - 256mb
    ipad 2 - 512mb
    xbox 360 - 512mb

mängden minne betyder inte så mycket."

pleom och JaQan gillar detta.
  14. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Försök inte där, korrekta siffror ska vara:

PS3 512MB RAM;
    256 MB XDR RAM
    256 MB GDDR3

Totalt 512!

15. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Du har helt rätt i mycket av vad du säger, men ändå inte riktigt.

Ja, ram utvecklar värme och drar ström. Men den är försumbar jämfört med vad som mer sitter i mobilen.

Ja, det finns bara ett fåtal mobiler som har mer än 512 MB i RAM. Men så brukar det vara när man går över i en ny fas. För 18 månader sedan var det 256 MB som gällde, vill man sitta med 256 MB idag? Svar nej.

Sen får man inte jämföra olika system.
    PS3 och Xbox 360 klarar sig med 512 MB, men de köra bara ett spel i taget och har ett RAM-snålt operativ.
    En applikation kräver inte mycket RAM, men det är när allt läggs ihop som det blir mycket.

Jag har för mig att O2X har ca 380MB ledigt RAM utrymme. Säg att applikationer mm som rullar i bakgrunden drar ca 60-80 MB, då har du kvar 300-320 MB att använda för en specificik applikation.

Tittar vi på RAM-krävande applikationer idag ser vi exempelvis Dungeon Defenders som kräver 256 MB RAM, det är utvecklat för Cortex A8 processorer. Det kommer komma applikationer som är utvecklade för Cortex A9, och dessa kommer med största sannolikhet kräva större mängd RAM-minne.

Hur lång tid det tar innan dessa applikationer anländer är svårt att säga. DD släpptes ca 8 månader efter att androidmobilerna fick 2.1. Men med tanke på hur just spelmarknaden för smartphones har expanderats kan man gissa på att många spelstudior redan är igång med utvecklingen.

16. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

ja men GDDR3 minnet är grafikminne och således inte systemminne.

alltså 256mb RAM

sedan är det som Gr1peN säger inte så solklart att jämföra plattformar sådär men folk det säger ändå något till de som helt plötsligt tycker att 512mb är lite i en smartphone.

17. noidroi

noidroi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det finns väl idag inget program som kräver mer än 256 MB RAM? Jag vet iaf. att HTC Hero som släpptes i mitten av 2009 har 288 MB RAM. Detta har alltså räckt i över 1,5 år. Utvecklare vill ogärna släppa något som riktar sig till den lilla målgrupp som har den allra senaste hårdvaran, man tjänar mer på att dra ner lite på effekterna så att fler kan spela det helt enkelt.

Tänk också på att O2X har 512 MB när det kommer till spel och annan grafik, 132 MB är reserverat till ändamålet :)

EDIT: Sedan är såklart 1 GB bättre. Jag hade gärna sett att O2X hade 1 GB RAM. Men jag tycker inte det är värt att vänta tills SGS2 kommer för att få mer RAM, för mig kommer 512 MB med största sannolikhet att räcka tills jag byter upp mig igen, om 1-2 år. 1 GB kommer även det bli för lite en dag :)

18. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Can't we just get this phone already? I'm dying over here! o_O

19. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Det stämmer att din HTC Hero har 288 MB RAM. Problemet är att operativet tar upp en del. Du har nog inte mer än 100-200 MB ledig RAM. Har du testat att lira Dungeon Defenders?

O2X har inte 512 MB RAM till spel och annan grafik, O3D har det däremot om jag inte har läst fel.

Sen får man ju inte bara mer RAM om man väntar på SGS2, man får även en riktigt bra skärm, mer interminne, USB-OTG och en smalare form.

20. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Precis. Här har vi kanske det viktigaste argumentet.

Spel till mobiltelefoner är billiga. De kostar inte flera hundralappar som spel till PC/konsol gör. Ska utgivaren tjäna pengar på sitt spel så vill denne förstås få bra spridning på spelet, och då handlar det om att inte utesluta alltför många enheter i ekosystemet.
    Ekosystemet består av de telefoner som sålts de senaste 18 månaderna, så är det helt enkelt.
    Självklart kan man utveckla spel som inte fungerar på de allra äldsta telefonerna, men att utveckla spel som bara fungerar på de nyaste - ekonomiskt självmord.

Och till sist - jag är inte särskilt intresserad av spel på mobiltelefonen. :P